تلفن سایت

آمادگی چرخش نقدينگی به سمت مسكن

تاریخ ۲۱ شهریور ۱۳۹۱

يك استاد دانشگاه و تحليلگر بازار مسكن نيز درخصوص بازارمسکن در نيمه دوم سال گفت: همان طور كه پيش‌بيني مي‌كرديم روند بازار مسكن در نيمه اول سال با تغييرات و رشد قيمتي همراه بود كه رشد حدود 30 درصدي را براي اين بخش به ثبت رساند. بيت‌الله ستاريان افزود: در همين حال پيش‌بيني‌ها حاكي از آن است كه اگر اوضاع سياسي و اقتصادي در فضاي ترديدآميز كنوني حركت كند، طي نيمه دوم سال نيز رشد قابل توجهي براي بخش مسكن رقم خواهد خورد. وي تصريح كرد: اما اگر چنانچه سياست‌هاي داخلي دولت و تحريم‌هاي بين‌المللي در جهت‌هاي منفي و مثبت شفاف شوند و فضاي ابهام‌آميزي نداشته باشند، نقدينگي با شدت بيشتري به سمت بخش مسكن حركت خواهد كرد. اين استاد دانشگاه معتقد است: در شرايط باثبات، چرخش نقدينگي از بخش‌هاي ديگر به سمت بازار مسكن بيشتر است. زيرا بازارهايي مانند ارز و طلا كم‌تحرك مي‌شوند و معاملات مسكن رونق مي‌گيرد. بر اين اساس ثبات شرايط سياسي افزايش زيادي را براي قيمت مسكن در نيمه دوم سال به همراه خواهد داشت. اين در حالي است كه وقتي شرايط بي‌ثبات است، ميزان توليد در اين بخش پايين مي‌آيد و باز هم افزايش تقاضاي خريد رشد قيمت‌ها را در بازار مسكن رقم خواهد زد.
نياز به سرمايه‌گذاريدر مسكن قابل توجه است
ستاريان خاطرنشان كرد: در واقع بخش مسكن تنها بازاري است كه از ديدگاه سرمايه‌گذاري و سرمايه‌گذار باثبات‌تر از همه بخش‌هاي ديگر تلقي مي‌شود. مخصوصا طي سال‌هاي 90 و 91 جهش قيمت مسكن قابل توجه بود. از نظر وي بازارهاي ديگر رقيب بي‌ثبات و موقتي هستند و حضور سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي طلا و ارز مقطعي و در نوسان‌هاي موقت صورت مي‌گيرد.
ستاريان با اشاره به اينكه در معاملات امسال ركود معاملات در انتهاي ماه رمضان را داشتيم، افزود: بعد از اين ركود موقت در حال حاضر شاهد رشد قيمت‌ها و رونق معاملات هستيم و آمارها نشان از رونق دارد، زيرا هميشه رشد قيمت با رونق همراه است. مگر اينكه ركود تورمي داشته باشيم كه در اين شرايط رشد قيمت‌ها بدون معامله است.
اين استاد دانشگاه در پايان خاطرنشان كرد: با هر گونه تغيير و تحولي در اقتصاد كه رونق و توسعه اقتصادي را به همراه داشته باشد، بخش ملك و مسكن اولين جاذب اين نقدينگي خواهد بود.
ستاريان تصريح كرد: بخش مسكن اولين پايگاهي است كه توسعه مي‌يابد؛ زيرا اين بخش همواره نياز به سرمايه‌گذاري‌هاي بيشتر از آنچه كه فكر مي‌كنيم دارد و امكان رشد و توسعه نيز در آن به مراتب از بازارهاي ديگر بهتر است، زيرا گسترش قابل توجهي براي آن قابل تصور است.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت