تلفن سایت

ارزانی بازار مسکن بعد از انتخابات

تاریخ ۱۲ خرداد ۱۳۹۲

 ارزانی بازار مسکن بعد از انتخابات
مصطفی قلی خسروی، در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود قیمت مسکن بعد از انتخابات کاهش خواهد یافت، گفته است: زمانی که کشور به ثبات سیاسی برسد مطمئنا ثبات اقتصادی نیز در پی آن به وجود خواهد آمد. وی تاکید کرده است: " قطعا بعد از انتخابات قیمت مسکن به ثبات می‌رسد."
البته او این نکته را نیز گفته است که "کاهش قیمت مسکن یک سری مؤلفه‌هایی می‌خواهد که یا باید یک اتفاق غیر قابل پیش‌بینی مثل حسنه شدن روابط سیاسی با کشورهای دیگر رخ دهد و یا اینکه فردی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود که یک تفکر آرام داشته باشد.
خسروی معتقد است: "مطمئنا بعد از انتخابات ریاست جمهوری وقتی فردی با تفکر آرام به ریاست جمهوری برسد ابتدا قیمت مسکن به ثبات می‌رسد و سپس رو به پائین خواهد بود."
رئیس اتحادیه املاک در پاسخ به این سؤال که به تازگی یکی از کاندیداها اعلام کرده که سند مسکن مهر را به نام متقاضیان ثبت خواهد کرد آیا این شدنی است، گفت: زمین‌های مسکن مهر در اختیار دولت است و دولت نیز می‌تواند با ارائه یک لایحه به مجلس این کار را انجام دهد.

افزایش ۱۰۰درصدی قیمت ها در شمال پایتخت
درحالیکه قلی خسروی گفته است که قیمت ها بعد از انتخابات کاهش می یابد که خبرآنلاین در گزارشی از افزایش ۱۰۰درصدی قیمت خانه و آپارتمان در شمال شهر تهران خبر می دهد. بنابرارزیابی کارشناسان مستقل قیمت مسکن در اردیبهشت ماه سال جاری در مناطق شمالی تهران نزدیک به ۱۰۰ درصد گران شده است.
افزایش نجومی قیمت مسکن در تهران هنوز متوقف نشده است اگر چه به نظر می رسید در فروردین ماه شتاب فزاینده قیمت ها در بازار مسکن اندکی کاهش پیدا کرده است اما ارزیابی کارشناسان آزاد نشان می دهد در اردیبهشت ماه شاهد شتاب گیری مجدد قیمت ها در بازار هستیم.
مقایسه قیمت مسکن در برخی از محلات شهر تهران در نیمه شمالی پایتخت نشان می دهد قیمت های اردیبهشت ماه در مقایسه با اسفند سال ۹۱ معادل ۹ درصد افزایش پیدا کرده و در مقایسه با اردیبهشت ماه سال ۹۱ متوسط نرخ افزایش معادل ۷۸ درصد بوده است. نکته جالب آنکه بر خلاف نیمه نخست سال گذشته که بیشترین افزایش قیمتها در مناطق متوسط نشین و محلات حاشیه ای تهران اتفاق افتاده بود، در اردیبهشت ماه سال ۹۱ شاهد افزایش تا ۱۰۰ درصدی قیمتها در مناطق شمالی تهران هستیم.
دلیل این مسئله به عرضه و تقاضای مسکن بازنگشته، بلکه ناشی از بازتاب کاهش ارزش پول ملی در ارزش دارایی هاست، در حال حاضر به گفته فعالان بازار مسکن شاهد رکود مبادلات هستیم و این افزایش قیمت ها در واقع بیشتر ناشی از ارزش انتظاری املاک در مقابل سقوط ارزش پول است. یعنی اگر صاحب ملکی در اردیبهشت ماه سال ۹۱ ملکی ۲۰۰ میلیون تومانی داشته است، با احتساب متوسط قیمت ۶۵۳ هزار تومانی سکه در اردیبهشت ماه سال ۹۱ دارایی با ارزی معادل ۳۰۶ عدد سکه را مالک بوده است.
امروز با متوسط قیمت یک میلیون و ۳۱۶ هزار تومانی سکه بهار آزادی ارزش ملک دویست میلیون تومانی به ۱۵۲ سکه کاهش پیدا کرده است، این مسئله باعث می شود مالکان برای جبران زیان ناشی از کاهش ارزش اتفاق افتاده قیمت های انتظاری خود را افزایش دهند. امروز با احتساب افت ارزش پول که با قیمت سکه ارزیابی کردیم، قیمت ملک ۲۰۰ میلیون تومان سال ۹۱ باید به ۴۰۳ میلیون تومان افزایش پیدا کند تا براساس قیمت های نسبی مالک صاحب ملکی با ارزش سال ۹۱ باشد.

رکود قیمت وام مسکن را ارزان کرد
گفته می شود که رکود حاکم بر بازار مسکن باعث شده تا قیمت وام مسکن در بازار از اواخر ماه سال گذشته روند نزولی به خود بگیرد.
قیمت وام مسکن نسبت به ماه گذشته نیز بدون هیچ تغییری ثابت مانده است.
به گفته فعالان بازار، وام ۲۰ میلیون تومانی خرید مسکن در حال حاضر برای متقاضیان دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که با سایر هزینه‌ها این مبلغ به ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان می‌رسد.
اگر هزینه قطعی و رهنی در دفترخانه اسناد رسمی به میزان ۳۵۰ هزار تومان،هزینه کارشناسی ۵۰ هزار تومان، هزینه وکالت ۱۰۰ هزار تومان و کد رهگیری ۱۵۰ هزار تومانی را به این میلغ اضافه کنیم خرید یک وام ۲۰ میلیون تومانی ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان خواهد شد.
قیمت وام ۲۰ میلیونی خرید مسکن در اسفند ماه سال گذشته ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود.
فعالان بازار دلیل کاهش قیمت وام مسکن در بازار را رکود خرید و فروش مسکن معرفی می‌کنند و می‌گویند رکود بازار مسکن از یک سو و کفاف ندادن وام ۲۰ میلیونی برای خرید مسکن باعث شده تا استقبال زیادی از این وام صورت نگیرد.

وام ساخت مسکن ۵۰ میلیونی می شود
در حالیکه قیمت وام مسکن کم شده است که رئیس کانون سراسری انبوه سازان با اشاره به اینکه مصوبه اختصاص وام ۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن از سوی معاون اول رئیس جمهور به تمامی بانکها ابلاغ شده است، گفت: ۴۰ میلیون تومان از این وام با سود دوران مشارکت به خریداران منتقل می شود.
ایرج رهبر با اشاره به اینکه مصوبه اختصاص وام ۵۰ میلیون تومانی ساخت مسکن از سوی معاون اول رئیس جمهور به تمامی بانکها ابلاغ شده است، گفت: همیشه مصوبه های شورای عالی مسکن و هیئت وزیران از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ می‌شود و متن این مصوبه هم در اختیار کانون سراسری انبوه سازان قرار دارد.
وی با بیان اینکه تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی ساخت به تولید مسکن و افزایش ساخت و ساز کمک می کند، بیان کرد: این وام برای اقشار توانمند طراحی شده است و پیشنهاد انبوه سازان بوده که مانند مسکن مهر که کمک به اقشار ضعیف جامعه است، شرایطی برای اقشار توانمند هم بوجود بیاید.
رئیس کانون سراسری انبوه سازان تصریح کرد: از آنجایی که سازنده می تواند این وام را به خریدار منتقل کند، متقاضیانی که توان پرداخت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان را برای خرید خانه دارند می توانند با کمک این تسهیلات، مسکن مناسبی را تهیه کنند.
رهبر با بیان اینکه ۴۰ میلیون تومان از این وام با سود دوران مشارکت به خریداران منتقل می شود که سود آن بستگی به طول ساخت پروژه دارد،افزود: ارایه این تسهیلات با ابلاغ معاون اول رئیس جمهور اجرایی است و تمامی بانکها باید این تسهیلات را به سازندگان مسکن بپردازند.

روزهای خوش مسکن در راه است
با پشت سرگذاشتن یک دوره رکود در خرید و فروش‌های مسکن و افزایش روزافزون قیمت‌ها،‌ عده‌ی زیادی با سرمایه‌گذاری در بخش مسکن صاحب سودهای کلانی شدند وعده‌ای دیگر که توان‌ مالی‌شان برای خرید میلیونی هر متر خانه کافی نیست، منتظرند شاید قیمت‌ها تعدیل شود.
در این میان کارشناسان مسکن رکود این بازار و رکود در دو ماه ابتدای سال را طبیعی عنوان دانسته و معتقدند پس از یک دوره افزایش ناگهانی قیمت، رکود طبیعی است و هرسال قبل از فصل تابستان با کمی نوسان قیمت و رکود در بازار مسکن مواجه می‌شویم البته امسال این رکود و افزایش قیمت‌ها کمی متفاوت بود.
حال با آغاز خرداد و نزدیکی به پایان سال تحصیلی و افزایش جابه‌جایی در فصل تابستان، بازار مسکن در انتظار رونق در خرید و فروشهاست و آمار قراردادهای مسکن سال‌های گذشته نشانگر افزایش تعداد قراردادهای خرید و فروش خانه از خرداد تا شهریور‌است.
امسال نیز با توجه به پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری،‌ برخی به بهانه تغییرات سیاسی و اقتصادی، سودهای کلانی از بازار مسکن بردند و این بازار حبابی‌ترین روزها را به شب رساند.
به گزارش ایسنا، حال با نزدیک‌ شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری در کشور، نظرات متعددی مبنی بر افزایش، کاهش یا ثبات قیمت‌ مسکن مطرح می‌شود و توجه به پیش‌بینی‌ها از آینده این بخش نشانگر نگرانی‌ قشرهای مختلف از آینده بازار مسکن است.
در این میان رییس اتحادیه کشوری مشاوران املاک که بارها به ادامه‌ی روند رکود قیمت مسکن در سه ماه اول سال اشاره کرده، براین باور است که ثبات قیمت‌ مسکن به ثبات نرخ ارز بستگی دارد و تا زمان تثبیت‌ قیمت ارز، بازار مسکن نیز با نوسان و افزایش قیمت همراه است.
این درحالیست که معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران می‌گوید با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای کنترل قیمت مسکن در سال جاری و افزایش واگذاری‌های مسکن به متقاضیان، وضعیت کمی بهتر می‌شود.
به گفته نعمت‌الله ترکی در ماه‌های اخیر شاهد قیمت‌های حبابی مسکن بودیم اما امسال افزایش قیمت مسکن نخواهیم داشت.
همچنین مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان تهران معتقد است: درحال حاضر شاهد رکود در بازار مسکن هستیم و به نظر می‌رسد اگر رونقی در بازار رخ دهد پس از خرداد باشد که با تحویل و تعیین تکلیف واحدهای مسکن مهر سعی می شود تا پایان سال التهاب بازار مسکن در تهران و دیگر استان‌های کشور کنترل شود.
به اعتقاد واحدی باید با جلوگیری از خرید و فروش‌های کاذب قیمت مسکن کنترل شود.
البته دست‌اندرکاران مسکن براین باوند که با توجه به افزایش قیمت‌ها و نبود قدرت خرید، بازار مسکن دیگر کشش افزایش قیمت را ندارد بنابراین انتظار می‌رود بازار مسکن در ماه‌های پیش رو روند ثابتی را طی کند و بازار پر نوسان این بخش کمی آرام‌ شود.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت