تلفن سایت

ثبات قیمت مسكن درسال آينده

تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۱


ثبات قیمت مسكن درسال آينده

 ریيس سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور، درباره اوضاع كنوني بازار مسكن گفت: افت‌وخيز قيمت در بازارهاي ارز و طلا در چندماه گذشته به ورود و سپس خروج سرمايه‌ها از بازار مسكن و تعليق تعداد قابل‌توجهي از پروژه‌هاي ساختماني دامن زد و باعث شد به رغم تقاضا در بازار خريد مسكن، عرضه‌كننده‌ها سرمايه و توجه‌شان را به ساير بازارها منتقل كنند و در اين شرايط بود كه قيمت مسكن از كنترل خارج شد. مهدي هاشمي با تاكيد بر اينكه قيمت مسكن امسال در چند مرتبه افزايش پيدا كرده، پيش‌بيني كرد: ‌سال آينده دوره ثبات قيمت مسكن خواهد بود.

 

مهدي هاشمي دلايل صعود اخير قيمت ملك را تشريح كرد
پيش‌بيني نيمه‌رسمي از قيمت مسكن

 قيمت مسكن امسال چند ‌بار افزايش يافت، سال آينده دوره ثبات است
 ریيس سازمان نظام مهندسي‌ ساختمان: مصالح‌ درجه دو و سه در مسكن‌مهر به كار رفته است
اولين پيش‌بيني نه چندان رسمي - اما نيمه‌رسمي- درباره بازار مسكن سال92 را ديروز ریيس سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور، رونمايي كرد.
مهدي هاشمي در جريان اعلام درجه كيفي واحدهاي مسكوني‌‌مهر و بي‌احتياطي‌هايي كه از طرف مسوولان مسكن‌مهر تحت‌تاثير توجه به سرعت ساخت و غفلت از كيفيت ساخت، سر زده است، اعلام كرد: امسال در چند مرتبه، قيمت مسكن در تهران و برخي شهرهاي بزرگ افزايش پيدا كرد طوري كه هم‌اكنون قيمت‌ها در اين بازار به اوج خود رسيده است. به همين خاطر با توجه به تجربه دوره‌هاي افزايش قيمت، انتظار مي‌رود از سال آينده، فصلي از ثبات قيمت به بازار مسكن برگردد.
هاشمي درباره اوضاع كنوني بازار مسكن گفت: افت‌وخيز قيمت در بازارهاي ارز و طلا در چندماه گذشته به ورود و سپس خروج سرمايه‌ها از بازار مسكن و تعليق تعداد قابل‌توجهي از پروژه‌هاي ساختماني دامن زد و باعث شد به رغم تقاضا در بازار خريد مسكن، عرضه‌كننده‌ها سرمايه و توجه‌شان را به ساير بازارها منتقل كنند و در اين شرايط بود كه قيمت مسكن از كنترل خارج شد.
بنا بر این گزارش ریيس سازمان نظام مهندسي ساختمان كشور و نماينده مردم تهران در مجلس، روز گذشته در جمع خبرنگاران ضمن تاكيد بر اينكه اگر مسكن‌مهر نبود، تا به حال بازار مسكن ايران به وضعيت بحران مسكن آمريكا دچار شده بود، تصريح كرد: متاسفانه نوع مصالح به كار رفته در ساخت واحدهاي مسكوني‌مهر و همچنين اصرار دولت بر قيمت پايين ساخت، عمر مفيد اين ساختمان‌ها را از 50 سال به 30 سال كاهش داده است.
وی درباره مسکن مهر همچنین گفت: تنها یک سال است که ساخت این واحدها تحت نظارت سازمان نظام مهندسی به عنوان بازوی اصلی نظارت بر ساخت و سازهای کشور، انجام می‌شود و هم اکنون نظام مهندسی در حال مذاکره و توافق برای بر عهده گرفتن امر نظارت و اصلاح واحدهای نیمه تمامی است که بدون در نظر گرفتن استانداردهای ساخت، پی‌ریزی شده و عملیات ساخت در آنها ادامه دارد.
همچنین، عمر ساختمان‌های مسکن مهر آن طور که رییس سازمان نظام مهندسی اعلام کرد ابتدا 50 سال درنظر گرفته شده بود که برخی موانع و استفاده از مصالح درجه دو و سه، این زمان را به کمتر از 30 سال کاهش داده است. هاشمی همچنین تاکید کرد که اگر مسکن مهر آن طور که مورد انتظار بود ساخته نشد علت آن اولویت ارزان‌سازی نسبت به کیفی سازی بود که افزایش قیمت مصالح ظرف یکسال اخیر هم ضعف‌های موجود در این زمینه را تشدید کرده است.
92، سال ثبات قیمت مسکن؟
مهدی هاشمی، در نشست خبری روز گذشته خود با خبرنگاران، در خصوص پیش‌بینی آینده مسکن اعلام کرد: با توجه به اینکه سیر منطقی برای افزایش قیمت مسکن، معمولا هر سه تا پنج سال یکبار است، اما امسال شاهد روند متفاوتی در قیمت‌ها بودیم. وی افزود: مشکلی که طی یک سال بازار مسکن را با چند بار افزایش قیمت روبه‌رو کرد به دلیل گرایش بخش عمده‌ای از سرمایه‌های بخش مسکن به بازارهای همجوار مانند ارز، طلا و خودرو بود.
رییس سازمان نظام مهندسی تهران ادامه داد: علاوه بر این، زمانی که می‌خواهند نرخ سود منطقی سازندگان مسکن را با فشار کاهش دهند و پایین نگه دارند طبیعی است که سرمایه‌ها جذب بازارهای جذاب‌تر می‌شود که همین امر باعث ایجاد بحران ساخت و ساز و همینطور افزایش قیمت‌ها طی یک سال گذشته شد.
وی تاکید کرد: اما، با توجه به اینکه قیمت مسکن طی یک سال اخیر در چند مقطع به حداکثر رشد قیمتی خود رسیده است، انتظار می‌رود سال آینده، سال ثبات و آرامش قیمت‌ها باشد و ساخت و ساز هم رونق بیشتری بگیرد.
عمر مفید مسکن مهر، 30 سال!
 هاشمی همچنین با بیان اینکه تنها یک سال است که ساخت‌وسازهای مسکن مهر تحت نظارت سازمان نظام مهندسی انجام می‌شود، گفت: هم اکنون 85 درصد این ساخت و سازها، براساس استانداردهای ساختمان‌سازی احداث شده است و هم اکنون در حال مذاکره و توافق برای بر عهده گرفتن عملیات اصلاح و نظارت دقیق بر ساختمان‌های نیمه کاره برخی واحدهای مسکن مهر هستیم که براساس استانداردهای ساخت، احداث نشده‌اند.
وی همچنین با بیان اینکه هدف‌گذاری برای طول عمر ساختمان‌های مسکن مهر از ابتدا 50 سال بوده است، خاطرنشان کرد: اولویت ارزان‌سازی نسبت به کیفی‌سازی باعث کاهش طول عمر این ساختمان‌ها از 50 به 30 سال شده است. هاشمی ادامه داد: هر چند نمی‌توان مصالح مورد استفاده برای ساخت واحدهای مسکن مهر را مصالحی غیراستاندارد دانست، اما این مصالح، مصالح درجه يك استاندارد نیستند و در بسیاری واحدها از مصالح درجه دو و سه استفاده شده است.
وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت مصالح و هزینه‌های ساخت در یک سال اخیر تا حد زیادی کیفیت واحدهای مسکن مهر را تحت تاثیر قرار داده است، تصریح کرد: به طور قطع باید در مورد افزایش قیمت‌ها و هزینه‌های ساخت تدابیری از سوی دولت به عمل آید و قیمت ساخت به گونه‌ای تعدیل شود که امکان اعمال حداکثر استانداردسازی در احداث واحدهای مسکن مهر ایجاد شود.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت