تلفن سایت

سرمایه گذاری در بافتهای فرسوده تهران

تاریخ ۲۰ تیر ۱۳۹۲

سرمایه گذاری در بافتهای فرسوده تهران
در طرح جديد نوسازي شهر تهران

شهرداري تهران قصد دارد گره‌پولي در بافت‌فرسوده را با اجراي يك طرح مشترك بين سازمان نوسازي شهر تهران و يك بانك‌عامل از طريق جذب نقدينگي‌هاي خرد متقاضيان سرمايه‌گذاري، باز كند.
براي اين طرح چشم‌انداز 8ساله تعريف شده و در فاز اول كه روز گذشته اجراي آن در بانك‌شهر كليد خورد، قرار است ظرف دو سال آتي، 7 هزار واحد مسكوني روي يك هزار قطعه زمين –پلاك ملكي- در دو منطقه بافت‌فرسوده جنوب تهران احداث شود.
در طرح جديد نوسازي شهر تهران، بانك عامل به سپرده‌گذاراني كه با هدف شركت در اين طرح، سرمايه‌هاي نقدي خود حداقل 5سال در بانك سپرده‌گذاري مي‌كنند، سود مشاركتي پرداخت مي‌كند و منابع حاصل از اين سرمايه‌گذاري را صرف ساخت اين 7 هزار واحد مي‌كند.
مالکان و شرکت‌های خصوصی سرمایه‌گذاری با سرمایه اولیه حداقل یک میلیون تومان می توانند در طرح جدید نوسازی بافت فرسوده شرکت کنند.
مدیریت شهری که در چند سال اخیر با اجرای دو طرح «فروش متری» و «فروش اوراق مشارکت» سعی در احیا و بازسازی سه هزار هکتار بافت فرسوده تهران را داشت به دلیل پاسخ نگرفتن از اجرای این طرح‌ها، تصمیم به شرکت دادن بخش خصوصی در قالب طرحی به نام «شمس ایرانیان» برای بازسازی بافت فرسوده تهران کرده است.
این طرح که در قالب مدلی برای تولید انبوه مسکن محلی اجرایی خواهد شد افقی هشت ساله دارد که در گام اول 7 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده را در مناطق 15 و 16 تهران با سرمایه اولیه بخش خصوصی تصمیم به نوسازی دارد.
به گفته مدیر عامل سازمان نوسازی شهرداری تهران منابع مالی طرح شمس ایرانیان از طریق جذب سرمایه‌های خرد مردم با توافق بانک شهر برای پرداخت سود به سرمایه‌ها خواهد بود.
علیرضا جعفری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اعلام روند صعودی میانگین تعداد پلاک‌های تجمیعی در سال‌جاری نسبت به پنج سال گذشته اظهار کرد: میانگین تعداد پلاک‌های تجمیع شده در بافت فرسوده از 2 در سال 1387 به 71/2 در سال 1392 رسیده است.
او طرح جدید سازمان نوسازی در بافت فرسوده را آغاز جریانی تازه در قالب مدلی با تولید انبوه «مسکن‌محلی» نامید و گفت: در گام اول اجرای این طرح بنا داریم 7 هزار واحد مسکونی در مناطق 15 و 16 بافت فرسوده به صورت پراکنده در مدت دو سال نوسازی کنیم كه اين تعداد واحد نوساز از تخريب يك هزار خانه فرسوده ايجاد مي‌شود.
جعفری تعداد واحدهای نوسازی شده در طرح را همان 7 هزار واحد عنوان کرد و افزود: ممکن است برخی از این واحدها (بعضا دو یا سه پلاک) در نقاطی پراکنده تجمیع شوند.
او به نحوه تامین منابع مالی طرح اشاره و اضافه کرد: منابع طرح از طریق جذب سرمایه‌های خرد و خصوصی در فضای تعاملی با بانک شهر ايجاد مي‌شود.
مدیر عامل سازمان نوسازی در پاسخ به این سوال که حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری از طرف هر نفر چه میزان خواهد بود؟ تصریح کرد: حداقل آورده اولیه یک میلیون تومان است و عایدی سرمایه‌گذاران نيز سود بانکی منابع مالی در گردش است.
او ادامه داد: این سود بانکی در گام اول در قالب قرض الحسنه و در گام دوم سود بانکی در قالب قرارداد مشارکت در طرح است. علاوه بر این عایدی مالک خانه فرسوده هم واحد نوساز در قالب قرارداد مشارکت خواهد بود.
جعفری تسهیلات بانکی اختصاص یافته به این طرح را در حدود ضوابط و دستورالعمل‌های بافت فرسوده دانست و تاکید کرد: تسهیلات بانکی در حدود تسهیلات قانونی بافت فرسوده است.
به گفته وی این طرح در قالب تفاهم نامه‌ای میان يك شركت خصوصي، سازمان نوسازی شهر تهران و بانک شهر به‌عنوان بانک عامل به امضا رسیده است و به‌عنوان یک مکمل، کار سرمایه‌ای تولید انبوه مسکن محلی در بافت‌های فرسوده را دنبال می‌کند.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت