تلفن سایت

داشتن ۱۵درصد ایراد واحدهای مسکونی مهر

تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۱

داشتن 15درصد ایراد واحدهای مسکونی مهر

عمر مفید مسکن مهر به ۵۰ سال می رسد
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه 15 درصد واحدهای مسکونی مهر که قبلا احداث شده اند دارای اشکال هستند گفت: عمر مفید ساختمان‌های ساخته شده مسکن مهر30 سال است که باید آنرا به 50 سال برسانیم.
سید مهدی هاشمی به مناسبت نزدیک شدن به پنجم اسفند و روز مهندسی با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: از سال گذشته مسکن مهر کاملا تحت پوشش نظارت سازمان نظام مهندسی قرار گرفت بنابراین در حال حاضر تمامی این پروژه‌ها تحت نظارت این سازمان است.
وی ادامه داد: برخی از واحدهای مسکونی مهر که از قبل ساخته شده‌اند دارای اشکال هستند که می‌توان گفت این میزان حدود 15 درصد واحدهای مسکونی مهر را شامل می‌شود که قبلا ساخته شده‌اند.
وی تأکید کرد: در حال توافق بر سر این هستیم که این واحدهای مسکونی تحت نظارت سازمان قرار گیرند و اشکالات آن رفع شود.
هاشمی با بیان اینکه مسکن مهر یکی از پروژه‌های بزرگ کشور است که با استاندارد بالای 85 درصد اجرا شده است، گفت: جهت‌گیری و هدف‌گذاری پروژه مسکن مهر باید به سمت بافت فرسوده هدایت شود چرا که در بافت‌های فرسوده علاوه بر اجرای طرح جامع و تفصیلی به راحتی می‌توان زیرساخت‌های مورد نیاز از قبیل خدمات عمومی، آب، برق و ... را تأمین کرده تا دیگر نیاز به سرمایه‌گذاری مجدد نباشد.
رئیس سازمان نظام مهندس ساختمان کشور اظهار داشت: از آنجا که برخی واحدهای مسکونی از قبل احداث شده و تحت نظارت سازمان نظام مهندسی نبوده است می‌توان گفت که 15 درصد واحدهای مسکونی مهر دارای اشکال است اما برای اینکه عمر مفید ساختمانهای مسکونی مهر را بالا ببریم نیاز به برنامه‌ریزی مناسب است.
هاشمی افزود: برای اینکه عمر مفید ساختمان‌ها را از 30 سال به 50 سال برسانیم باید 20 درصد افزایش سرمایه دهیم اما همین 20 درصد افزایش سرمایه می‌تواند در طول سالیان متمادی به خوبی بازگشت سرمایه داشته باشد.
وی تصریح کرد: در مسکن مهر برای اینکه واحدهای مسکونی ارزان ساخته شوند در بسیاری از واحدهای مسکونی اجناس استاندارد درجه 2 یا 3 استفاده شده است چرا که مبنا و اصل در پروژه مزبور پایین بودن قیمت است.
وی ادامه داد: افزایش قیمت‌ها نیز یک مقدار باعث شد تا بسیاری از سازندگان مسکن مهر به جای استفاده از اجناس درجه یک از اجناس درجه 2 یا درجه 3 استاندارد استفاده کنند.
وی افزود: درخواست ما این است که این موضوع به نحوی رعایت شود تا حداقل استانداردهای داخلی را به حداکثر استانداردهای داخلی تبدیل کنیم تا عمر مفید واحدهای مسکونی مهر را از 30 سال به 50 سال برسانیم.

 ارجاع 2300 پرونده تخلف مهندسان
هاشمی در خصوص میزان تخلفات مهندسان ناظر گفت: در سال جاری 2300 مورد و پرونده مهندسان ناظر در سطح کشور به شورای انتظامی ارجاع داده شده است که البته این به این معنا نیست که تمام این‌ها متخلف هستند و حکم انتظامی برای آنها صادر می‌شود.
به گفته وی، پروانه حدود 30 نفر از متخلفین نیز ضبط شده است.

توقف 50 مورد گودبرداری
وی در خصوص گودبرداری‌های غیراصولی گفت: از وزارت راه و شهرسازی درخواست کرده‌ایم که سیاست‌های حاکم بر مسائل گودبرداری را مطالبه و پی‌گیری کند و سازمان نظام مهندسی نیز اقدامات جدیدی را در این خصوص ارائه کند.

 نظارت بر گودبرداری وظیفه نظام مهندسی نیست
هاشمی گفت: نظارت بر گودبرداری‌ها وظیفه سازمان نظام مهندسی نیست اما به هر حال برای جلوگیری از گودبرداری‌های غیراصولی بازرسی‌های مضاعف در این خصوص انجام شده است که البته موقتی است.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور اظهار داشت: در طول یک ماه گذشته 50 مورد گودبرداری غیراصولی متوقف شده است که اتفاقا جزء موارد خطرناک بوده است.

سند چشم‌انداز نظام مهندسی و تغییر شکل شهرهای کشور
وی در خصوص سند چشم‌انداز نظام مهندسی گفت: سند چشم‌انداز افق دیدگاه سازمان نظام مهندسی است که اهداف مورد انتظار ما را در راستای اجرای قانون نظام مهندسی محقق خواهد کرد.
وی ادامه داد: بر اساس این قانون چشم‌اندازی برای خود تا سال 1404 تعریف کردیم تا شکل شهرهای کشور تغییر کند.
وی اضافه کرد: در این چشم‌انداز سعی خواهد شد چهره شهرها و نماهای ساختمان در شهرهای مختلف کشور در یک فرآیند 30 ساله تغییر کند.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت