تلفن سایت

اجرای طرح صدور شناسنامه‌فنی ساختمان برای متراژهای بزرگ

تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲

اجرای طرح صدور شناسنامه‌فنی ساختمان برای متراژهای بزرگ
رییس سازمان نظام مهندسی تهران از به تعویق افتادن اجرای طرح صدور شناسنامه‌فنی ساختمان برای ساخت‌وسازهای با زیربنای کمتر از 3‌هزار مترمربع خبر داد و با اعلام اینکه صدور شناسنامه برای ساختمان‌های بزرگ متراژ از ابتدای فروردین امسال اجباری شده است، گفت: تسری این طرح به همه ساخت وسازها، منوط شده است به آمادگی فعالان ساختمانی در پایتخت.
سعید غفرانی در عین حال اعلام کرد: از نیمه اردیبهشت ماه، تعداد مهندسان ناظر در پروژه ساختمانی با زیربنای کمتر از 3 هزار مترمربع نيز از یک نفر به چهار نفر افزایش پیدا می‌کند.
آنچه رییس سازمان نظام مهندسی تهران روز گذشته اعلام کرد را می‌توان به اعطای وقت اضافه به بسازوبفروش‌های پایتخت توصیف کرد كه البته با این اقدام، روند بی قانونی در ساخت‌وساز کماکان ادامه خواهد داشت. زیربنای عمده ساخت‌وسازهای مسکونی در تهران 1000 تا 1500 مترمربع است که اغلب آنها را بساز و بفروش‌ها احداث می‌کنند. حال اینکه ساختمان‌هاي بالای 3 هزار مترمربع زیربنا چون توسط شرکت‌های ساختمانی احداث می‌شوند عملا دارای کیفیت هستند و بود و نبود شناسنامه‌فنی برای این سازه‌ها، تفاوتی در کیفیت ایجاد نمی‌کند.
نظام مهندسی تهران که از ابتدای سال جاری پس از گذشت سه سال از تعلیق ماده 33 قانون نظام مهندسی، با کسب موافقت شهرداری برای صدور شناسنامه‌فنی، طی فرآیند چهار مرحله‌ای نظارت بر طراحی، معرفی سازنده ذی صلاح، معرفی چهار مهندس ناظر مورد تایید سازمان نظام مهندسی و دریافت دفترچه شناسنامه‌فنی ساختمان به منظور کنترل مرحله به مرحله عملیات ساختمانی را برای ساخت و سازهای بالای 3هزار مترمربع در پایتخت الزامی کرده بود، قرار است از نیمه اردیبهشت ماه، فقط یکی از چهار الزام صدور شناسنامه‌فنی را برای ساخت و سازهای بالای 1500 مترمربع نيز اجرایی و الزامی کند.
به این ترتیب در حالی که یک ماه از الزام ساخت و سازهای بالای 3 هزار مترمربع به صدور شناسنامه‌فنی و رعایت چهار الزام ذکر شده می‌گذرد و پیش از این وعده شده بود شناسنامه‌فنی به زودی برای ساخت و سازهای با متراژ پایین تر هم صادر می‌شود، اما از 15 اردیبهشت، تنها الزام مربوط به معرفی 4 ناظر مورد تایید نظام مهندسی در رشته‌های عمران، معماری، برق و مکانیک، برای ساختمانهای بالای 1500 مترمربع انجام می‌شود و هنوز مشخص نیست اغلب ساخت و‌سازهاي واحدهای مسکونی پایتخت كه متراژ 1000 تا 1500 متر مربع ساخته می‌شوند چه زمانی قرار است صاحب شناسنامه‌فنی شوند؟
این در حالی است که رییس سازمان نظام مهندسی تهران دلیل این امر را دادن فرصت بیشتر به تیپ غالب ساخت و سازهای تهران به منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف در مسیر این نوع ساخت و سازها و همچنین صدور شناسنامه‌فنی برای متراژهای پایین‌تر از 3000 مترمربع عنوان می‌کند.
سعید غفرانی اما در مورد زمان صدور شناسنامه‌فنی و الزام طی فرآیند کامل نظارتی به منظور صدور این شناسنامه اظهار کرد: این امر منوط به طی زمانی برای شناخت نقاط قوت و ضعف در زمینه صدور شناسنامه‌فنی و نهادینه کردن فرهنگ استفاده از سازندگان ذی صلاح، مهندسان ناظر متخصص و همچنین ضرورت صدور شناسنامه‌فنی در ساخت‌وسازها است.
شناسنامه‌فنی، کماکان برای ساختمان‌های 3 هزارمترمربعی
رییس سازمان نظام مهندسی تهران در تشریح فرآیند صدور شناسنامه‌فنی ساختمان در پایتخت گفت: از ابتدای فروردین ماه، صدور شناسنامه‌فنی برای ساخت و سازهای بالای 3 هزار مترمربع در قالب یک فرآیند چهار مرحله‌ای یعنی تایید و کنترل نقشه‌ها و طراحی ساختمان، معرفی ناظر ساختمانی مورد تایید سازمان نظام مهندسی، معرفی سازنده ذی‌صلاح و همچنین دریافت دفترچه شناسنامه‌ فنی به منظور کنترل کلیه فرآیندهای ساخت‌وساز، الزامی شده است.
سعید غفرانی ادامه داد: همچنین با توافقات به عمل آمده، قرار است از نیمه اردیبهشت ماه، معرفی 4 مهندس ناظر برای ساخت و سازهای بالای 1500 هزار مترمربع نيز الزامی شود.
وی با بیان اینکه اجرای فرآیند کامل نظارت بر ساخت‌وسازها که در نهایت منجر به صدور شناسنامه‌فنی ساختمان می‌شود برای این دسته از ساخت‌وسازها هنوز در دستور کار قرار ندارد، اظهار کرد: طی این فرآیندها نیاز به شناخت قوت و ضعف اجرای شناسنامه‌فنی و همچنین فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن اهمیت اجرای ساخت و ساز از سوی مهندسان و مجریان ذی‌صلاح در نزد عموم دارد.
غفرانی در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه آیا صادر نشدن شناسنامه‌فنی برای ساختمان‌های با زیربنای کمتر از 3هزار مترمربع به معنای انصراف شهرداری از ادامه همکاری با سازمان نظام مهندسی تهران برای رواج صدور شناسنامه‌فنی در تمام ساخت و سازها نیست، گفت: چنین روحیه ای را در شهرداری تهران سراغ نداریم و تعلل در صدور شناسنامه‌فنی برای متراژهای کمتر از 3 هزار مترمربع تنها برای شناخت نقاط قوت و ضعف و نهادینه کردن فرهنگ مهندسی سازی ساختمان‌ها در نزد مردم است.
یک هشدار درباره طرح تفصیلی
رییس سازمان نظام مهندسی تهران درخصوص موفقیت اجرای طرح تفصیلی تهران طی یک‌سال گذشته خاطرنشان کرد: از آنجا که آخرین طرح جامع شهر تهران، مصوب 1386، طرحی همه‌جانبه و نسبتا کامل است، طرح تفصیلی به عنوان برنامه اجرایی طرح جامع نیز به طور قطع برنامه‌ای کامل و همه جانبه است.
وی افزود: با این حال باید به این نکته توجه کرد که هیچ طرحی بی‌عیب و نقص نمی‌تواند باشد و مهم‌ترین معیار موفقیت طرح تفصیلی در شهر تهران باید این باشد که کسی از آن عدول نکند و طرح به هر صورتی هم که باشد به صورت کامل اجرایی شود.
غفرانی با بیان اینکه حق اظهارنظر و رای در مورد طرح تفصیلی و اجرای آن در حوزه معماری و شهرسازی برای اعضای هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی محفوظ است، گفت: طرح تفصیلی در یک سال گذشته تقریبا در چارچوب تعریف شده و به صورت کامل اجرا شده است.
مهندسان به شورای شهر بروند!
رییس سازمان نظام مهندسی همچنین با تاکید بر اینکه مسائل مربوط به شهرسازی و ساخت‌وساز یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شهر تهران است که باید با نگاهی کارشناسی به آن پرداخته شود، ورود اعضای نظام مهندسی به شورای شهر را یکی از ضرورت‌های مدیریت شهری عنوان کرد.
غفرانی گفت: حضور مهندسان به دلیل اهمیت شهرسازی و مباحث مربوط به ساخت و ساز برای شهر تهران، به نفع شهر و مردم است.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت