تلفن سایت

افزايش مشروط وام‌ خريد مسكن

تاریخ ۹ بهمن ۱۳۹۱

 افزايش مشروط وام‌ خريد مسكن

سايه سنگين قيمت‌مسكن روی سياست‌های بانك‌مركزی مانع تصويب يكی از بهترين طرح‌ها برای پرداخت وام خريد مسكن شد.
بانك‌مسكن به عنوان تنها بانكی كه اجازه دارد به متقاضيان خريد مسكن، تسهيلات پرداخت كند، از سال گذشته به دنبال اخذ مجوز از بانك‌مركزی برای افزايش سقف پرداخت وام به آپارتمان‌های بالای 12سال بود تا بلكه اثر وام 20 ميليوني كه حداقل 5 سال است به‌رغم تورم شديد، سقف آن افزايش پيدا نكرده، لااقل برای ترميم قدرت خريد واحدهای سن‌وسال‌دار، علاج واقع شود.

اما درحالی كه انتظار می رفت پرداخت وام 20 ميليونی به همه آپارتمان‌ها با هر ميزان عمر بنا، مورد موافقت قرار بگيرد، روز گذشته بانك‌مسكن از تصويب پرداخت حداكثر 10 ميليون وام خريد مسكن به آپارتمان‌های 20سال‌ ساخت و افزايش يك ميليون و 250 هزار تومان به اين سقف در ازای يك‌سال كاهش سن‌بنا تا حد 12سال عمربنا، خبر داد؛ به طوری كه به واحدهای 12ساله، كماكان همان 20 ميليون پرداخت می شود، به 13 ساله‌ها 18 ميليون و 750 هزار تومان، به 14 ساله‌ها 17 ميليون و 500 هزار تومان و... .
بانك‌مركزی مي‌توانست شرط سن‌بنا را براي وام 20 ميليونی خريد مسكن به طور كل، حذف كند؛ چون كه از يك‌سو قيمت مسكن به قدری افزايش يافته كه رهن آپارتمان‌های پير نزد بانك، همچنان می تواند ضمانت بازپرداخت اين وام باشد و از سوی ديگر، با وجود قيمت‌های سنگين بازار مسكن، اين وام اگر چه برای خريد واحدنوساز، كم‌اثر است، اما  می توانست برای خريد واحدهای پير تاحدودی موثر واقع شود.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت