تلفن سایت

در ریزش گودبرداری ها، شهرداری هم مسوول است

تاریخ ۲ دی ۱۳۹۱

در ریزش گودبرداری ها، شهرداری هم مسوول است

سخنگوی شورای شهر تهران با تایید این موضوع که حوادث و سوانح ناشی از گودبرداری غیراصولی با شهرداری تهران هم بی‌ارتباط نیست، گفت: اگر سانحه ریزش ساختمان ناشی از گودبرداری ملکی بدون پروانه ساختمانی باشد، شهرداری حتما مقصر است که باید در این زمینه پاسخگو باشد.

 

خسرو دانشجو در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه پلیس ساختمان موظف است به پایش ساخت‌و‌ساز منطبق بر قانون در سطح شهر بپردازد، اظهار کرد: در حقیقت وظیفه اصلی پلیس ساختمان نظارت بر انطباق ساخت‌و‌ساز با دستور نقشه و مفاد قانونی و جلوگیری از تخلفات شهرسازی نظیر اضافه تراکم یا تجاوز از سطح اشغال مجاز است.
وی با تایید این موضوع که حوادث و سوانح ناشی از گودبرداری غیر‌اصولی به شهرداری تهران هم ارتباط دارد، در عین حال گفت: اگرچه شهرداری در حالت کلی با این موضوع مرتبط است، اما وظیفه اصلی نظارت بر کیفیت ساخت و ساز برابر قانون بر عهده سازمان نظام مهندسی است.
سخنگوی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: اگر سانحه ریزش ساختمان ناشی از گودبرداری ملکی بدون پروانه ساختمانی باشد، شهرداری حتما مقصر است که باید در این زمینه پاسخگو باشد.
دانشجو افزود: در عین حال اگر ساخت‌وسازی به روش قانونی و پس از صدور پروانه آغاز شود و مهندس ناظر نیز پس از انجام مطالعات، نقشه و روش گودبرداری را تایید کند، اما در نهایت سانحه ریزش ساختمان‌های اطراف اتفاق بیفتد، مقصر اصلی مهندس ناظر است. در عین حال اینکه نظام مهندسی کار خود را به درستی انجام می‌دهد یا نه، باید از سوی دستگاه‌های مربوطه نظارت شود و ارتباطی با شهرداری ندارد.
وی با بیان اینکه آتش‌نشانی و گشت‌های پلیس ساختمان شهرداری اگر با گودبرداری غیراصولی مواجه شوند، قطعا تذکرات لازم را داده و در صورت لزوم کار را متوقف می‌کنند، افزود: در برخی موارد مدت‌ها قبل از اینکه حادثه‌ای در جریان گودبرداری پلاک مجاور اتفاق بیفتد، آتش‌نشانی تذکراتی را به مالکان داده است.
این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه سازمان نظام مهندسی باید پایش‌هایی را به صورت منظم نسبت به عملکرد مهندسان ناظر اعمال کند، اظهار کرد: باید پروانه آن دسته از مهندسان ناظری که وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند و منجر به سوانح گودبرداری غیر‌اصولی می‌شوند، باطل شود.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت