تلفن سایت

شیوه انتخاب شهردار جدید در تهران

تاریخ ۲۶ تیر ۱۳۹۲

شیوه انتخاب شهردار جدید در تهران

اعضاي شوراي شهر چهارم تهران قرار بود ديشب بعد از افطار با شهردار فعلي تهران جلسه برگزار كنند طوري‌كه تا لحظه تنظيم اين خبر –حوالي ساعت 3 بعدازظهر- تشكيل اين جلسه جزو برنامه شورا قرار داشت و اميد به برگزاري آن، به بهانه‌ای قوي براي دامن زدن به شايعه «انتخاب محمدباقر قاليباف از سوي شوراي جديد» بدل شد.
اما آنطور كه عصر ديروز دو عضو جديد شوراي‌شهر تهران درباره نشست غروب‌شان با شهردار اعلام كردند، علت برگزاري جلسه مشترك شوراي جديد با شهردار فعلي صرفا اطلاع نمايندگان محلي مردم تهران از 8سال عملكرد مديريت‌شهري پايتخت و آشنایی بیشتر با  اقدامات و برنامه‌هاي انجام شده در تهران و برنامه‌هاي در دستور كار و انجام نشده است.
شوراي شهر چهارم درست در زماني مسووليت اداره تهران را در دست مي‌گيرد كه برنامه پنج‌ساله شهرداري به اتمام رسيده و نياز به تدوين برنامه جديد است به همين خاطر شورا درنظر دارد با ديد باز، برنامه جديد را طراحي كند.
طبق گفته اعضاي جديد شوراي‌شهر، در اين دوره انتخاب شهردار تهران برخلاف دوره‌هاي قبل، براساس شاخص‌هاي تازه خواهد بود كه مهم‌ترين آن، تعامل و هماهنگي كامل بين فرد موردنظر براي شهرداري با دولت خواهد بود تا مطالبات بحق‌ شهرداري همچون سال‌هاي قبل به خاطر ناهماهنگي‌ها روي زمين نماند.
همچنين شيوه انتخاب شهردار جديد به اين صورت خواهد بود كه فرد مورد نظر بايد حداقل مورد تاييد 5نفر از اعضاي شورا‌ شهر باشد تا بتواند در لیست نامزدها قرار بگیرد.
با نزدیک شدن به زمان شروع کار شورای شهر چهارم گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب شهردار آینده پایتخت به عنوان دومین دستور کار شورای جدید (بعد از انتخاب هیات‌ريیسه شورا) بیشتر شده است. اگر چه نام شهردار فعلی تهران به عنوان یکی از گزینه‌های دوره بعدی مدیریت شهری همچنان در لیست کاندیداهای شهرداری قرار دارد، اما برخی از اعضای جدید شورای شهر تهران معتقدند شهردار آینده تهران برخلاف دو دوره گذشته باید تعامل گسترده‌ای با دولت داشته باشد تا بتواند اهداف مدیریت جامع شهری را تحقق بخشد.
جلسه ما با قاليباف ربطي به كانديدبودن او ندارد
محسن سرخو عضو شورای شهر چهارم با بیان اینکه علت برگزاری جلسات هفتگی اعضای شورای چهارم تبادل اطلاعات و بررسی وضعیت موجود مدیریت شهری است گفت: در حال حاضر شورای منتخب به بررسی اطلاعات مربوط به وضعیت موجود شهرداری و عملکرد آن در دوره گذشته پرداخته است تا درک درستی از آنچه تحویل مي‌گیرد داشته باشد.
او ادامه داد: علاوه بر این امسال در آخرین سال برنامه پنج ساله شهرداری قرار داریم و از سال آینده باید برنامه پنج ساله جدیدی را آغاز کنیم، به همین دلیل ضرورت دارد که بررسی کنیم  شهرداری در کدام بخش ها توانسته موفق عمل کند و در کدام بخش ها به اهداف و برنامه‌های خود دست نیافته است تا در برنامه پنج ساله بعدی گنجانده شود.
او به علت حضور شهردار تهران در جلسه غیررسمی روز گذشته شورای شهر جدید اشاره و اظهار کرد: شورای شهر جدید در حال جمع‌آوری اطلاعات عملکرد مدیریت شهری در دوره گذشته و وضعیت موجود آن است. به همین دلیل در راستای موافقت اعضای شورای جدید در جلسه گذشته بنا شد در جلسه سوم آقای قالیباف گزارش عملکرد 8 ساله شهرداری تهران را بدهد و در نوبت بعدی برای دریافت اطلاعات جزئی‌تر معاونان ایشان را به جلسه دعوت کنیم.
چگونه شهردار مي‌شود؟
سرخو  در پاسخ به این سوال که آیا این ملاقات مي‌تواند به منزله بودن قالیباف به عنوان یکی از گزینه های اصلی براي انتخاب شهردار جديد تهران باشد یا خیر؟ گفت: اصلا بحث و بررسی انتخاب شهردار در میان نیست چون افرادی که به عنوان کاندید شهرداری مطرح مي‌شوند در ابتدا باید حداقل توسط پنج نفر از اعضای شورا تایید شوند و سپس رزومه و برنامه کاری خود را در جلسات ارائه و از آن دفاع کنند. او تصریح کرد: در این دوره اولویت ملاک انتخاب شهردار بر خلاف 12 سال گذشته این است که «شهردار حتما بايد با دولت هماهنگی داشته باشد.»
این عضو شورای شهر چهارم اضافه کرد: در دوره گذشته  به علت عدم تعامل دولت با مدیریت شهری بسیاری از هزینه هایی که دولت باید برای اداره پایتخت پرداخت مي‌کرد به تهران داده نشد. سرخو تاکید کرد: یکی از نکاتی که تعامل خوب دولت با مدیریت شهری را ایجاد مي‌کند بحث واگذاری تصدی‌گری‌های دولت به شهرداری است و این امر زمانی اتفاق مي‌افتد که دستگاه‌های دولتی به مدیریت شهرداری اعتماد کنند و شهردار تهران با دولت هماهنگ باشد.
او به دیگر ملاک های انتخاب شهردار اشاره کرد و افزود: شهردار این دوره شهر باید دید مهندسی داشته باشد و به امور شهرداری آشنا باشد، علاوه بر این توسعه مترو و حل معضل ترافیک از اصلی ترین اولویت های مدیریت جدید شهر تهران است.
خلأ قانونی داریم!
احمد دنیا مالی دیگر عضو جدید شورای شهر چهارم با اشاره به خلأ  قانونی در اختیارات شورای شهر به گفت: حوزه اختیارات شورای شهر از سوی قانون گذار تعیین مي‌شود از سوی دیگر شورا دارای اختیاراتی است که براساس قانون تعریف مي‌شود و کاملا شفاف است. مهم‌‌تر از خلأهای قانونی نحوه استفاده از اختیارات موجود است و اینکه اعضا از اختیارات موجود چگونه استفاده مي‌کنند.
او ادامه داد: در حال حاضر اختیارات شورا کافی نیست و خلأهای قانونی در این بخش وجود دارد، اما در مرحله اول مهم آن است که عملکرد موجود با واقعیت ها منطبق باشد. با چنین تفاسیری به نظر مي‌رسد عملکرد شورا نسبت به میزان اختیارات قابل قبول است. او در پاسخ به این سوال که در جلسه مشترک اعضا با آقای قالیباف چه پرسش هایی از ایشان مطرح خواهد شد؟ تصریح کرد: این جلسات رسمی نیست و بیشتر جنبه آشنایی اعضا با يكديگر را دارد، بنابراین الزاما اعضا در مقام سوال از شهردار نیستند چون مسوولیت قانونی ندارند.
دنیا مالی حضور شهردار فعلی تهران در جلسه اعضای شورای شهر چهارم را با قرار داشتن نام وي در ليست كانديداهاي اصلي شهردار آينده پایتخت بی ارتباط دانست و گفت: برای انتخاب شهردار فرصت زیادی داریم و هنوز هم در حال بررسی شاخص‌ها هستیم.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت