تلفن سایت

تصمیم نهایی برای بافت فرسوده

تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۹۲

تصمیم نهایی برای بافت فرسوده

شورای شهر تهران بعد از ماه‌ها برررسی بر روی پیشنهادی که شهرداری در قالب لایحه تدقیق نقشه‌های بافت فرسوده پایتخت به شورا ارائه کرده بود، سرانجام تصمیم آخر را برای مساحت بافت فرسوده شهر تهران اتخاذ کرد.براساس مصوبه کمیسیون عمران شورای شهر تهران مساحت جدید بافت فرسوده پایتخت از سه هزار و 268 هکتار فعلی به 3 هزار و 968 هکتار رسیده است؛ به طوری که از پیشنهاد افزایش 1732 هکتاری که شهرداری داده بود فقط با 700 هکتار آن موافقت شد.دراين مصوبه همچنين كليه تسهيلات تشويقي كه تا پيش از اين به محدوده «بافت ناپايدار» تعلق مي‌گرفت نيز حذف شده است.شهرداري‌تهران در يكسال اخير 15 هزار هكتار از 60 هزار هكتار مساحت كل شهر تهران را جزو «بافت‌ناپايدار» تشخيص داده بود و به ساخت‌‌وساز در اين محدوده، تراكم تشويقي از يك تا دو طبقه همراه با تخفيف در عوارض تراكم، ارائه مي‌كرد.محتوای این مصوبه اجازه ارائه تراکم تشویقی، تخفیف در عوارض و پرداخت وام نوسازی را فقط به مناطق فرسوده نیمه جنوبی تهران محدود کرده است و دست مدیریت شهری را از ارائه این تسهیلات به مناطق یک تا 6 بسته است.
در شوراي‌شهر تهران به تصويب رسيد
تصميم آخر برای بافت‌فرسوده
حذف كليه تسهيلات تشويقي از ساخت‌وساز در «بافت‌ناپايدار» تهران؛ پايان صدور تراكم اضافه در 15000 هكتار از مساحت تهران
مساحت جديد «بافت‌فرسوده» پايتخت: 3968 هكتار رای منفی اعضا به مساحت 5000 هكتاری بحث داغ «انتقال مسكن‌مهر از بيرون كلانشهر تهران به داخل بافت‌فرسوده» در تبليغات انتخاباتي روزهاي اخير نامزدهاي رياست‌جمهوري، ظاهرا در جلسات تصميم‌گيري شوراي‌شهر تهران اثر معكوس داشته است چون روز گذشته خبر رسيد اعضاي شوراي‌‌شهر در مساحت فعلي بافت‌فرسوده تهران تغييرات ‌‌اساسي اعمال كرده‌‌اند و مناطقي را كه پيش‌از اين در قالب بافت‌ ناپايدار از تراكم‌تشويقي نفع مي‌بردند، از اين تسهيلات محروم كرده‌اند.
شوراي‌شهر هفته پيش در يك جلسه غيرعلني با مديران سازمان نوسازي شهر تهران، پيشنهاد اين سازمان مبني بر افزايش مساحت محدوده بافت‌فرسوده از 3268 هكتار به 5000 هكتار در قالب لايحه «تدقيق نقشه بافت‌فرسوده» را بررسي كرد و در نهايت به جاي اضافه‌كردن 1732 هكتار به محدوده فعلي، فقط با 700 هكتار آن موافقت كرد و در نهايت محدوده جديد بافت‌فرسوده تهران را به 3968 هكتار تبديل كرد.
در مصوبه‌اي كه كميسيون عمران شورا براي تغيير مساحت بافت‌فرسوده تهران از 3268 هكتار به 3968 هكتار، تصويب كرده، همچنين كليه تسهيلات تشويقي كه تا پيش از اين به محدوده «بافت ناپايدار» تعلق مي‌گرفت نيز حذف شده است.
شهرداري‌تهران در دست‌كم يكسال اخير 15 هزار هكتار از 60 هزار هكتار مساحت كل شهر تهران را جزو «بافت‌ناپايدار» تشخيص داده بود و به ساخت‌‌وساز در اين محدوده، تراكم تشويقي از يك تا دو طبقه همراه با تخفيف در عوارض تراكم، ارائه مي‌كرد.
اما شوراي‌شهر تهران در تصميم تازه خود كه به تصويب نيز رسيده و از روز ابلاغ به شهرداري لازم‌الاجرا خواهد بود، صدور امتياز طبقه‌اضافه –تراكم‌تشويقي- در بافت‌ ناپايدار را ممنوع كرده است.
مسوولان نوسازي شهر تهران در چند ماه گذشته با تدوين لايحه طرح تدقيق بافت‌فرسوده اميدوار بودند بتوانند محله‌هايي از پايتخت كه هر سه ويژگي بافت‌فرسوده را دارند، اما در محدوده بافت‌فرسوده قرار ندارند را جزو اين محدوده بياورند تا انگيزه نوسازي و ساخت‌وساز در مالكان خانه‌هاي فرسوده و همين‌طور در سرمايه‌گذاراني كه با مالك شراكت مي‌كنند و عملا نقدينگي ساخت‌‌وساز را تامين مي‌كنند، افزايش يابد.
مهم‌ترين عامل انگيزشي در نوسازي بافت‌فرسوده، تراكم تشويقي و تخفيف 80 تا 100 درصدي در عوارض است كه باعث مي‌شود سهم شريك و مالك از تعداد واحدمسكوني جديد به حد معقول برسد و شرايط نوسازي را براي طرفين فراهم كند.
اما با مصوبه جديد شوراي‌شهر، 1000 هكتار از مساحت تهران كه طبق مطالعات سازمان نوسازي، شرايط اطلاق بافت‌فرسوده را دارد، جزو اين محدوده قرار نگرفته و از تسهيلات تشويقي محروم خواهد بود.
با اين مصوبه بخشي از محله‌هاي فرسوده -كه عمدتا در مناطق 1 تا 6 هستند- از محدوده جديد بافت‌فرسوده محروم مانده‌اند و پرونده بافت‌ناپايدار نيز براي هميشه بسته شد.
بافت‌ناپايدار محله‌هايي هستند كه يكي از سه ويژگي بافت‌فرسوده را دارند.
برخي اعضاي شوراي‌شهر تهران ماه گذشته با ايراد نسبت به ارائه تراكم‌تشويقي به بافت‌ناپايدار، اين روند را عامل افزايش جمعيت تهران عنوان كرده بودند و همان زمان مي‌شد حدس زد قصد مسوولان نوسازي براي افزايش محدوده بافت‌فرسوده به‌صورت 100 درصدي راي نمي‌آورد. گفته مي‌شود توجيه اعضاي كميسيون عمران شوراي‌شهر در افزايش محدود مساحت بافت‌فرسوده و راي منفي آنها به افزايش در حد 5000 هكتار، اولويت قراردادن نيمه جنوبي شهر در برخورداري از تسهيلات نوسازي است. به همين خاطر با افزايش مساحت بافت‌فرسوده در مناطق 1 تا 6 مخالفت شده و فقط بافت‌فرسوده ساير مناطق زياد شده است.
همچنين علت حذف تسهيلات ساخت از بافت‌ناپايدار در مصوبه اين كميسيون نيز مغايرت اين تسهيلات –تراكم تشويقي- با طرح تفصيلي و افزايش بار جمعيتي اعلام شده است.
روز گذشته رييس سازمان نوسازي شهر تهران درباره آخرين تصميم شوراي‌شهر در خصوص محدوده بافت‌فرسوده و همچنين سرنوشت لايحه تدقيق گفت: اين طرح در كميسيون عمران شورا با تغييراتي به تصويب رسيد و با نظر شوراي‌شهر تهران مساحت بافت‌فرسوده به 3968 هكتار افزايش يافت.
او به مخالفت شورای شهر برای گسترش محدوده بافت فرسوده در مناطق یک تا شش اشاره کرد و افزود: اعضای شورا معتقدند افزایش سطح بافت فرسوده در مناطق یک تا شش را نباید داشته باشیم؛ چون ساکنان این مناطق جزو طبقات متوسط رو به بالا هستند و نیازی به دریافت تسهیلات تشویقی و تخفیفات 100 درصدی ندارند. او ادامه داد: بنابراین ظرفیت تسهیلات تشویقی این مناطق را به نقاط جنوبی شهر اختصاص دادیم.
مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد:  اولویت ارائه تسهیلات تشویقی در طرح تدقیق به جای بافت ناپایدار به بافت فرسوده اختصاص پیدا کرده است و ارائه تسهیلات تشويقي مربوط به نوسازي بافت‌فرسوده در مناطق یک تا شش شهرداری تهران فقط به لکه‌هایی محدود می‌شود که از سال 85 تاكنون به عنوان بافت فرسوده شناخته شده‌اند.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت