تلفن سایت

معاوضه مسكن‌ويژه با خانه‌های فرسوده

تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۹۱

مديريت‌شهري تهران با تاييد محتواي طرح جديد دولت پيشنهاد كرد

 

مقام مسوول شهرداری تهران: صاحبان املاك‌فرسوده بهترين شرايط را براي مسكن‌ويژه دارند
معاون وزير راه‌وشهرسازي: اين پيشنهاد به عنوان يك گزينه قابل‌بررسي است

 

  مديريت شهري تهران- شهرداري و شوراي‌شهر- با تاييد محتواي طرحي كه وزارت راه‌وشهرسازي در قالب مسكن‌ويژه (مسكن‌تهران) از 6 ماه پيش شروع كرده، به دولت پيشنهاد داد: به جاي ثبت‌نام از همه متقاضيان مسكن، اين واحدها را فقط به ساكنان بافت‌فرسوده شهر تهران واگذار كند.
پيشنهاد «معاوضه مسكن‌ويژه با خانه‌هاي فرسوده» را دو روز پيش «دنياي‌اقتصاد» در نشست خبري ریيس سازمان ملي زمين‌ومسكن مطرح كرد، طوري كه احمداصغري مهرآبادي در پاسخ به آن گفت: استفاده از ظرفيت مسكن‌ويژه براي بافت‌فرسوده موضوعي است كه به عنوان يك گزينه، بعد از اتمام ثبت‌نام از متقاضيان، مي‌تواند در وزارت راه‌وشهرسازي مورد بررسي قرار بگيرد.
حالا قبل از آنكه اين پيشنهاد به وزير منتقل شود، اعضاي شوراي‌شهر و ریيس سازمان نوسازي شهر تهران به آن تكيه كرده و از دولت خواسته‌اند نسبت به نحوه واگذاري واحدهاي مسكوني طرح مسكن‌ويژه با نيت شتاب‌بخشي به نوسازي بافت‌هاي فرسوده تجديد نظر كند.
مديران شهري پايتخت با يادآوري اينكه در شيوه‌نامه ثبت‌نام طرح مسكن‌تهران (مسكن‌ويژه) شرط «پرداخت 80 ميليون تومان در يكسال» قيد شده است، معتقدند: تامين چنين مبلغي از عهده مالكان املاك فرسوده برمي‌آيد طوري كه وزارت راه‌وشهرسازي از طريق بانك‌مسكن مي‌تواند نسبت به خريد اين املاك و معاوضه ارزش ريالي آنها با هزينه ساخت مسكن‌ويژه اقدام كند.
در پيشنهاد مديريت شهري تهران تصريح شده است: بيش از 200 هزار واحدمسكوني قديمي و فرسوده در تهران وجود دارد و معادل همين تعداد، ظرفيت ساخت مسكن‌ويژه در دولت وجود دارد كه به اين ترتيب با تعريف اولين پروژه (تهرانسر)، مرحله به مرحله خانه‌هاي فرسوده به واحدهاي نوساز تبديل خواهد شد.
در اين باره رییس شورای شهر تهران با تایید اجرای طرح مسکن ویژه دولت هرگونه مخالفت با اجرای طرح را رد کرد و گفت: این طرح مصوبه کمیسیون ماده 5 را دارا است و به عرضه مسکن پایتخت کمک خواهد کرد.
مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران با ارائه پیشنهاد انتقال اجرای طرح مسکن ویژه به بافت فرسوده شهری اظهار کرد: با توجه به رویکرد بالا بردن سطح خدمات شهری به جای تولید مسکن در نواحی حاشیه ای شهر تهران می توان به تامین زیرساخت و افزایش خدمات شهری توجه کرد.
علیرضا جعفری مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در این باره  گفت: این طرح به منظور تامین مسکن برای افرادی است که شرایط اقتصادی سختی در زمینه تامین مسکن دارند این افراد در حال حاضر بیشتر در بافت فرسوده شهری ساکن هستند که براساس آمار 262 هزار واحد مسکونی در محدوده مصوب بافت فرسوده را شامل می‌شوند پس چه بهتر تا از ظرفیت سازی و تسهیلات ارائه شده در این بخش برای ساماندهی بافت فرسوده استفاده شود، تا بتوان هم اصالت فرهنگی محلات را حفظ کرد، هم میزان سطح خطرپذیری بافت را کاهش داد و در مرحله سوم سطح خدمات رسانی و تامین زیر ساخت ها را در سطح شهر افزایش داد.
جعفری ادامه داد: علاوه بر این آنچه در بحث تولید مسکن اهمیت دارد این موضوع است که باید سیاست مدیریت هزینه باعث افزایش تولید مسکن شود؛ اما اگر قرار باشد با تولید مسکن در حاشیه شهر تبعات افزایش قیمت مسکن در محدوده‌های داخلی شهر را فراهم کنیم سیاست نادرستی را در پیش گرفته‌ایم.
مسکن ویژه مصوبه کمیسیون ماده‌پنج دارد
مهدی چمران رییس شورای شهر تهران با تایید اجرای طرح مسکن ویژه اظهار کرد: دولت با استفاده از زمین‌های خود قصد عرضه مسکن در چند نقطه تهران را دارد که اجرای آن به عرضه بیشتر مسکن کمک خواهد کرد ضمن اینکه این طرح مصوبه کمیسیون ماده 5 را هم دارد.
از دو ظرفیت در کنار هم استفاده‌کنیم
سخنگوی شورای شهر تهران نیز با اعلام نظر مثبت مدیریت شهری تهران برای اجرای طرح مسکن ویژه گفت: فکر نمی کنم شهرداری با اجرای این طرح مخالفتی داشته باشد؛ اما بر این موضع تاکید دارد که در کنار هم بتوانیم یک تصمیم درست بگیریم.
خسرو دانشجو افزود: ما نظر مخالف نداریم بحث داریم که ببینیم کجا و به چه شکلی می‌توانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم. به عنوان مثال می توانیم برای ساخت مسکن از ظرفیت بافت فرسوده استفاده کنیم.

 


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت