تلفن سایت

اعلام جزئيات تعرفه صدور شناسنامه‌فنی ساختمان

تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۹۱

اعلام جزئيات تعرفه صدور شناسنامه‌فنی ساختمان
قيمت‌گذاری آپارتمان‌ با شناسنامه‌فني
حق‌الزحمه مهندسان‌ناظر از سال آينده 5 برابر مي‌شود؛ پايان واقعی بر امضا فروشي
هزينه صدور شناسنامه‌ براي واحدمسكوني 75مترمربعي: حداكثر 3 ميليون تومان
 
با هماهنگي نهايي بين دو ارگان ناظر بر ساخت‌وساز در تهران براي صدور شناسنامه‌فني ساختمان از ابتداي سال92، روز گذشته سازمان نظام مهندسي تهران تعرفه حق‌الزحمه مهندسان‌‌ساختماني بابت دو مسووليت «نظارت بر ساخت» و «تكميل فرم شناسنامه‌فني» را اعلام كرد.
براساس اين تعرفه كه نسخه‌ای از آن در اختيار ما قرار گرفته است، از سال آينده به ازاي ساخت هر واحدمسكوني، مالك موظف مي‌شود به طور ميانگين مترمربعي 21 هزار تومان به مهندس‌ناظر براي امر نظارت و همچنين صدور شناسنامه‌فني پرداخت كند.
تعرفه دستمزد مهندسان‌ناظر براي رايج‌ترين مدل ساخت‌وسازهاي مسكوني - 4طبقه با ميانگين متراژ 75مترمربع در هر واحد- متري 15 هزار تومان، براي ساختمان‌هاي يك تا دو طبقه متري 13 هزار تومان و براي برج‌هاي بالاي 16طبقه نيز متري 29 هزار تومان به عنوان گران‌ترين نرخ تعيين شده است.
به اين ترتيب در صورتي كه هزينه ساخت مسكن در تهران –با احتساب قيمت زمين- مترمربعي 2 ميليون تومان برآورد شود، سازنده موظف است يك درصد اين رقم را براي شناسنامه‌دار كردن واحدمسكوني، صرف كند.
اين در حالي است كه هم‌اكنون دستمزد مهندسان‌‌ناظر نه براساس تعرفه كه برمبناي چانه‌زني با سازنده محاسبه مي‌شود و حداكثر دستمزد پرداختي نيز مترمربعي 3 هزار تومان است كه به خاطر ناچيزبودن آن، نظارت‌ها عمدتا به صورت غيابي انجام مي‌شود!
ریيس سازمان نظام مهندسي تهران درباره اعمال تعرفه‌هاي جديد براي دستمزد مهندسان‌ناظر از ابتداي سال آينده  گفت: با دستور اخير شهردار تهران قرار است از ابتداي 92 براي ساختمان‌هاي با زيربناي بيش‌از 3 هزار مترمربع شناسنامه‌فني صادر شود كه به اين منظور، سازمان متناسب با هزينه‌هاي ساخت و متراژ بنا، تعرفه‌ مشخصي را براي محاسبه دستمزد مهندسان تعيين كرده است.
پس از مداخله شهردار تهران برای پایان دادن به مناقشات سه ساله بین شهرداری و سازمان نظام مهندسی تهران در راستای اجرای ماده 33 قانون نظام مهندسی ـ ماده‌ای قانونی که به موجب آن تمام ساختمان‌های پایتخت باید دارای شناسنامه فنی شوند – از اول فروردین 92، مهندسان ناظر مکلف شدند در ازای دریافت مبلغ واقعی‌تری نسبت به آنچه قبلا بابت نظارت بر ساخت واحدهای مسکونی دریافت می‌کردند، نسبت به تایید مشخصات فنی و زمینه چینی برای صدور شناسنامه فنی از سوی شهرداری تهران اقدام کنند.
به گفته رییس سازمان نظام مهندسی تهران، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، دستور صدور شناسنامه فنی را برای تمام ساخت‌وسازهای بالای 3000 متر در پایتخت صادر کرده که بر اساس قانون هر 6 ماه یکبار، در صورت موفقیت طرح، 500 مترمربع از مساحت ساختمان هایی که مشمول دریافت شناسنامه فنی می‌شوند کاهش می‌یابد.
اما بر خلاف آنچه پیش از این در مورد هزینه‌زا بودن صدور شناسنامه فنی و افزایش قیمت مسکن مطرح می‌شد، سعید غفرانی رییس سازمان نظام مهندسی تهران به «دنیای اقتصاد» گفت: شناسنامه فنی هیچ هزینه اضافی ندارد بلکه مهندسان ناظر در ازای دستمزد دریافتی‌شان موظفند شناسنامه را صادر کنند.
براساس اظهارات وی، هزینه‌ای که برخی مسوولان شهری از آن تحت عنوان هزینه صدور شناسنامه فنی یاد می‌کنند در واقع مبنای واقعی دستمزد مهندسان ناظر است که پیش از این از سوی کارفرما به مهندس ناظر پرداخت نمی‌شد و کاملا خلاف قانون بود.
با تعلیق اجرای ماده 33 قانون نظام مهندسی که مهم‌ترین نتیجه آن توقف صدور شناسنامه فنی ساختمان در تهران بود، مهندسان ناظر بدون واسطه سازمان نظام مهندسی با کارفرما ارتباط کاری برقرار می‌کردند و به این ترتیب دستمزدی معادل حداکثر یک دهم آنچه سازمان نظام مهندسی هم اکنون به عنوان تعرفه دستمزد مهندسان تعیین کرده، از کارفرما دریافت می‌کردند.
اما، با الزامی شدن صدور شناسنامه فنی در پی اجرای مفاد قانون نظام مهندسی، مهندسان ناظر از برقراری ارتباط کاری مستقیم با کارفرما منع می‌شوند و هر گونه انجام خدمات مهندسی از سوی آنان منوط به معرفی آنان به کارفرما از سوی سازمان نظام مهندسی و پرداخت دستمزدها از سوی این سازمان به مهندسان ناظر خواهد بود.
آنطور که اعضای هیات رییسه سازمان نظام مهندسی تهران می‌گویند اجرای مجدد ماده 33 قانون نظام مهندسی به جهت اعمال تعرفه‌های واقعی‌تر دستمزد مهندسان ناظر، به معنای پایان امضا فروشی و فعالیت صوری مهندسانی است که به خاطر پایین بودن دستمزدها تاکنون نظارت واقعی بر ساخت و سازها نداشتند.
بر مبنای جدول تعرفه خدمات مهندسی که پیش زمینه صدور شناسنامه فنی ساختمان در تهران است، بهای خدمات مهندسی برای ساختمان‌های 3 تا 5 طبقه که تیپ اغلب واحدهای مسکونی پایتخت را به خود اختصاص می‌دهد، حدود 15 هزار تومان برای هر مترمربع است.
به این ترتیب هزینه انجام خدمات مهندسی بر مبنای تعرفه‌های قانونی سازمان نظام مهندسی برای ساختمانی 4 طبقه با 8 واحد مسکونی به متراژ هر واحد، 75 مترمربع به همراه مجموعا 160 مترمربع فضای مشاع، حدود 22 میلیون تومان برای کل ساختمان می‌شود که از این میزان سهم هر واحد مبلغی در حدود 3 میلیون تومان خواهد شد.
همچنین هزینه واقعی خدمات مهندسی، برای تیپ غالب ساختمان‌های بلندمرتبه پایتخت - 11 تا 12 طبقه- مترمربعی نزدیک به 26 هزار تومان تعیین شده است.
البته بر اساس اظهارات سعید غفرانی، با توجه به صدور دستور اجرای مجدد ماده 33 قانون نظام مهندسی، از سوی شهردار تهران از تاریخ اول فروردین سال آینده، احتمال افزایش هزینه‌های خدمات مهندسی تا سقف 15 درصد برای سال 92 وجود دارد.
این در حالی است که تا قبل از تعیین و ابلاغ نرخ‌های جدید خدمات مهندسی، ملاک تعرفه‌ای برای این خدمات، همان جدول تعرفه تازه ابلاغ شده است.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت