تلفن سایت

شورای شهر تهران همچنان در تعطیلی به سر می برد

تاریخ ۵ تیر ۱۳۹۲

شورای شهر تهران همچنان در تعطیلی به سر می برد

کارشناسان شهری: شورای چهارم بدون جمع‌بندی شورای سوم نسبت به طرح‌ها و لوایح شهری بر زمین مانده نمی‌توانند سکان نظارت بر شهرداری را به دست بگیرند

تعطیلات پارلمان شهری تهران تا هفته آینده ادامه دارد. با وجود گذشت دو هفته از انتخابات شورای شهر و روستاها، تعطیلات در شورای شهر سوم پایان نیافته و تعدادی از اعضا سانس دوم تعطیلات خود را در سفری گروهی در شهر مشهد آغاز کرده اند.
یک هفته پیش از آغاز دوره چهارم انتخابات شورای شهر و روستا به پیشنهاد برخی از اعضای شورای سوم، اعضای پارلمان شهری به تعطیلات دوهفته‌ای رفتند تا پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات برگزاری جلسات شورای سوم از سر گرفته شود و تا نیمه شهریور ماه کارهای نیمه تمام باقی مانده در مدیریت شهری را سرو سامان دهند.
اگرچه از زمان توافق شده برای تعطیلات شورای شهر سوم پس از انتخابات یک هفته می‌گذرد، اما به نظر می‌رسد این شورا دیگر تحرك چنداني نخواهد داشت و در تکاپوی شکل‌گیری پیش از موعد شورای شهر چهارم با ارائه طرحی دو فوریتی به مجلس است.
براساس این گزارش، با اعلام قبلی سایت شورای شهر تهران بنا بود اولین جلسه شورای شهر سوم پس از انتخابات در دوم تیر برگزار شود که به دلیل حاضر نشدن تعدادی از اعضا (هفت نفر)، جلسه به حد نصاب نرسید و تشکیل نشد. جلسه علنی روز گذشته نیز به گفته سخنگوی شورای شهر به دلیل سفر جمعی از اعضای شورا به مشهد لغو شد.
طبق گفته‌های چمران ريیس شورای شهر، بنا بود جلسه روز گذشته به عنوان نشستی مشترک میان اعضای دوره سوم و اعضای منتخب دوره چهارم شورای شهر تشکیل شود.
شورای چهارم زودتر جان می‌گیرد؟
از سوی دیگر در حالی که منتخبان شورای شهر چهارم به دنبال تشکیل پیش از موعد دوره جدید شورا بودند نمایندگان مجلس به آن رای ندادند تا شورای شهر جدید در زمان مقرر خود کار خود را شروع کند.
مهدی چمران ريیس شورای شهر و منتخب شورای شهر چهارم، روز گذشته با حضور در مجلس شورای اسلامی به دنبال تصویب طرح دوفوریتی آغاز به کار شورای شهر چهارم در 25 تیرماه بود.
این در حالی است که طبق قانون، آغاز به کار رسمی شورای چهارم شهر و روستا از 12 شهریور ماه سال‌جاری و یک ماه بعد از تنفیذ حکم ریاست جمهوری است.
شورای شهر سوم چکار کند؟
در این میان تعلل اعضای شورای شهر سوم در برگزاری آخرین جلسات این دوره از شورا رسیدگی به مجموع فعالیت‌ها و عملکردهای مدیریت شهری را در دوره اخیر مشکل خواهد کرد.
کارشناسان شهری مهم‌ترین فعالیت شورای شهر سوم در عمر باقیمانده خود را ارائه لیست فعالیت‌های بر زمین مانده مدیریت شهری قبلی به شورای جدید می‌دانند و عنوان می‌کنند: شورای چهارم بدون جمع‌بندی شورای سوم نسبت به طرح‌ها و لوایح شهری بر زمین مانده، نمی‌توانند سکان نظارت بر شهرداری را به دست بگیرند.
به اعتقاد برخی از کارشناسان شهری بهتر بود اعضای دوره سوم شورای شهر در آخرین ماه‌های باقی مانده از عمر دوره سوم شورا به جمع‌بندی تمامی فعالیت‌ها و تنظیم گزارش عملکرد مجموع اقدامات انجام شده در دوره گذشته به منتخبان دوره چهارم می‌پرداختند تا از این طریق بتوانند به انتخاب شهردار اصلح براي مدیریت شهری آینده کمک کنند.
البته به نظر می‌رسد منتخبان دوره چهارم شورای شهر خط فکری متفاوتی از اعضای دوره فعلی شورا برای انتخاب شانزدهمین شهردار تهران بعد از انقلاب در پیش گرفته‌اند.
شهردار غیرسياسی انتخاب می‌کنیم
یکی از منتخبان دوره چهارم شورای شهر خط مشی دوره آینده شورای شهر را در انتخاب شهردار آینده تهران غیرسیاسی بودن او عنوان می‌کند.
رحمت‌الله حافظی در گفت‌وگو با «ایسنا»، با تاکید بر اینکه باید از فضاهای سیاسی دوری شود، گفت: ورود به فضاهای سیاسی شورا را از جایگاه فرهنگی - اجتماعی خود و اعتماد مردم دور می‌کند. حافظی که یکی اعضای اصولگرای شورای شهر چهارم خواهد بود ادامه داد: قطعا گزینه‌هایی که برای انتخاب شهردار بررسی می‌کنیم به افرادی نزدیک است که غیرسیاسی، اهل تجربه و کار باشند.
مجتبی شاکری دیگر منتخب شورای شهر چهارم نیز معتقد است: با انتخاب شخصی که بالاترین امتیاز را کسب می‌کند می‌توانیم فرد اصلح‌ را برای شهرداری تهران انتخاب کنیم.
او اضافه کرد: نباید سراغ دو قطبی کردن فضا برویم، چرا که این آفت بزرگی برای شورای شهر است.
محمدمهدی تندگویان نیز با تاکید بر اینکه شورای شهر نباید در موضوعات سیاسی دخالت کند، افزود: باید طوری عمل کنیم تا فضای شورا فضای رسیدگی به ساخت‌و‌ساز، کسب‌و‌کار تجاری و ایجاد انگیزه برای شهرنشینی بهتر باشد.
این منتخب شورای شهر چهارم اظهار کرد: مساله جدا شدن مسائل اجتماعی و فرهنگی مردم از سیاست بايد مورد رسیدگی قرار گیرد و باید موضوعات فرهنگی مردم از سیاست‌زدگی و حاکمیت دولت به عنوان دخالت در موضوعات فرهنگی خارج شود.
غلامرضا انصاری عضو دیگر شورای شهر چهارم در گفت‌و‌گو با «ایسنا» عنوان کرد: با وجود رایزنی‌هایی که در ائتلاف اصلاح طلبان برای انتخاب شهرداری آینده انجام داده‌ایم هنوز بر روی فرد خاصی به اجماع نرسیده‌ایم.
انصاری که از اعضای اصلاح طلب در شورای شهر چهارم است، گفت: قطعا از کاندیداهایی که معیارهای اولیه را دارا باشند، برنامه خواهیم خواست و این برنامه‌ها هم به صورت شفاف از طریق رسانه‌ها و جلسات علنی شورا به اطلاع مردم خواهد رسید؛ چرا که باید با اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف به مردم مدیری برای شهر انتخاب کنیم تا معضلات فعلی در کمترین زمان ممکن حل شود.
او به رفع مشکلات مسکن مهر به عنوان یکی از برنامه‌های شورای شهر آینده اشاره کرد و افزود: مسکن مهر و بسیاری از شهرهای اقماری عموما شهرهای خوابگاهی هستند و بخشی از خانواده‌ها به علت اشتغال، در طول روز در محیط مسکونی حضور ندارند و این امر متاسفانه در سال‌های آینده در بخش آسیب‌های اجتماعی معضلات بسیاری را به وجود می‌آورد.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت