تلفن سایت

رونق معاملات مسکن در غرب تهران به واسطه دریاچه چیتگر

تاریخ ۳ بهمن ۱۳۹۱

رونق معاملات مسکن در غرب تهران به واسطه دریاچه چیتگر

آبگیری دریاچه چیتگر تهران با باز شدن شیرفلکه لوله‌های حامل آب از رودخانه کن و همین‌طور سر ریز مخازن آب خام تهران، آغاز شد.
با ورود آب به دریاچه درحال ساخت در منطقه 22 تهران، هم‌اکنون آبگیری موقت برای تست دریاچه شروع شده طوری‌که قرار است از ابتدای سال آینده پس از آبگيري كامل، همه پايتخت از منافع سه‌گانه نهفته در اعماق این دریاچه بهره‌مند شود.


اما گودال خاكی بزرگی كه تا همین چند روز قبل جانشين موقتی اين درياچه بود، از ماه‌ها پيش برای گروهي خاص كه به «برج‌سازهای راحت‌مجوز بگير» در تهران مشهور هستند، به منبع توليد ثروت تبديل شده است.
پروژه احداث درياچه مصنوعی در شمال پارك‌چيتگر –جنوب انتهای اتوبان همت- از سال‌های دور در مطالعات جامع شهر تهران، مطرح شده بود، طوری كه طی سال‌های دهه80 تعداد انگشت‌شماری برج مسكونی در فاصله‌ای نه چندان نزديك به موقعيت زمين درياچه ساخته شد و الان اين برج‌ها جزو قديمي‌های منطقه محسوب مي شود.
اما از سال گذشته با جدی شدن موضوع و زدن كلنگ احداث درياچه و از همه مهمتر شروع عمليات گودبرداری 250 هكتاری كه قطعيت ايجاد درياچه را تاييد می كرد، ناگهان زمين‌های خام حاشيه شمالی درياچه مورد توجه گروه خاصی از برج‌ساز‌ها قرار گرفت.
اين زمين‌ها هم‌اكنون قطعه‌قطعه شده و هر چند قطعه توسط يك برج‌ساز در حال تبديل شدن به آسمانخراش‌های چندمنظوره است.
حتی طی ماه‌های اخير كه تبليغات مديريت شهری تهران بابت آبگيری قريب‌الوقوع درياچه چيتگر وسعت گرفت، بازار برج‌سازها در اين منطقه نيز توسعه پيدا كرد و تقريبا در همه زمين‌های چسبيده به ديواره شمالی درياچه، جرثقيل‌های عظيم مخصوص برج‌سازی فعال شد. تعبير جالبی كه از وضعيت اطراف درياچه چيتگر می توان ارائه داد اين است: بين برج‌سازهای حاشيه درياچه چيتگر مسابقه‌ نامرئی به راه افتاده است به طوری كه هر چقدر برج‌های در حال ساخت، به درياچه نزديك باشند، تعداد طبقات آنها نيز بيشتر      می شود.
برای تعدادی آسمانخراش‌ -بالای 15 طبقه- در نزديك‌ترين نقطه به درياچه، كاربری تجاری – پردرآمدترين كاربری- تعيين شده است و گفته می شود قرار است نمای اين برج‌های تجاری مسكونی به شكل يك كشتی در شمال درياچه طراحی شود.
تصاوير جديد هوايی از منطقه22 –مشاهده از هلی كوپتر- نشان می دهد بخشی از قطعات زمين‌های مجاور درياچه چيتگر كه می توانست به عنوان پشتيبان درياچه به كاربري‌های گردشگری تفريحی با تعداد طبقات حداكثر 2 تا 3 طبقه اختصاص پيدا كند، در اختيار برج‌سازها قرار گرفته و ديوارهای مرتفع برج‌ها عملا منطقه ديد درياچه را مسدود كرده و مانع رويت درياچه از فاصله دور –اتوبان‌های اطراف- شده است.
 قرار است با احداث درياچه چيتگر، پاكسازی هوای تهران و تلطيف هوا از طريق افزايش رطوبت اتفاق بيفتد.
همچنين اين درياچه قرار است به بزرگ‌ترين منطقه توريستی تفريحی برای پايتخت و حتی شهرهای اطراف تهران تبديل شود، که البته با وضعيتی كه برج‌سازها در كنار درياچه به راه‌انداخته‌اند، امكان و فضای محدودی براي استفاده پايتخت‌نشينان از اين منطقه باقی مانده است.
مشاوران‌املاك منطقه22 اين روزها تنها گروه دلالان ملكی هستند كه نه تنها ركود معاملاتی را احساس نمی كنند كه برعكس يكي از پررونق‌ترين دوره‌های كاري خود را دارند تجربه می كنند. برج‌سازي‌های متعدد در منطقه22 بازار گسترده‌ای برای دلالان ملكي اين منطقه از بابت فروش يا پيش‌فروش ايجاد كرده است.
در سال گذشته كه ركورد ساخت‌وساز در تهران با صدور 200 هزار فقره پروانه ساختمانی شكسته شد، بيش از 15 درصد از اين پروانه‌ها فقط در منطقه22 صادر شده بود.
اين حجم ساخت‌وساز حالا باعث رونق كسب‌وكار مشاوران‌املاك منطقه شده است.
قيمت مسكن در منطقه22 هنوز از قيمت ملك در ساير مناطق نيمه‌لوكس و لوكس تهران پايين‌تر است، اما پيش‌بينی ها از آينده منطقه22 حكايت از قابليت اين منطقه برای ارتقای ارزش را دارد. ساخت‌وسازهای بلندمرتبه تجاری و مسكونی در اطراف درياچه توانسته بخشی از درآمدهای بودجه‌ای شهرداری تهران را نيز به شكل قابل‌توجهی تامين كند؛ چراكه نرخ عوارض و تراكم و هزينه‌های صدور پروانه‌ساختمانی برای برج به مراتب بيشتر از يك ساختمان‌ 4 طبقه معمولی است. بخصوص اينكه در برخی از اين برج‌ها، سازنده‌ مقررات بديهی ساخت از بابت رعايت درصد سطح اشغال، رعايت فضای سبز و مشاعات و مواردی از اين دست كه سود ساخت‌وساز را برای او –درصورت رعايت نكردن- چندبرابر می كند زيرپا گذاشته و درنظر دارد با پرداخت هزينه خلاف‌ساختمانی، نسبت به رفع خلافی اقدام كند به اين ترتيب در صورت رفع چنين خلاف‌هايی از طریق پرداخت جریمه منابع مالی مديريت‌شهری بيشتر تقويت خواهد شد.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت