تلفن سایت

سلب اختيار انتقال پایتخت از دولت

تاریخ ۹ مرداد ۱۳۹۲

سلب  اختيار انتقال  پایتخت از دولت

با پيشرفت مراحل تصويب طرحي كه زمستان سال گذشته توسط يك عضو هيات رییسه كميسيون قضايي مجلس براي «انتقال‌پايتخت» تدوين شد، هم‌اكنون از يك‌سو تكاپوي دولتي‌ها براي انتقال «پايتخت‌اداري» به «پرند» از نفس افتاده و از سوي ديگر با تصويب نهايي طرح، اختيار انتقال از دولت سلب خواهد شد.
مسوولان عالي‌رتبه استان تهران در دو سال اخير به شدت پيگير خروج برخي وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي دولتي از پايتخت و استقرار آنها در شهر جديد پرند بودند تا ضمن توجيه‌پذير كردن ساخت 100 هزار مسكن‌مهر در اين منطقه از طريق انتقال مراكز شغلي، با انتقال پايتخت‌ اداري از تهران حدود دو‌سوم جمعيت اين كلانشهر را كاهش دهند.
اما طبق گفته طراح طرح «تشكيل شوراي‌عالي انتقال‌پايتخت»، با موافقت كميسيون اصلي و برخي كميسيون‌هاي فرعي با تشكيل اين شورا، فعلا تصميم دولتي‌ها براي انتقال پايتخت‌اداري قابل اجرا نيست.
ابوالفضل ابوترابي در اين باره گفت: اين طرح هم‌اكنون در نوبت بررسي در كميسيون امنيت‌ملي قرار دارد و حداكثر تا 5ماه آينده در صحن علني مجلس به راي گذاشته مي‌شود.
در همين زمينه معاون عمراني استاندار تهران نيز گفت: طرح انتقال پايتخت‌اداري به پرند به دليل نياز به هزينه و زمان زياد، به‌كل منتفي شده است.
آخرین خبرها از وضعیت طرحی که 6 ماه پیش از سوی نمایندگان مجلس برای بررسی اصولی آنچه سال‌ها است در خصوص انتقال پایتخت مطرح است، حاکی است: هم اکنون این طرح در کمیسیون اصلی با اکثریت آرا پذیرفته شده و در حالی که در سایر کمیسیون‌های فرعی نیز تصویب شده در حال طی آخرین مراحل آماده شدن برای طرح در صحن علنی مجلس است. اواخر بهمن ماه سال گذشته، به دنبال پررنگ‌تر شدن برخی فعالیت‌های دولت مبنی بر انجام مطالعاتی برای انتقال قطعی پایتخت اداری از تهران به شهر جدید پرند، طرحی از سوی نمایندگان مجلس با 52 امضا به هیات رییسه مجلس ارائه شد که در صورت تصویب، انتقال پایتخت از دست دولت خارج شده و کلیه مسائل مربوط به آن از بررسی تا اجرا در قالب شورایی ده نفره از بالاترین مقامات کشوری برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری خواهد شد.
براساس این طرح، شورای عالی انتقال پایتخت به ریاست رییس‌جمهور یا معاون اول وی تشکیل می‌شود که در آن علاوه بر حضور وزیر کشور به عنوان دبیر شورا، نمایندگان مقام معظم رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای‌عالی امنیت ملی، نمایندگان مجلس و رییس سازمان پدافند عامل با نظارت دادستان کل کشور، حضور خواهند داشت.
نظر كميسيون امنيت‌ملی
اکنون با گذشت 6 ماه از اعلام وصول این طرح از سوی هیات رییسه مجلس، عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و طراح طرح انتقال پایتخت در مجلس، گفت: با تصویب طرح انتقال پایتخت در کمیسیون اصلی یعنی کمیسیون شوراها و امور داخلی و همچنین کمیسیون عمران مجلس به عنوان کمیسیون فرعی، این طرح هم اکنون برای بررسی و تصویب در دستور کار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کشور قرار گرفته است.
ابوترابی با بیان اینکه طرح تشکیل شورای ده نفره برای انتقال پایتخت در کمیسیون یاد شده با اکثریت آرا تصویب شده است، افزود: با توجه به موافقت قریب به اتفاق نمایندگان مجلس با طرح مذکور، پیش‌بینی می‌شود حداکثر سه تا پنج ماه آینده این طرح به منظور تصویب نهایی در صحن علنی مجلس ارائه شود.
وی تاکید کرد: تصویب این طرح به معنای اینکه اساسا انتقال پایتخت انجام می‌شود، نیست، بلکه براساس این طرح، اگر تصویب شود، شورای انتقال پایتخت به منظور بررسی این موضوع تشکیل شده و تصمیم گیری می‌کند.
ابوترابی تصریح کرد: با این وجود، در نهایت هر تصمیمی که شورا اتخاذ کند باید به تایید مقام معظم رهبری برسد.
در همه كشورها شخص اول تصميم مي‌گيرد
عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به برخی فعالیت‌های اخیر دولت در راستای انتقال پایتخت اداری به پرند گفت: دولت نمی‌تواند به تنهایی در این زمینه تصمیم بگیرد و عمل کند و در تمام دنیا نیز مباحث مربوط به پایتخت جزو اصول اساسی هر نظام سیاسی و در حوزه اختیارات شخص اول نظام یعنی رهبر است.
وی افزود: به علاوه این امر به یک عزم و اراده ملی و فراقوه ای نیاز دارد و از سوی دیگر نیاز به قانون است و با بخشنامه و تصمیم صرف دولت نمی‌توان تمام یا بخشی از پایتخت را منتقل کرد.
ابوترابی با بیان اینکه در حال حاضر نمایندگان مجلس به این طرح نظر موافق دارند، توضیح داد: رویکرد کلی این طرح پاسخ به این سوال است که آیا انتقال پایتخت ضروری است یا خیر؟
وی ادامه داد: از سوی دیگر بحث انتقال پایتخت از سال 52 در کشور مطرح بوده اما طرح یا اقدامی اساسی در این سال‌ها صورت نگرفته است که یکبار برای همیشه تکلیف این موضوع روشن شود.
انتقال 10سال زمان می برد
در حالی که طی یکسال گذشته بارها استاندار تهران و برخی از معاونان وی از قطعی بودن انتقال پایتخت اداری از تهران به پرند خبر داده بودند، این بار معاون عمرانی استاندار اعلام کرد: بحث انتقال پایتخت به پرند که استانداری تهران مصرانه آن را پیگیری می‌کرد، به کل منتفی شد.
محمدرضا محمودی تصریح کرد: انتقال پایتخت اولا به بودجه ای هنگفت نیاز دارد و ثانیا نیازمند زمان کافی است که در حال حاضر نه بودجه کافی برای این امر موجود است و نه دولت دیگر زمانی برای این کار در اختیار دارد.
وی با تاکید بر اینکه هزینه انتقال پایتخت بیش از تصوری است که پیش از این وجود داشت، خاطرنشان کرد: از طرف دیگر حداقل بیش از 10 سال زمان مورد نیاز است و انتقال دستگاه‌های اداری و وزارتخانه‌ها به مکانی که ساختمان‌های مناسب برای این منظور را ندارد، هم اکنون شدنی نیست.
ظرفیت مشروط پرند برای انتقال پایتخت
اما، یکی از مسوولان با سابقه در شهر جدید پرند با بیان اینکه تاکنون نظرخواهی مستقیمی از سوی مجلس در رابطه با انتقال پایتخت و همچنین طرحی که هم اکنون از سوی نمایندگان در دست بررسی است از مسوولان پرند صورت نگرفته است، گفت: از نظر طرح جامع، هم اکنون مشکل زمین برای انتقال پایتخت به پرند وجود ندارد اما بخشی از این زمین‌ها به لحاظ تقسیمات جغرافیایی در محدوده شهرستان رباط کریم و بخشی دیگر در محدوده شهریار قرار دارد که در صورت تصمیم برای انتقال پایتخت باید به پرند الحاق شود.وی مساحت زمین‌های موجود پرند برای این منظور را 300 هکتار اعلام و تصریح کرد: اگر بیش از این میزان زمین مورد نیاز باشد نیاز به الحاقیه بخش دیگری از طرح جامع از حوزه شهریار به پرند است که ما هم با درنظر گرفتن این احتمال در حال حاضر پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام داده و با وزارت کشور مکاتباتی انجام داده‌ایم.
این مقام مسوول تاکید کرد: انتقال کل پایتخت به پرند امکان‌پذیر نیست، اما این شهر جدید از پتانسیل خوبی برای انتقال برخی از دستگاه‌های اداری و وزارتخانه‌ها برخوردار است.
وی شرط اصلی بررسی و تصمیم‌گیری در مورد انتقال پایتخت اداری به پرند را فراهم شدن تمام زیرساخت‌ها و خدمات در این شهر جدید دانست و خاطرنشان کرد: بررسی و امکان سنجی برای تشخیص اینکه پرند قابلیت انتقال پایتخت اداری را دارد یا نه، علاوه بر تامین خدمات و زیرساخت‌ها حداقل به یک برنامه‌ریزی 4 ساله نیازمند است.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت