تلفن سایت

افتتاح ۱۰ هزار واحد مسکن مهر به دست احمدی نژاد

تاریخ ۱۱ خرداد ۱۳۹۲

افتتاح 10 هزار واحد مسکن مهر به دست احمدی نژاد

حضور ديروز وزير راه‌وشهرسازي در شهر جديد پرند اصلا غيرطبيعي نبود چون كه علي نيكزاد دست‌كم در يك‌سال گذشته –به خاطر كمبود وقت و بازديد از ساير استان‌‌ها- همه بازديدهاي هفتگي از ساخت‌وسازهاي انبوه مسكن‌مهر «پرند» را معمولا در روز«جمعه» انجام داده است اما حضور ناگهاني ریيس‌جمهور در پرند براي افتتاح 10 هزار واحدمسكوني در صبح جمعه، كمي قابل‌تامل به نظر مي‌رسد.
عوامل تشريفات و برپايي برنامه‌هاي افتتاح مسكن‌مهر در دولت، براي برگزاري مراسمي كه ریيس‌جمهور در آن شركت مي‌كند، معمولا روزهاي اول هفته را به اين امر اختصاص مي‌دهند ضمن اينكه از چند روز قبل، در استان محل افتتاح، تبليغات گسترده انجام مي‌شود.
اما ديروز در شرايطي سري دوم واحدهاي مسكن‌مهر پرند افتتاح شد كه فقط مسوولان ارشد دولت و پيمانكار سازنده و تعدادي از پرسنل شركت عمران پرند، اطراف ریيس‌جمهور را تشكيل مي‌دادند و از خبرنگار و گزارشگر، خبري نبود.
سري اول مسكن‌مهر پرند 25 خردادماه پارسال در یک ظهر پنج‌شنبه به ظرفيت 10 هزار و 150 واحد مسكوني توسط ریيس‌جمهور افتتاح شد. آنچه سال گذشته احمدي‌نژاد در پرند افتتاح كرد، متعلق به يك پيمانكار از كشور تركيه بود كه اين شركت توانسته بود امكانات بي‌سابقه‌اي را كه دولت ايران براي ساخت مسكن‌مهر تامين كرده بود سرموقع تبديل به آپارتمان كند و تحويل متقاضيان بدهد.
ديروز اما همه 10 هزار واحد افتتاح شده، ايراني‌ساز بودند و توسط پيمانكاران ايراني ساخته شده‌اند كه البته 2 هزار واحد آن توسط پيمانكاري احداث شده كه به تنهايي مسووليت ساخت 20 هزار واحد در پرند را دارد و فعلا 10درصد آنچه را در تعهدش هست، توانسته افتتاح كند! با اين حال، سايت اطلاع‌رساني دولت بخش‌هايي از سخنراني ریيس‌جمهور در ساعت 10 صبح روز جمعه در شهر جديد پرند بعد از اعطاي نمادين كليد مسكن‌مهر به يكي از پيش‌خريداران را منتشر كرده و به نقل از احمدي‌نژاد نوشته است: «مسکن ابزار زندگي و حداقل نياز براي يک زندگي است و بايد آن را از حالت سرمايه خارج کنيم يا لااقل براي مردم عادي و کساني که شغل‌شان ساخت‌وساز مسکن و خريد و فروش مسکن نيست آن را از حالت سرمايه خارج کنيم
ریيس‌جمهور همچنين گفت: هنوز مسکن مهر يک مسکّن است تا التهاب 50 ساله در بازار تقاضا در زمينه مسکن را آرامش ‌دهد اما بايد در گام‌هاي بعدي به سمت کيفيت بالاتر مسکن و ساختمان‌ها و زندگي مطلوب براي مردم حرکت کرد. 
احمدي‌نژاد بلافاصله بعد از گفتن اين مطلب، تاكيد كرده است: کل مساحت تحت اشغال شهر و روستاي کشور به دو ميليون هکتار نمي‌رسد و اگر اين رقم را با وسعت 187 ميليون هکتاري ايران مقايسه کنيم به معناي اين است که مي‌توان شرايط زندگي در کشور را تغيير داد.
اين دو اشاره ریيس‌جمهور به «خارج‌كردن مسكن از حالت سرمايه‌اي» و همچنين «وسعت دو ميليون هكتاري شهرهاي كشور» را مي‌توان پيام غيرمستقيم احمدي‌نژاد به دولت يازدهم براي تعيين سياست‌هاي جديد بخش مسكن تلقي كرد. سياست‌هايي كه در طول لااقل 4 سال اخير، ریيس‌جمهور مصر به اجراي آنها بود اما به دلايلي از جمله موج انتقاد به اين دو سياست، نتوانست از پس كار بربيايد.
اشاره اول احمدي‌نژاد مبني بر غيرسرمايه‌اي كردن ملك و آپارتمان، همان طرح قديمي مقابله مالياتي با خانه‌هاي خالي است و اشاره دوم او نيز به طرحي است كه 12 تيرماه سال90، براي اولين‌بار آن را تحت عنوان «1000 متر زمين به هر خانوار ايراني» مطرح كرد.
ریيس‌جمهور روز گذشته بار ديگر با مقايسه بين مساحت شهرهاي موجود و كل مساحت كشور ايران، بصورت غيرمستقيم از فراهم بودن امكان ساخت خانه‌باغ يا ساختمان‌هاي مسكوني كم‌ارتفاع يا گسترش افقي شهرها به جاي فروش تراكم، سخن گفت. به اعتقاد احمدي‌نژاد، مي‌شود به اندازه مساحت دو ميليون هكتاري كل شهرها و روستاها، زمين تدارك ديد و آن را بين همه خانواده‌ها تقسيم كرد كه اين مقدار زمين فقط معادل 2 تا 4 درصد كل پهنه جغرافيايي ايران خواهد شد.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت