تلفن سایت

نظارت پلیسی بر تخلفات ساختمانی

تاریخ ۲۱ دی ۱۳۹۱

نظارت پلیسی بر تخلفات ساختمانی


كارگاه‌هايي كه ضوابط‌‌فني را رعايت نكنند با حكم بازرس توسط شهرداري پلمب مي‌شوند
روزي 50 مورد گودبرداري در تهران اتفاق مي‌افتد

بعد از يك دوره خلأ حضور دستگاه‌هاي نظارتي بالاي سر ساختمان‌سازي‌هاي شهر تهران كه نتيجه آن به رشد قارچ‌گونه تعداد بسازوبفروش‌ها منجر شد، از چند روز پيش برخورد پليسي مجهز به جرايم پرهزينه از كارگاه‌هاي ساختماني آغاز شد.
سازمان نظام مهندسي تهران با اعلام نتايج اوليه از بازرسي‌هاي روزانه كارگاه‌هاي ساختماني در نقاط مختلف شهر تهران، اعلام كرد: در 10 روزي كه از شروع بازرسي‌فني ساخت‌وساز‌هاي پايتخت مي‌گذرد 25 درصد كارگاه‌ها، مشمول تخلف در ابتدايي‌ترين و در عين حال پرخطرترين مرحله احداث شده‌اند كه براي آنها حكم آني «توقف ساخت» از طرف شهرداري صادر شده است.
بازرسان به واسطه هماهنگي‌هايي كه سازمان نظام مهندسي با شهرداري انجام داده، در طول روز از ساخت‌وسازهايي كه مهندسان‌ناظر آنها مكلف به اعلام زمان «شروع گودبرداري» شده‌اند، بازرسي كرده و به محض مشاهده علائمي دال بر عدم رعايت مقررات ملي ساختمان و ضوابط‌فني، از طريق معاونت شهرسازي شهرداري، حكم توقف ساخت‌وساز را براي مالك صادر مي‌كنند.
در شهر تهران روزانه بطور متوسط 50 مورد گودبرداري ساختماني انجام مي‌شود و قرار است همه گودبرداري‌ها قبل از شروع و در حين انجام، توسط بازرسان، كنترل فني شوند.
50 تخلف در 250 مورد بازرسی
ساخت و سازهای بی ضابطه شهر تهران از ده روز گذشته مشمول جریمه‌ای پرریسک برای سازندگان متخلف شدند.
براین اساس تمامی ساخت و سازهایی که عملیات گودبرداری آنها با آنچه سازمان نظام مهندسی به عنوان ضوابط استاندارد گودبرداری به آن استناد می‌کند، مطابقت نداشته باشد، به سرعت متوقف خواهد شد.
 بازوی نظارتی ساخت و سازهای پایتخت ظرف ده روز گذشته از کشف 50 مورد تخلف ساختمانی در جریان بازدید از 250 ساختمان در حال ساخت خبر داد.
در جریان اجرای رسمی طرح نظارت و بازرسی از گودبرداری‌ها که ده روز پیش در پایتخت آغاز شده ناظران ساختمانی مکلف شدند 72 ساعت قبل از گودبرداری، زمان ایجاد گود را به صورت الکترونیکی به سازمان نظام مهندسی تهران اطلاع دهند تا موارد گزارش شده از سوی کارشناسان این سازمان بررسی و در صورت تخلف از شروع عملیات آنها جلوگیری شود.
براساس آنچه سازمان نظام مهندسی تهران برای ناظران ساختمانی و سایر عوامل دست‌اندرکار در ساخت‌وسازهای پایتخت تکلیف کرده است، در صورتی که در حین گودبرداری نیز تخلفی از جانب بازرسان گزارش شود به سرعت عملیات ساخت متوقف و با فرد یا تیم مقصر مطابق با قانون برخورد می‌شود.
بنابر اعلام سازمان نظام مهندسی با اجرای این طرح، همزمان بازرسی‌های سرزده نیز از کارگاه‌های ساختمانی مناطق مختلف شهر تهران شروع می‌شود که در جریان این بازرسی‌ها مهندس حاضر در کارگاه موظف است نقشه‌های فنی ساخت و ساز را به بازرس نشان دهد و درباره شیوه نظارتش گزارش کار ارائه کند.
اما آن‌طور که هیات مدیره سازمان نظام مهندسی تهران در خصوص عملکرد ده روزه‌اش در برخورد با تخلفات گودبرداری پایتخت گزارش می‌دهد از آغاز اجرای این طرح تا روز گذشته 250 مورد بازرسی از ساخت‌وسازهای مناطق مختلف شهر تهران صورت گرفته است که علاوه بر شناسایی 50 مورد تخلف، از برخی گودبرداری‌های غیر اصولی قبل از آغاز عملیات جلوگیری به عمل آمده است.
هم اکنون بنابر اظهار سازمان نظام مهندسی تهران، 50 اکیپ بازرسی و نظارتی در شهر تهران به صورت سرزده در حال بازدید از کارگاه‌های ساختمانی هستند. این در حالی است که روزانه به طور متوسط 50 مورد گودبرداری در مناطق مختلف شهر تهران صورت می‌گیرد که تاکنون نظارت منسجمی بر اجرای آنها وجود نداشته است.
50 اکیپ بازرسی ساختمانی در تهران
رضا حیدریون، عضو هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران در این زمینه گفت: براساس هماهنگی‌های صورت گرفته با معاونت شهرسازی و معماری شهر تهران، امکان گزارش سیستمی تخلفات گودبرداری به شهرداری برای بازرسان فراهم شده است، به این ترتیب در صورت ارسال گزارش تخلف به شهرداری، این سازمان به عنوان بازوی اجرایی، روند کار را متوقف می‌کند.
وی افزود: پس از ارسال گزارش، مقصر یا مقصران هر یک به فراخور نقشی که در ساخت و ساز دارند به صورت قانونی مجازات می‌شوند.
حیدریون همچنین با بیان اینکه هم اکنون 50 اکیپ بازرسی ساختمانی در مناطق مختلف تهران فعالیت خود را آغاز کرده‌اند، گفت: این بازرسان مهندسان واجد صلاحیت و تخصص از سه انجمن مورد تایید سازمان نظام مهندسی هستند؛ علاوه بر آن در این تیم‌های بازرسی از توان مهندسی کارشناسان سازمان نظام مهندسی هم استفاده می‌شود.
وی افزود: به صورت میانگین روزانه 50 مورد گودبرداری در پایتخت انجام می‌شود که نیاز به نظارت جدی دارد.
اشکال عمده «لایحه گودبرداری»
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی تهران درباره لایحه‌ای که اخیرا شورای شهر تهران درباره گودبرداری‌های پایتخت مصوب کرده است به «دنیای اقتصاد» گفت: با این لایحه مخالفتی نداریم و برعکس معتقدیم در شرایطی که گودبرداری‌های غیراصولی تا زمان حاضر هیچ ضابطه کنترلی نداشته است، این اقدام نشان می‌دهد این دغدغه نیز برای شورای شهر وجود دارد و از این رو یک گام رو به جلو است.
وی افزود: با این وجود انتقادی که به آن وارد است کمرنگ بودن نقش سازنده ذی‌صلاح یا همان مجری ذی‌صلاح در این لایحه است که باید به صورت جدی مورد بازنگری قرار گیرد.
حیدریون خاطرنشان کرد: شورای شهر باید به این نکته توجه داشته باشد زمانی که مجری ذی‌صلاح در عملیات ساختمانی اساسا جایگاهی ندارد مهندس ناظر در برخورد با سازنده بی‌تخصص یا همان بساز و بفروش واکنشی نمی تواند نشان دهد.
صدور حکم توقف آنی از سوی شهرداری
 در حالی که تا پیش از این اغلب بساز و بفروش‌ها در تهران با سوءاستفاده از اختلافات موجود میان شهرداری و نظام مهندسی پایتخت اغلب واحدهای مسکونی را به صورت بی‌ضابطه و تنها با در نظر گرفتن منافع شخصی خود می‌ساختند، اما همکاری بی سابقه شهرداری و نظام مهندسی در جریان اجرای طرح نظارت و بازرسی از نحوه گودبرداری‌ها از این پس مانع بزرگی بر سر راه بی‌ضابطگی‌ها ایجاد خواهد کرد.
حیدریون در این زمینه تاکید کرد: این اولین باری است که شهرداری به صورت جدی با نظام مهندسی در کنترل پروژه‌های ساختمانی هم اراده شده است؛ طوری که بلافاصله پس از دریافت گزارش تخلف از سوی بازرسان، حکم آنی توقف کار را صادر می‌کند.
وی ادامه داد: تقریبا تمام 50 مورد تخلف گودبرداری که ظرف ده روز گذشته شناسایی شده است با حکم توقف کار از سوی شهرداری رو به رو شده‌اند که اغلب این تخلفات هم مربوط به عدم رعایت سازه نگهبان در حین انجام گودبرداری بوده است.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی تهران توضیح داد: توقف کار به دلیل عدم رعایت ضوابط گودبرداری به این صورت است که تنها عملیات گودبرداری متوقف شده و سازنده ملزم می‌شود ابتدا ایمن سازی را به صورت کامل انجام دهد و بعد برای ادامه عملیات گودبرداری کسب مجوز کند.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت