تلفن سایت

قیمت جدید بازار مسکن

تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۹۲

قیمت جدید بازار مسکن

نوسانات قيمت زمين مسكوني و همچنين آپارتمان در نقاط شهري كشور در سال گذشته شيب‌دار نبوده به طوري كه نبض‌ قيمت‌ كشوري مسكن در سال91 حداقل 3برابر كندتر از پايتخت بوده است. ميانگين قيمت زمين - خانه‌كلنگی- در كل كشور در سال91 به مترمربعي 455 هزار تومان رسيد و قيمت هر مترمربع واحدمسكوني در نقاط شهري كشور نيز طي همين سال به مرز يك ميليون تومان نزديك شد و در سطح 980 هزار تومان ايستاد. در حال حاضر هزينه خريد هر مترمربع زمين با كاربري مسكوني در شهر تهران 7 برابر ساير شهرها است.

روايت رسمي از اوضاع كشوري نرخ‌‌ها در بازار مسكن؛ نبض تهران سه‌ برابر تندتر از سایر شهرها

اعلام کشوری قيمت زمين و مسکن

ميانگين كشوري قيمت هر مترمربع واحدمسكوني روي مرز يك ميليون تومان

زمين: متري 455 هزار تومان

اجاره‌بها: متري 5000 تومان

گرد و خاكي كه سال گذشته در بازار مسكن شهر تهران با بلندشدن نرخ‌ها در سه حوزه خريد آپارتمان، اجاره آپارتمان وخريد زمين به پا شد، انتظار مي‌رفت ساير كلانشهرها را هم فرابگيرد و افزايش قيمت ملك را - در سطح كشور- سراسري كند اما اطلاعات رسمي در اين باره نشان مي‌دهد: نبض‌ قيمت‌ كشوري مسكن در سال91 حداقل 3برابر كندتر از پايتخت بوده است.

نوسانات قيمت زمين مسكوني و همچنين آپارتمان در نقاط شهري كشور در سال گذشته شيب‌دار نبوده و مسير نوسان قيمت‌ها نه تنها در سال91 كه در 4سال متوالي منتهي به آن سال، حالت اعتدال همراه با رشد آهسته خود را حفظ كرده است.

ميانگين قيمت زمين - خانه‌كلنگي- در كل كشور در سال91 به مترمربعي 455 هزار تومان رسيد و قيمت هر مترمربع واحدمسكوني در نقاط شهري كشور نيز طي همين سال به مرز يك ميليون تومان نزديك شد و در سطح 980 هزار تومان ايستاد. نتايج مقايسه اين دو نرخ با نرخ‌هاي سال‌هاي گذشته و همچنين نرخ‌هاي مربوط به شهر تهران حكايت از اثر قطعي مسكن‌مهر در بازار مسكن دارد.

در حقيقت واگذاري زمين‌هاي 99ساله در قسمت‌هاي تقريبا مرغوب در همه شهرها به غير از تهران در 4سال اخير باعث شد انبوه‌سازان از خريد زمين براي ساخت مسكن بي‌نياز شوند و تحت تاثير كاهش تقاضا در بازار زمين، قيمت آن از تحرك جدي بيفتد.

ميانگين 4ساله قيمت زمين در كشور در دولت دهم حدود 23 درصد نسبت به 4ساله دولت نهم كاهش پيدا كرده است طوري كه میانگین قيمت زمين در نقاط شهري كشور از متري 434 هزار تومان در 4سال منتهي به پايان87، به متري 330 هزار تومان در 4سال منتهي به 91 رسيد.

با اين حال در طول 4 سال اخير، قيمت زمين در كشور در برخي سال‌ها همچون سال89 تا متري 395 هزار تومان افزايش يافت و در نيمه‌اول 91 نيز به متري 455 هزار تومان رسيد كه با توجه به كمبود شديد قطعات زمين در بازار، چنين افت‌وخيزي طبيعي به نظر مي‌رسد. اين در حالي است كه در شهر تهران، قيمت زمين مسكوني در سال91 به مترمربعي 3ميليون و 200 هزار تومان رسيد و در مقايسه با سال قبل از آن، حداقل 50 درصد افزايش پيدا كرد.

اين به آن معنا است كه در حال حاضر هزينه خريد هر مترمربع زمين با كاربري مسكوني در شهر تهران 7 برابر ساير شهرها است و به ازاي يك متر زمين در تهران مي‌توان 7 متر زمين در نقاط شهري غيراز پايتخت، خريداري كرد.

همچنين قيمت واحدمسكوني در كل‌كشور نيز معادل يك‌سوم قيمت در تهران است.

در سال91 قيمت كشوري آپارتمان مسكوني فقط 13 درصد نسبت به سال90 رشد كرد، اما در شهر تهران بين 30 تا 52 درصد افزايش يافت. يكسال پيش از اجراي طرح مسكن‌مهر، يعني در سال86 قيمت زمين و آپارتمان در كل‌كشور به ترتيب 100 درصد و 67 درصد افزايش يافت. همچنين در سال87 يعني سال قبل از شروع جدي ساخت‌وسازهاي مسكن‌مهر نيز قيمت زمين در كشور در بالاترين سطح خود قرار داشت به طوري كه در اين سال ميانگين قيمت خانه‌كلنگي در نقاط شهري كشور به مترمربعي 610 هزار تومان بالغ شد. اما در 4 سال بعد نرخ زمين بين 180 هزار تا 455 هزار تومان –به ازاي هر مترمربع- در نوسان بوده است و ركورد بيشترين نرخ رشد و بيشترين افزايش قيمت در بازار زمين، به ترتيب به سال‌هاي 86 و 87 تعلق داشته است.

اجاره‌بها يك‌سوم تهران ؛ اجاره‌بهاي واحد مسكوني در سطح كشور طي سال91 معادل يك سوم اجاره‌بها در تهران بود.

اين فاصله سه‌برابري بين اجاره‌بها در تهران با كشور، در سال 90 نيز اتفاق افتاده بود.

مركز آمار ايران ميانگين اجاره‌بهاي آپارتمان در سال91 در كل كشور را متري 5 هزار تومان - اجاره‌ماهانه- اعلام كرده است. در اين سال، ميانگين اجاره‌بها در تهران به متري 15 هزار تومان رسيد. هر چند اجاره‌بهاي كشوري يك‌سوم اجاره‌بهاي شهر تهران است، اما نرخ رشد آن هم براي تهران هم براي كشور 50 درصد گزارش شده است.

نرخ رشد قابل‌تامل اجاره‌بها در سطح كشور نشان مي‌دهد به‌رغم تحويل بخش زيادي از مسكن‌مهر در شهرها، نرخ‌ها در بازار اجاره سال به سال رو به افزايش است.

موجران كماكان به دنبال جبران هزينه‌هاي زندگي و تورم افسار گسيخته از طريق افزايش نرخ‌هاي اجاره هستند. به بيان ساده‌تر همانطور كه كارشناسان مسكن معتقدند، اجراي طرح مسكن‌مهر به تنهايي پاسخگوي تقاضا در بازار اجاره و حلال اجاره‌بها نيست، واقعيت بازار مسكن در يكسال اخير نيز بر اين موضوع صحه مي‌گذارد.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت