تلفن سایت

صدور شناسنامه‌فنی ساختمان از سال ۹۲

تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۹۱

صدور شناسنامه‌فنی برای متراژ بیش از 3 متر مربع
پس از کش و قوس‌های فراوان برسر اجرای طرح صدور شناسنامه فنی ساختمان در تهران انتظار عمومی این بود که با فراهم شدن بسترهای اجرایی این کار در ابعاد مختلف، اجرای این طرح پس‌از سال‌ها تعليق، برای همه ساخت‌وسازهاي كلان‌شهر تهران الزامی شود؛ اما در آخرين تصميم‌گيري مقرر شده، صدور شناسنامه‌فني از سال92 از سر گرفته شود و در فاز اول براي ساخت‌وسازهاي با متراژ بيش‌از 3 هزار مترمربع اجباري شود.
 در این راستا حجت‌الله عزیزی – عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران – در پاسخ به این سوال که چرا پس از گذشت این همه مدت نظام مهندسی برای اجرای شناسنامه فنی درمورد ساختمان‌های با متراژ بالای 3 هزار مترمربع اعلام آمادگی کرده است، اظهار کرد: نامعادله بين میزان شرکت‌های مجری ذی‌صلاح درقیاس با آمار ساخت واحدهای مسکونی و نیز ظرفیت ناکافی برای کنترل نقشه‌ها از جمله عواملی است که باعث شده نظام مهندسی ساختمان اجرای شناسنامه فنی ساختمان را همچون سنوات قبل فاز‌بندی کند.
وی گفت: براساس آمارهای اعلام شده حجم پروژه‌های بالای سه هزار متر ارجاع شده به سازمان در سال 89 معادل 400 پروژه بوده است این درحالی است که آمار شرکت‌های ذی‌صلاح حدود 250 شرکت بوده که با توجه به اینکه 140شرکت اقدام به ابطال پروانه خود کرده‌اند، درشرایط فعلی آمار شرکت‌های مجری ذی‌صلاح در شهر تهران به 110شرکت کاهش پیدا کرده است.
عزیزی تاکید کرد: این نامعادله باعث شده که سازمان نظام مهندسی تهران ‌اندکی دست به عصا حرکت کند؛ چرا که تمام تلاش ما این است که اجرای شناسنامه فنی ساختمان به صورت واقعی صورت گیرد. این عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد: برآوردهای صورت گرفته بیانگر آن است که آمار پروژه‌های بالای 2500 متر مربع حدود 1500 پروژه است با توجه به اینکه ظرفیت اجرای پروژه برای هر شرکت 6 پروژه است، شرکت‌های ذی‌صلاح موجود قادر خواهند بود با شرایط فعلی 800 پروژه را نظارت کنند. در این بین باید در نظر گرفت اگر نظام مهندسی اجرای شناسنامه فنی را برای پروژه‌های با مساحت 2500 مترمربع به بالا الزامی کند، شرکت‌هایی که پروانه خود را ابطال کرده‌اند، مجددا اقدام به احیای فعالیت خود خواهند کرد که همین امر باعث ایجاد برابری بین ظرفیت شرکت‌های مجری ذی‌صلاح در قیاس با پروژه‌ها می‌شود. وی درپاسخ به این سوال که آیا مجموعه شهرداری برای اجرای طرح شناسنامه فنی ساختمان آمادگی دارد، گفت: مسوولان ارشد شهرداری دراین زمینه آمادگی دارند؛ اما مشکل اصلی مربوط به مقاومت بساز و بفروش‌ها دراین زمینه است. اجرای شناسنامه‌فنی درزمان صدور پروانه ساختمانی هزینه‌بر است و این امر باعث می‌شود که بساز و بفروش‌ها دراین باره با شهرداری دچار مشکل شوند.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت