تلفن سایت

تعيين‌ تكليف زمين‌های دولت در پايتخت

تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۹۱

تعيين‌ تكليف زمين‌هاي دولت در پايتخت

حداقل در 5 نقطه از تهران، زمين دولتي با كاربري مسكوني شناسايي شده و قرار است روي اين زمين‌ها مسكن‌ويژه احداث شود؛ اما اولين تجربه اين طرح كه اخيرا در تهرانسر به اجرا درآمد مسوولان را به فكر اجراي گزينه‌هاي بهتري همچون «ساخت آپارتمان‌هاي استيجاري» يا «فروش اين زمين‌ها براي خريد زمين در خارج از تهران جهت ادامه مسكن مهر» انداخته است. طبق قانون ساماندهي مسكن، همه دستگاه‌هاي دولتي و وزارتخانه‌ها مكلف هستند زمين‌هاي در اختيارشان را براي ساخت مجتمع‌هاي مسكوني به صورت رايگان در اختيار وزارت راه و شهرسازي قرار دهند.

 

ریيس سازمان ملي زمين‌ از گزينه‌هاي احتمالي براي تبديل مسكن‌ويژه مي‌گويد
تعيين تكليف زمين‌هاي دولت در تهران
 ساخت آپارتمان‌هاي استيجاري يا ادامه مسكن‌مهر بيرون پايتخت؟
 چند نقطه تهران كه سازمان ملي زمين‌ومسكن در آنجا، زمين با كاربري مسكوني در اختيار دارد، براي احداث مسكن‌ويژه كانديد شده، اما با استقبالي كه از ثبت‌نام براي نقطه‌اول - تهرانسر - به عمل آمده، هم‌اكنون ادامه پروژه مسكن‌ويژه در 7 نقطه ديگر با اما و اگرهايي روبه‌رو شده است.
وزارت راه‌وشهرسازي اسفند سال گذشته با تصويب طرح ساخت مسكن‌ويژه، تصميم گرفت زمين‌هاي دولتي داخل شهر تهران را براي احداث آپارتمان‌هاي مسكوني مخصوص دهك‌هاي بالاتر از مخاطبين مسكن‌مهر، به كار بگيرد و با واگذاري اين واحدها به فاقدين مسكن در دهك‌هاي مدنظر، ارزش ريالي زمين را در اقساط بلندمدت اخذ كند.
هدف وزارتخانه از اجراي مسكن‌‌‌ويژه، استفاده از زمين‌هاي دولتي به نفع متقاضيان مسكن عنوان شده به اين صورت كه با تقسيط قيمت زمين، پرداخت قيمت‌ تمام‌شده مسكن‌ويژه تسهيل شده و امكان خانه‌دارشدن طبقه ميان‌درآمدي ساكن تهران نيز همچون كم‌درآمدهاي هدايت‌شده به مسكن‌مهر، فراهم شود.
فاز اول اين طرح نيمه‌ اول امسال در تهرانسر با ظرفيت حدود 4 هزار واحدمسكوني آغاز شد و چند ماه بعد، از آنجا كه ميزان ثبت‌نام متقاضيان كمتر از نصف ظرفيت بود، تيراژ واحدها كاهش پيدا كرد.
اكنون براي فازهاي بعدي مسكن‌ويژه كه قرار است در غرب، شرق و شمال تهران به اجرا دربيايد، دو گزينه بهتر‌ پيشنهاد شده است. در قالب گزينه اول، طرح ساخت واحدهاي مسكوني استيجاري روي زمين‌هاي دولت مطرح است و گزينه دوم فروش اين زمين‌ها با هدف تامين منابع مالي براي ادامه ساخت‌وسازهاي مسكن‌مهر در بيرون شهر تهران را شامل مي‌شود.
آن‌طور كه ریيس سازمان ملي زمين و مسكن مي‌گويد براي هر دو گزينه پيشنهادي، مجوز قانوني وجود دارد و در مفاد 2 و 6 قانون ساماندهي مسكن اجازه استفاده از زمين‌هاي دولتي براي احداث آپارتمان‌هاي استيجاري يا مسكن‌مهر داده شده است. اما هنوز تصميمي به تغيير مسير از مسكن‌ويژه به سمت اين گزينه‌ها اتخاذ نشده است.
بنا بر این گزارش طبق ماده 6 قانون ساماندهي مسكن، كليه وزارتخانه‌ها و موسسات دولتي مكلفند اراضي در اختيار خود را براي ساخت مجتمع‌هاي مسكوني در اختيار وزارت راه‌وشهرسازي قرار دهند.
هر چند تاكنون دستگاه‌ها از واگذاري زمين به اين وزارتخانه امتناع كرده‌اند، اما زمين‌هايي متعلق به دولت در كيانشهر شهرري، آتي‌شهر، حكیميه، پونك، سعادت‌آباد، چيتگر و اختياريه براي ساخت مسكن‌ويژه، شناسايي شده و در عين حال گزينه‌هاي پيشنهادي براي استفاده بهينه از اين زمين‌ها نيز مطرح شده است.
اولويت با استیجاری يا ... ؟
با این حال، رییس سازمان ملی زمین و مسکن که در سال‌های قبل مسوول اصلی تامین زمین و ساخت مسکن استیجاری در کشور بود، خبر داد فعلا این سازمان برنامه‌ای برای ساخت این واحدها ندارد.
از سوی دیگر و با توجه به اینکه ثبت نام مسکن ویژه شهر تهران با استقبال مورد انتظار مسوولان مسکن روبه‌رو نشد، این مقاوم مسوول در وزارت راه‌وشهرسازی همچنین کاربرد زمین‌های باقی مانده از این طرح را در وهله اول مناسب برای تامین اعتبار خرید زمین مسکن‌مهر در مناطق ارزان‌تر می‌داند و دلیل می‌آورد که چون این زمین‌ها گران هستند نمی‌توان آنها را برای ساخت مسکن استیجاری اختصاص داد، چرا که اولویت مهم‌تری به نام مسکن مهر در این میان وجود دارد.
طرح استیجاری شکست نخورد
معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان ملی زمین و مسکن در این زمینه  گفت: برخلاف تصور عده‌ای که گمان می‌کنند طرح مسکن استیجاری شکست خورد باید بگویم که این طرح به طور کامل محقق شد، اما چون زمان اجرای آن طولانی شد عملا دیگر ادامه نیافت.
احمد اصغری مهرآبادی افزود: مهم‌ترین دلیل طولانی شدن پروسه ساخت مسکن استیجاری عدم همکاری موثر سیستم بانکی با دولت و سازمان ملی زمین و مسکن بود طوری که سیستم بانکی کشور از 50 درصد سهمی که به منظور تامین منابع مالی برای آن تکلیف شده بود تنها 8 درصد آن را محقق کرد.
وی ادامه داد: با این وجود تمام 104 هزار واحد مسکن استیجاری برنامه‌ریزی شده، ساخته و تحویل شد.
معاون وزیر راه‌وشهرسازی همچنین در پاسخ به این سوال که با مطرح شدن دوباره طرح ساخت مسکن استیجاری در بدنه دولت، سازمان ملی زمین و مسکن در این زمینه برنامه‌ای دارد یا خیر؟ گفت: هنوز برنامه‌ای در این زمینه نداریم، اما چنانچه ساخت این واحدها به ما تکلیف شود عملی خلاف قانون نخواهد بود.
برنامه ويژه برای زمین‌هاي مسکن ویژه
مهرآبادی، همچنین در خصوص پروژه مسکن ویژه در تهران گفت: با توجه به اینکه استقبال مورد نظر از مسکن ویژه در مرحله اول ثبت نام برای 4 هزار واحد تهرانسر صورت نگرفت در حال حاضر برنامه ویژه‌ای برای زمین‌های باقی مانده از این طرح در دست بررسی است.
احمد اصغری مهرآبادی با بیان اینکه از مجموع 4 هزار واحد تهرانسر برای نیمی از این واحدها ثبت‌نام نشده است و در طول ثبت‌نام هم 650 نفر انصراف داده‌اند گفت: نوسانات بازار ارز و طلا باعث شده مردم سرمایه‌های خود را به جای خرید مسکن ویژه به این بازارها هدایت کنند.
وی ادامه داد: به این ترتیب احتمالا دولت با فروش زمین‌هایی که برای ساخت مسکن ویژه در نظر گرفته بود از درآمد آن برای خرید زمین‌های فراوان‌تر و ارزان‌تر برای ساخت مسکن مهر استفاده می‌کند.
رییس سازمان ملی زمین و مسکن در پاسخ به این سوال که آیا دولت برای ساخت مسکن استیجاری روی زمین‌های مسکن ویژه برنامه‌ای دارد، گفت: در حال حاضر تمام تلاش دولت اتمام واحدهای نیمه تمام مسکن مهر و تحویل آن به متقاضیان است و برنامه‌ای برای ساخت مسکن استیجاری در زمین‌های مسکن ویژه هنوز وجود ندارد.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت