تلفن سایت

حذف سازنده های غیر متخصص از عرصه ساخت و ساز

تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۱

حذف سازنده های غیر متخصص از عرصه ساخت و ساز
راهکار نهایی برای حذف غيرمتخصص‌ها از عرصه ساخت‌وساز، تدوین قوانین بازدارنده با پشتوانه اجرایی بالا است و لازم است قانونی تصویب شود که پیمانکاران غیر‌متخصص درعرصه ساخت‌وساز تحت مجازات و پیگردهای قانونی قرار گیرند.
يك عضو هيات‌مديره سازمان نظام مهندسي تهران با بيان اين مطلب اعلام كرد: تا زمانی که افراد غیرحرفه‌ای و غیر‌متخصص در حوزه ساخت‌وساز فعالیت دارند، نمی‌توان امیدی به تغییر وضعیت ساختمان‌سازی و کاهش گودبرداری‌های غیر‌اصولی داشت و براین اساس برای رفع این مشکل لازم است که راهکارهای قانونی برای حذف افراد غیر‌متخصص از چرخه ساخت‌وساز طراحی شود. حجت‌الله عزیزی گفت: افزایش عمر ساختمان‌ها، عبور از دوران سنتی ساخت به سمت صنعتی‌سازی، متمایز شدن مهندسان کارآمد از ناکارآمد، فراهم شدن زمینه به کارگیری مصالح استاندارد و نیز متعادل شدن وضعیت معیشتی مهندسان از جمله مزایای کنترل ساختمان‌ها توسط متخصصان است.
وی در ادامه با بیان اینکه مکانیزم‌های رسیدن به امر فوق در گرو مسائل مختلفی است، گفت: توزیع عادلانه کار بین مهندسان، کنترل مضاعف خدمات مهندسی در پروژه‌ها، قطع رابطه مالی مهندس و کارفرما، سپردن تمامی فرآیند ساخت از ابتدا تا انتها به دست متخصصان و مهندسان با صلاحیت از جمله مهم‌ترین راهکارهای اجرایی شدن این مهم است.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد: با توجه به اینکه شهرداری فاقد وجاهت قانونی و نیز تخصصی برای اجرای امر نظارت نیست، در نتیجه این مساله باعث مغفول ماندن و اجرای سلیقه‌ای برخی از مقررات ملی ساختمان شده است. این درحالی است که سازمان نظام مهندسی به عنوان یک نهاد تخصصی حوزه ساخت‌وساز در اجرای قوانین فرادستی مربوط به ساخت‌وساز مصر است؛ بنابراین امیدوارم که مسوولان با سپردن امر نظارت ساخت به سازمان ذی‌مدخلش، شرایط حذف افراد غیر‌متخصص از حوزه ساخت‌وساز را بیش از پیش فراهم کنند.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت