تلفن سایت

ثبات مسکن در صورت ثبات وضع بعد از انتخابات

تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۹۲

ثبات مسکن در صورت ثبات وضع بعد از انتخابات

با رسيدن به دم انتخابات، دماي معاملات در بازار مسكن بيش از پيش پايين آمده است.
برخي فروشنده‌ها در تهران مي‌گويند دو ماه است ملك خود را با قيمت نه چندان بالا در بنگاه‌هاي محله فايل كرده‌اند اما يك نفر خريدار هم با آنها تماس نگرفته است.
اين فروشنده‌ها علت عدم مراجعه خريداران را نه به خاطر بالا بودن قيمت پيشنهادي بلكه به‌خاطر مصمم نبودن خريداران عنوان مي‌كنند و مي‌گويند بازار مسكن در انتظار بعد از انتخابات نشسته است.
تا همين سه ماه پيش، متقاضيان خريد مسكن در بازار، حضور پررنگي داشتند و اگرچه در آن زمان هم خريد و فروش زيادي انجام نمي‌شد، اما پرسشگري خريداران در بنگاه‌ها بابت قيمت فروش واحدهاي مسكوني نشان مي‌داد خريداران مصمم به خريد ارزان هستند، اما اين روزها حتي كسي براي اطلاع از قيمت هم به بنگاه مراجعه نمي‌كند.
تحقيقات ميداني نشان مي‌‌دهد اكنون و در روزهاي نزديك به برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري، فروشنده‌ها با نگراني از آينده قيمت مسكن، حضور قوي‌تري در بازار معاملات از خود نشان مي‌دهند و رغبت بيشتري به فروش واحد مسكوني دارند.
به اين ترتيب با توجه به اينكه همواره اطلاعات طرف عرضه در بازار مسكن از آينده قيمت بيشتر از اطلاعات خريدار است، مي‌توان نتيجه گرفت در ايام تابستان پيش‌رو يعني روزهاي دولت يازدهم، قيمت مسكن به نفع خريدار تغيير خواهد كرد، چون اگر اين پيش‌بيني صحت نداشت، در حال حاضر فروشنده‌ها اينقدر دستپاچه نشده بودند.
رئيس اتحاديه مشاوران‌املاك در اين باره اعلام كرده است: با اعتقاد کامل می‌گویم بازار مسکن بعد از انتخابات ابتدا به ثبات می‌رسد و سپس قیمت آن رو به پایین خواهد بود.
مصطفی قلی خسروی در پاسخ به این پرسش که «برخي كارشناسان مي‌گويند قیمت مسکن بعد از انتخابات کاهش خواهد یافت، نظر شما چيست؟» گفت: زمانی که کشور به ثبات سیاسی برسد مطمئنا ثبات اقتصادی نیز در پی آن به وجود خواهد آمد، بنابراين به‌طور قطع بعد از انتخابات قیمت مسکن به ثبات می‌رسد.
رئيس اتحاديه مشاوران‌املاك با اشاره به اینکه نباید از تلاش‌های دولت دهم در بخش مسکن مهر و بافت فرسوده به‌راحتی گذشت، ادامه داد:‌ کاهش قیمت مسکن به یک سری مولفه‌هایی نياز دارد که یا باید یک اتفاق غیر قابل پیش‌بینی مثل بهبود روابط سیاسی با کشورهای دیگر رخ بدهد یا اینکه فردی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود که یک تفکر آرام داشته باشد.
مصطفي قلي خسروی اظهار داشت: مطمئنا بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری وقتی فردی با تفکر آرام به ریاست‌جمهوری برسد، ابتدا قیمت مسکن به ثبات می‌رسد و سپس رو به پايین خواهد بود.
در حال حاضر اگرچه معاملات خريد مسكن به دليل يكطرفه شدن ميل به انجام معامله، راكد شده است اما در بازار اجاره، نرخ‌‌ها كماكان داغ گزارش مي‌شود.
گرانی اجاره بها در سال جاری موجب شگفتی مستاجران شده است و اغلب آنها توان پرداخت اجاره‌هاي سنگین را ندارند.
بازار این روزهای مسکن درگیر موضوع انتخابات و شایعاتی است که در مورد قیمت‌ها پس از انتخاب رئیس‌جمهور جدید مطرح می‌شود. در واقع این شایعات موجب شده است که خریداران محدود بازار عجله زیادی برای خرید داشته باشند و از سوی دیگر، فروشندگان به انتظار گرانی بیشتر، واحدهای خود را نفروشند.
در حال حاضر فعاليت بنگاه‌هاي املاک بیشتر به معاملات اجاره اختصاص دارد و متقاضیان زیادی برای این موضوع به بنگاه‌ها مراجعه مي‌کنند اما گرانی اجاره‌بها اعتراض متقاضیان را به دنبال دارد، به‌طوری‌که اغلب مستاجران پس از مراجعه به بنگاه‌ها از قیمت‌های جدید شگفت‌زده مي‌شوند.
نرخ‌هایی که در بازار امسال از سوی مالکان تعیین شده بالاتر از عرف بازار است، به طوری‌که اغلب مستاجران توان پرداخت این رقم‌ها را ندارند و با اعتراض بنگاه‌هاي املاک را ترک مي‌کنند.
با گذشت نیمه خرداد ماه، بازار اجاره بها روزهای داغ‌تری را سپری مي‌کند و تعداد مراجعان به بنگاه‌هاي املاک بیشتر شده، اما گرانی اجاره بها موجب شده است که مستاجران برای یافتن خانه مناسب با مشکل مواجه شوند.
در گذشته صاحبخانه‌ها بیشتر با مستاجران همراهی مي‌کردند اما الان حاضر به کاهش قیمت‌ها نیستند و مي‌گویند اگر قادر به پرداخت این مبلغ نیستید، خانه را به مستاجر دیگری تحویل مي‌دهم.
در واقع در سال‌های پیش از این، اجاره‌بها با یک روند ثابت هر ساله افزایش پیدا مي‌کرد، اما با توجه به گرانی مسکن در سال گذشته، بازار اجاره بها با شوک بزرگی مواجه شده و حتی نرخ‌ها در محله‌هاي متوسط تهران هم بسیار گران است.
بنابراین در حالی که توان پرداخت مستاجران هر ساله کاهش مي‌یابد، اجاره‌بها با افزایش چندبرابری مواجه مي‌شود که به گفته مشاوران املاک، تعیین برخی از قیمت‌ها هم بنا بر عرف بازار است؛ مگر اینکه صاحبخانه بخواهد پایین‌تر از عرف بازار، خانه خود را اجاره دهد که چنین موضوعی هم کمتر اتفاق مي‌افتد.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت