تلفن سایت

جزئيات طرح جديد برای مسكن

تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۱


همزمان با انتشار «آمار رسمي از بازار مسكن» تشريح شد

ديروز چند ساعت قبل از آنكه مركز آمار گزارش تازه‌ خود را درباره تغييرات قيمت مسكن منتشر كند، رييس سازمان ملي زمين‌ومسكن جزئيات و اهداف طرح جديد براي بازار مسكن را اينگونه تشريح كرد: «علت‌العلل ورود مستقيم دولت به حوزه آپارتمان‌سازي در داخل پايتخت، تسلط بر جو رواني حاكم بر قيمت مسكن در تهران و تاثيرگذاري روي نوسان آن و همچنين تنظيم بازار است.» در اين طرح -كه پيش‌تر مسكن‌ويژه لقب گرفته بود و حالا به مسكن‌تهران نامگذاري شده است- براي ساخت حداقل 20 هزار واحد مسكوني روي زمين‌هاي دولتي در مناطق مختلف تهران برنامه‌ريزي شده و ثبت‌نام از متقاضيان واجد شرايط از دو روز پيش شروع شده است.معاون وزير راه‌وشهرسازي با تاكيد براينكه اولويت اول دولت مسكن‌مهر است، گفت: عمده مخاطبان طرح جديد مسكن تهران، افراد داراي «درآمد متوسط رو به بالا» هستند و كم‌درآمدها كماكان مي‌توانند براي مسكن‌مهر شهرهاي اطراف تهران ثبت‌نام كنند.براساس اعلام روز گذشته مركز آمار، قيمت آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران طي بهار امسال 31 درصد افزايش پيدا كرده است. اين نرخ رشد يعني اينكه منحني نوسان قيمت مسكن بعد از حدود دو سال همپايي با منحني تورم، تمايل به سبقت از تورم دارد كه باعث شده‌است دولت را به سمت طرح‌هاي كنترلي بكشاند.

 

اهداف دولت از «ورود به ساخت‌مسكن در تهران» اعلام شد
تخليه حباب‌قيمت با «مسكن‌‌تهران»
ریيس سازمان ملي زمين‌ومسكن: این طرح براي افراد با درآمد متوسط رو‌به‌بالا است، مسكن‌مهر كماكان مختص كم‌درآمدها
500 نفردر دو روز اول ثبت‌نام كردند
 ریيس سازمان ملي زمين‌ومسكن – مسوول تامين‌كننده زمين در پروژه مسكن‌تهران- براي پايان دادن به تعابير مختلفي كه اين روزها در محافل عمومي درباره مسكن‌ويژه(مسکن تهران) مطرح مي‌شود، هدف اصلي دولت از اجراي اين طرح را تشريح كرد.
احمداصغري مهرآبادي علت‌العلل ورود مستقيم وزارت راه‌وشهرسازي به حوزه آپارتمان‌سازي در داخل پايتخت را «تخليه حباب قيمت و تنظيم بازار مسكن در اين كلان‌شهر» عنوان كرد و گفت: پروژه «مسكن‌تهران» براي تسلط بر جو رواني حاكم بر قيمت مسكن در تهران و تاثيرگذاري روي نوسان آن، با ظرفيت مشخص و محدود 20 هزار واحدي در نقاط مختلف شهر اجرا مي‌شود، اما در اين مسير هرگز قصد افزايش و بارگذاري جمعيت تهران را نداريم و برنامه‌اي هم برای اجراي طرحي با ظرفيت مشابه مسكن‌مهر در اين كلانشهر مطرح نيست.
 در چند روز گذشته اين توقع در بازار تقاضاي مسكن به وجود آمده كه «چرا دولت همان شيوه‌اي را كه در پروژه‌هاي مسكن‌مهر اطراف تهران پياده كرده، براي پروژه مسكن‌ويژه تكرار نكرده است به اين معني كه در ابعاد وسيع مثلا بالاي 100 هزار واحدمسكوني و با مبالغ ناچيز اين واحدها را ساخته و واگذار كند.»
ریيس سازمان ملي زمين‌ومسكن روز گذشته در پاسخ به اين پرسش اعلام كرد:«مسكن‌مهر كماكان اولويت اول دولت در حوزه تامين مسكن به حساب مي‌آيد و كم‌درآمدها همچنان مي‌توانند به هر اندازه كه تقاضا وجود دارد، براي مسكن‌مهر در شهرهاي جديد اطراف تهران اسم‌نويسي كنند و مشكلي هم از بابت تامين زمين‌ 99ساله نداريم. اما «مسكن‌تهران» براي دهك‌هاي با درآمد متوسط رو به بالا به شكل نسبتا لوكس ساخته مي‌شود كه بيشتر از كم‌درآمدها قدرت خريد دارند.»
مهرآبادي در پاسخ به پرسش مبني بر «علت فشردگي زمان دريافت 80 ميليون‌ تومان‌ها از متقاضيان مسكن‌ويژه» تصريح كرد: زمان پرداخت اين مبلغ كه قسمت «پرداخت نقدي» محسوب مي‌شود در فواصل سه‌ماهه براي مدت يكسال تعريف شده و علت آن هم اين است كه چون اين دولت انگيزه ساخت اين واحدها را دارد، بناداريم با تزريق سريع منابع مالي به پيمانكاران، واحدها خيلي سريع ساخته
و تحويل شود. وی با بیان اینکه مسکن مهر شهر تهران بالغ بر 200 هزار خانوار را در برنامه تامین مسکن خود در نظر گرفته است اظهار کرد: مشکلات شهر تهران اجازه بارگذاری این حجم ساخت و ساز و توسعه شهری را به دولت نمی دهد و از سوی دیگر دولت با هدف تنظیم بازار و شکست قیمت ها در نتیجه تورم اخیر قیمت مسکن به طرح مسکن تهران ورود پیدا کرده است. مهرآبادی همچنین تاکید کرد: مسکن ویژه شهر تهران تنها مختص طبقات متوسط و رو به بالای درآمدی است که توان پرداخت اقساط 20 میلیون تومانی سه ماه یکبار و پس از آن اقساط یک میلیون تومانی زمین به صورت ماهانه را داشته باشند؛ بنابراین
دهک های کم درآمد نباید در این زمینه به دولت اعتراض کنند، چرا که تامین مسکن برای آنها در قالب مسکن مهر پیش از این صورت گرفته
و ادامه دارد.
500 نفر 20 میلیون‌ها را واریز کردند
رییس سازمان ملی زمین و مسکن دیروز اعلام کرد: در روز اول ثبت نام از متقاضیان طرح «مسكن‌تهران» یعنی روز شنبه 300 نفر مبلغ اولیه 20 میلیونی را به بانک مسکن واریز کردند.
 تا ظهر روز دوم ثبت نام مجموع متقاضیانی که پول واریز کرده‌اند از مرز 500 نفر گذشت.
چرا قيمت مسكن‌ويژه مقطوع نيست؟
ریيس سازمان ملي زمين‌ومسكن درباره اينكه چرا «در شيوه‌نامه ثبت‌نام مسكن‌تهران، قيمت نهايي و قطعي اين واحدها مشخص نيست» توضيح داد: قيمت اين واحدها شامل هزينه‌ساخت و قيمت زمين است كه به دليل افزايش قيمت مصالح‌ساختماني، قيمت نهايي در پايان تكميل واحدها، تعيين مي‌شود.
قيمت زمين نيز سه ماه آينده و بعد از پرداخت دوم متقاضيان به صورت روز محاسبه مي‌شود و تا پايان پرداخت قسط آخر سال دهم، اين قيمت بدون تغيير مي‌ماند.
مهرآبادي در عين حال در پاسخ به پرسش مبني براينكه «چرا قيمت ساخت مسكن‌تهران همچون مسكن‌مهر مقطوع تعيين نشده است؟» گفت: احتمالا ظرف روزهاي آينده قيمت ساخت را با احتساب درصدي افزايش قيمت مصالح در آينده، مقطوع مي‌كنيم و آن را اعلام
عمومي مي‌كنيم. وی در پاسخ به اینکه چرا دولت رقم قسط پنجم را هنوز مشخص نکرده است، گفت: رقم قسط پنجم که در زمان تحویل واحد از متقاضی دریافت می‌شود براساس افزایش هزینه‌های ساخت به قیمت روز، تعیین می‌شود. معاون وزير راه‌وشهرسازي گفت: در حال حاضر قيمت زمين در تهرانسر –محل ساخت مسكن‌تهران- حدود مترمربعي دو ميليون تومان و قيمت واحدنوساز نيز مترمربعي 2/5 ميليون تومان است كه با اين حساب مسكن‌تهران 25 درصد ارزان‌تر از واحدهاي مشابه موجود در منطقه واگذار مي‌شود.
«سعادت آباد» هم مسکن ویژه دارد؟
مهرآبادی درباره اخذ مجوز ساخت مسكن‌ تهران در سعادت‌آباد از كميسيون ماده5 شهر تهران سوال كرد، گفت: اين مجوز وجود دارد اما ساخت و ساز این طرح در زمین دولتي واقع در محله سعادت‌آباد (شهرك بهرود) بستگی به تعداد و استقبال متقاضیان دارد. قیمت هر متر مربع مسکن تهران در سعادت آباد قطعا بیش از 4 میلیون تومان خواهد بود که در صورت عدم استقبال از آن، امکان تهاتر این زمین با زمینی وسیع‌تر در سایر مناطق
وجود دارد.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت