تلفن سایت

مازاد مسكن مهر چه می شود؟

تاریخ ۲ دی ۱۳۹۱



  مازاد مسكن مهر چه می شود؟

  هر چند مطالعات در وزارت راه و شهرسازي از ورود گروه جديد متقاضيان داراي شرايط مسكن مهر به بازار در دو سال آينده حكايت دارد و بر (اضافي نبودن واحدهاي مسكوني مهر موجود) تاكيد دارد، اما در عين حال كارگروه مسكن در دولت اختيار تازه‌اي به علي نيكزاد داده است كه براساس آن در نقاطي از كشور كه هم‌اكنون مسكن مهر مازاد وجود دارد وزير مي‌تواند نسبت به تعديل شرايط 4 گانه براي عضوگيري در مسكن مهر اقدام كند.

 

شرايط واگذاري آپارتمان‌هاي دولتي‌ساز تعديل مي‌شود
تصميم ويژه براي مازاد مسكن‌مهر

 اختيارات تازه دولت به نيكزاد: امكان ثبت‌نام از متقاضيان داراي «سابقه‌مالكيت» در صورت نبود متقاضي حايزشرايط
 ته‌مانده‌هاي آپارتمان‌هاي مسكوني ارزان‌قيمت دولتي‌ساز، براي فروش سريع، به ابزار «تسهيل ‌شرايط‌واگذاري» مجهز شدند.
در برخي نقاط كشور طبق بررسي‌هاي به عمل آمده، حجم ساخت‌وسازهاي مسكن‌مهر از تعداد متقاضي واجدشرايط چهارگانه اندكي بيشتر است طوري كه سازنده‌هاي اين ساختمان‌ها با استناد به تضميني كه دولت در قراردادهاي ساخت مسكن‌مهر بابت خريد واحد به آنها داده، اخيرا از وزارت راه‌وشهرسازي خواسته‌اند نسبت به تعيين‌تكليف مشتري براي واحدهاي مسكوني‌مهر مازاد حداكثر تا پايان امسال، اقدام كند.
در اين ميان هر چند مطالعات جمعيتي زيرمجموعه‌هاي وزارت راه‌وشهرسازي از ورود گروه جديد متقاضيان داراي شرايط مسكن‌مهر به بازار تقاضا در يكي دو سال آينده –به واسطه ازدواج‌هاي سال‌هاي 92 و 93- حكايت دارد و ضمن تاكيد بر «اضافي‌نبودن واحدهاي مسكوني‌مهر موجود» حتي نياز به تعريف ظرفيت جديد براي ساخت اين نوع واحدها را ضروري دانسته است، اما هم‌اكنون نگراني پيمانكاران سازنده مسكن‌مهر مازاد، بابت احتمال بلاتكليف ماندن اين پروژه در دولت بعدي، مسوولان را به ساده‌سازي دستورالعمل ثبت‌نام از متقاضيان واداشته است.
بر اين اساس، كارگروه مسكن به نيابت از هيات‌دولت در مصوبه‌اي كه معاون اول ریيس‌جمهور آن را ابلاغ كرده، به علي نيكزاد وزير راه‌وشهرسازي اختيار داده است: در نقاطي از كشور كه بين عرضه مسكن‌مهر و تقاضا براي آن تعادل وجود ندارد، نسبت به تعيين شرايط جديد مي‌تواند اقدام كند.
 به موجب اين مصوبه كارگروه مسكن كه اخيرا تصويب و ابلاغ شده، وزارت راه‌وشهرسازي مجاز است براي آن دسته از پروژه‌هاي مسكن‌مهر كه به رغم بيش از دو سال ثبت‌نام و فراخوان، هنوز متقاضي واجدشرايط براي پيش‌خريد واحدها اسم‌نويسي نكرده، شرايط سهل‌تري را براي واگذاري در نظر بگيرد.
تاكنون دولت به موجب ماده يك قانون ساماندهي مسكن مكلف بود مسكن‌مهر را فقط به خانوارهايي واگذار كند كه حائز چهار شرط به ترتيب زير باشند: داشتن فرم «ج» سبز رنگ (عدم استفاده از امكانات دولتي)، نداشتن سابقه مالكيت (فاقد مسكن بودن)، متاهل بودن و سكونت داشتن 5ساله در شهر محل ساخت مسكن‌مهر.
اما با اختياري كه وزير راه‌وشهرسازي گرفته، امكان تعديل برخي شرايط چهارگانه مسكن‌مهر صرفا در پروژه‌هاي مازاد فراهم شده است.
چنانچه در شهري مسكن‌مهر مازاد وجود داشته باشد، در صورت تاييد موضوع و صدور مجوز توسط مسوولان وزارت راه‌وشهرسازي، امكان ثبت‌نام از متقاضي واجدشرايط از ساير شهرهاي استان ايجاد خواهد شد.
همچنين اگر از ساير شهرها، براي آن پروژه متقاضي مراجعه نكند، در صورت تاييد مسوولان، اين امكان خواهد بود كه از متقاضي داراي سابقه‌مالكيت ثبت‌نام به عمل آيد.
براساس اين گزارش، چالش عدم تعادل بين تعداد واحدهاي مسكوني‌مهر و تعداد متقاضيان واجدشرايط هم‌اكنون در سه شهر استان اصفهان به وجود آمده است، طوري كه در اين سه نقطه –شهر جديد مجلسي، فولادشهر و شهرضا- در مجموع حدود 10 هزار واحدمسكوني مازاد وجود دارد اين در حالي است كه طبق گفته ریيس اداره راه‌وشهرسازي استان اصفهان در كل استان 155 هزار مسكن‌مهر ساخته شده كه در 93 شهر استان، تعداد متقاضي واجدشرايط اين واحدها به اندازه كافي وجود دارد.
محمود محمودزاده در اين باره گفت: با مجوزي كه براي تعديل برخي از شرايط چهارگانه مسكن‌مهر دريافت كرده‌ايم، براي تعيين تكليف واحدهاي مازاد به زودي فراخوان ثبت‌نام خواهيم داد و حداكثر تا دهه اول دي‌ماه، با توجه به نيازي كه در كل استان براي پيش‌خريد مسكن‌مهر وجود دارد، چالش مازاد برطرف خواهد شد.
فرم «ج» كماكان شرط اصلي
ریيس اداره راه‌وشهرسازي استان اصفهان تاكيد كرد: ثبت‌نام از متقاضيان مسكن‌مهر كماكان با رعايت شرط اصلي داشتن فرم «ج» سبزرنگ خواهد بود و اين شرط به هيچ وجه تعديل نمي‌شود چون كه سامانه ثبت‌نام مسكن‌مهر به صورت اتوماتيك اين شرط را بررسي مي‌كند و در صورت قرمز بودن فرم «ج» اجازه ثبت‌نام براي متقاضي را صادر نمي‌كند.
محمودزاده در ادامه با اشاره به اينكه تاكنون 73 هزار واحد مسكوني‌مهر در استان افتتاح و تحويل شده است، افزود: براي سه شهري كه مسكن‌مهر مازاد داريم، با اخذ مجوز نسبت به ثبت‌نام از متقاضيان ساير شهرهاي استان و سپس ثبت‌نام از كساني كه داراي سابقه مالكيت مشاعي هستند، اقدام خواهيم كرد.

متن مصوبه كارگروه مسكن
وزيران عضو كارگروه مسكن در مصوبه‌اي كه به تاريخ 10/8/91 به تاييد ریيس‌جمهور رسيده و در تاريخ 22/8/91 توسط معاون اول ابلاغ شده است، تصويب كردند متن زير به عنوان تبصره 3 به بند 2 ماده (1) آيين‌نامه اجرايي قانون ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسكن الحاق شود:
تبصره3- در مناطقي كه عدم تعادل بين عرضه و تقاضاي مسكن وجود دارد، وزير راه‌وشهرسازي مجاز است نسبت به تعيين شرايط جديد حسب مورد اقدام كند.
 ماده (1) آيين‌نامه قانون ساماندهي مسكن به تعيين شرايط چهارگانه براي متقاضيان مسكن‌مهر اختصاص دارد كه در بند2 آن متقاضي واجدشرايط به كسي اطلاق مي‌شود كه فاقد مسكن از سال84 تاكنون باشد، از سال 57 به اين طرف از امكانات دولتي استفاده نكرده باشد يعني فرم ج سبز داشته باشد، متاهل يا سرپرست خانوار باشد و حداقل 5سال سابقه سكونت در شهر مورد تقاضا را داشته باشد.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت