تلفن سایت

نامزد های انتخاباتی مسکن مهر را وعده می دهند

تاریخ ۸ خرداد ۱۳۹۲

نامزد های انتخاباتی مسکن مهر را وعده می دهند

فعلا دو نفر از نامزد‌هاي رياست‌جمهوري به صورت مستقيم و غيرمستقيم يكي از برنامه‌هاي اقتصادي‌شان را ادامه راه مسكن‌مهر در 4 سال آينده تعيين كرده‌اند.

يكي از نامزدها ديروز در يك كنفرانس خبري اعلام كرد، اگر ریيس‌جمهور شود مالكيت زمين‌هاي 99ساله را به ساكنان مسكن‌مهر منتقل مي‌كند و صاحبان اين آپارتمان‌ها را از اينكه مستاجر دولت هستند، خلاص خواهد كرد.

نامزد ديگر اما متفاوت‌تر سخن گفته و اعلام كرده است، بايد در كنار عرضه مسكن، سوداگري و سفته‌بازي نيز كنترل شود. هنوز 6 نامزد بعدي درباره برنامه‌هاي دولت خود در بخش مسكن، اظهارنظر نكرده‌اند و حتي برخي از آنها، هيچ اشاره كوتاهي به سياست‌هاي كلان‌اقتصادي‌ در دولتي كه مي‌خواهند تشكيل دهند، نكرده‌اند.

اما همين دو موضع‌گيري دو نفر از نامزدهاي رياست‌جمهوري در خصوص بخش مسكن حاوي نكات قابل‌تاملي است:

استفاده از طرح مسكن‌مهر در مباحث تبليغات انتخاباتي و وعده حذف يكي از بندهاي مهم به اجرا درآمده در اين طرح نشان مي‌دهد: مسكن‌مهر به‌رغم انتقادهاي گسترده سال‌هاي اخير، هنوز مي‌تواند ابزار دولت براي مقبوليت مردمي باشد.

چه آنكه در طول 6 سالي كه از عمر مسكن‌مهر مي‌گذرد برخي دولتمردان سابق به اصل اين طرح اشكال اساسي نگرفته‌اند و صرفا به شيوه اجراي طرح نقد واردكرده‌اند!

مسكن‌مهر قانون مصوب مجلس است يعني اينكه دولت يازدهم نمي‌تواند پروژه‌هاي باقي‌مانده در اين طرح را معلق بگذارد و تكميل آن را از دستور كار خارج كند اما اين اختيار براي دولت وجود دارد كه برنامه تازه با مزايايي بيشتر و بهتر از مسكن‌مهر ارائه كند.

به نظر مي‌رسد برنامه‌اي بهتر از واگذاري رايگان زمين براي ساخت مسكن به همراه پرداخت تسهيلات بانكي قرض‌الحسنه براي ساخت، بعيد است از توان دولت بعدي بربيايد.

از سوي ديگر وعده انتقال مالكيت زمين‌هاي 99ساله مسكن‌مهر نيز در اين مقطع كه هنوز 40 تا 50 درصد واحدهاي مسكوني‌مهر تحويل مردم نشده است، به نفع پيش‌خريداران مسكن‌مهر نيست. اگر تا پيش از تحويل همه واحد‌ها به مردم، زمزمه واگذاري زمين به گوش پيمانكاران مسكن‌مهر برسد، اين احتمال وجود دارد كه برخي سازنده‌ها با سوء‌استفاده از ارزش‌افزوده زمين‌ها، واگذاري واحدها را به تاخير بيندازند و خود را با دولت يا مردم در مسكن‌مهر شريك ببينند.

اما درباره آنچه يكي از نامزدها نسبت به كنترل سوداگري وعده داده است نيز در صورتي كه اين برنامه جزو دغدغه دولت برآمده از اين نامزد قرار بگيرد، مشكل ديرينه بازار مسكن همچون خانه‌هاي خالي، براي هميشه برطرف مي‌شود.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت