تلفن سایت

ممنوعیت ساخت و ساز در حریم برج میلاد

تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲

ممنوعیت ساخت و ساز در حریم برج میلاد
توقف دوقلو‌سازی كنار برج‌ميلاد
پايان نگرانی از محوشدن نماد تهران با هتل 52 طبقه
اعضای شورای شهر تهران در آخرين روزهای كاری خود، با صدور يك راي كم‌سابقه -به لحاظ اتفاق آرا و موافقت هر 14 نفر عضو حاضر در شورا - به نگرانیها از محو شدن نماد پايتخت در پي طرح ساخت يك مجتمع تجاری و يك هتل 52 طبقه در مجاورت برج ميلاد، خاتمه دادند. براساس مصوبه دوفوريتي روزگذشته شوراي‌شهر، هر نوع فعاليت ساختماني در اطراف برج ميلاد فعلا ممنوع است و شهرداري‌تهران براي تعريف پروژه احتمالي – هتل، مركز تجاري يا ...- بايد ابتدا طرح جامع براي برج ميلاد تدوين كند و پروژه‌هاي مدنظر را در طرح ببيند تا پس از تصويب طرح در صحن شورا، اجازه قانوني براي ساخت‌وساز صادر شود. متن مصوبه شوراي‌شهر به اين شرح است: به لحاظ حفظ نماد و منظر برج ميلاد از تاريخ ابلاغ اين مصوبه شهرداري تهران موظف است از هر گونه ساخت‌وساز در محدوده و حريم برج ميلاد، از سوي افراد حقيقي يا حقوقي ممانعت به عمل آورد.
از سوی دیگر با تاکید خاص اعضای شورای شهر بنا شد برای تمامی مجموعه برج میلاد ظرف مدت سه ماه آینده طرح جامعی تهیه و به تصویب شورای شهر تهران برسد. به گفته اعضای شورای شهر متن مصوبه ديروز با موافقت قالیباف شهردار تهران به صحن جلسه  علنی آورده شد، چرا که با ساخت هتل 50 طبقه در شعاع چند متری از برج میلاد نه تنها به نمای برج از چندین جهت آسیب وارد می‌شود بلکه معماری طراحی شده برای دو ساختمان هتل انطباقی با معماری اسلامی ندارد. حمزه شکیب رییس کمیسیون توسعه و عمران شورا در بیان دلایل مخالفت شورا با ساخت هتل و مركز تجاري در محدوده برج ميلاد اظهار کرد: ارتفاع این دو بناي 52 طبقه، معادل نیمی از برج میلاد است و سبب می‌شود شاخص بودن برج میلاد به عنوان نماد شهر تهران در عصر حاضر زیر سوال برود. ضمن اينكه سبک معماری این دو بنا هیچ سنخیتی با سبک معماری اسلامی کشور ما ندارد.
شهردار اصراری ندارد اما ...
خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر نیز با اعلام موافقت شهردار تهران برای توقف این پروژه تصریح کرد: در جلسه‌ای که با آقای شهردار داشتیم ایشان به صورت منطقی توقف ساخت و ساز را قبول کردند، اما  به نظر می‌رسد برخی از مدیران میانی مجموعه شهرداری نظری جز این دارند در حالی که انتظار ما این است که لایه‌های میانی شهرداری با راس مجموعه همسویی داشته باشند و انرژی بیخود صرف نکنند.
او اضافه کرد: به طور قطع پروژه برج میلاد نیاز به تکمیل شدن دارد اما به شرط آنکه منطبق با طرح جامع تهیه شده باشد و به نمای برج لطمه نزند.
احمد مسجد جامعی عضو دیگر شورای شهر تهران نیز با تاکید بر اهمیت ممنوعیت ساخت و ساز در محدوده برج میلاد گفت: این موضوع به قدری اهمیت دارد که در ماه‌های ابتدایی تشکیل شورای سوم نیز دو فوریتی برای ممنوعیت ساخت و ساز در حریم برج میلاد تصویب کردیم، چرا که آسیب به نمای برج نقطه ضعفی برای نماد شهر تهران محسوب می‌شود.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت