تلفن سایت

زمزمه وام ۳۰ میلیونی وام مسکن

تاریخ ۱۲ آذر ۱۳۹۱

سخنگوي كميسيون عمران مجلس از رايزني با نيكزاد براي رفع چالش جديد خبر داد
زمزمه وام 30 میلیونی وام مسکن

تسهيلات ساخت مسكن بعد از سه سال ثبات، تغيير مي‌كند؟
 هر چند در گوشه‌اي از مجلس برخي نمايندگان درصدد هستند بابت تزريق 30 هزار ميليارد تومان تسهيلات بانكي به پروژه‌هاي مسكن‌مهر، مقدمات تحقيق‌وتفحص از اين پروژه ملي و به تبع آن سيستم بانكي را در مجلس فراهم كنند، اما گروهي ديگر از نمايندگان با انتقاد از ثبات سه ساله سقف وام ساخت مسكن به‌رغم تورم بيش از 100 درصدی هزينه‌هاي ساخت‌وساز در اين مدت، خواستار افزايش تسهيلات مسكن‌مهر از 25 ميليون تومان كنوني به حداقل 30 ميليون تومان شده‌اند.

  رشد قيمت مصالح‌ساختماني در ماه‌هاي اخير، بهانه‌گيري انبوه‌سازان مسكن‌مهر را به اوج رسانده و آنها را براي اخذ نظر مساعد دولت به صدور مجوز افزايش قيمت فروش اين واحدها مصمم كرده است. انبوه‌سازان از روز اول امضاي قراردادهاي ساخت متري 300 هزار تومان واحدهاي مسكوني‌مهر -كه البته با اين عدد در دو سال گذشته بيش از 20 درصد سود نصيب سازنده مي‌شد- نسبت به اين عدد موضع داشتند.
اين موضع قديمي هم‌اكنون به خاطر رشد هزينه‌هاي ساخت به خواسته مشترك همه سازنده‌ها تبديل شده است طوري كه وزارت راه‌وشهرسازي بالاخره پذيرفته بايد قيمت فروش مسكن‌مهر به متقاضيان را افزايش دهد.
اما به جاي افزايش قيمت فروش مسكن‌مهر كه چالش جديدتري را براي متقاضيان اين واحدها بابت تامين آورده‌نقدي به وجود مي‌آورد، راهكار ديگري قابل طرح است.
سخنگوي كميسيون عمران مجلس در اين باره با اشاره به نامه‌اي كه هفته گذشته به وزير راه‌وشهرسازي ارائه كرده، گفت: راهكار اين است كه وام ساخت مسكن‌مهر از رقم كنوني 25 ميليون تومان بعد از سه سال ثابت‌ماندن، به 30 ميليون تومان تبديل شود. مهرداد لاهوتي با بيان اينكه وام ساخت‌ مسكن‌مهر آخرين بار در سال88 از رقم 15 ميليون تومان به 20 و 25 ميليون تومان تبديل شد، افزود: در سه سال اخير به رغم افزايش قيمت مصالح‌، دستمزد كارگر و ساير فاكتورهاي موثر در توليد مسكن، سقف تسهيلات بانكي ساخت هيچ افزايشي پيدا نكرده و كارآيي اين وام كم‌اثر شده است.
لاهوتي تصريح كرد: دولت چاره‌اي جز افزايش وام ساخت مسكن براي مهار وضع موجود را ندارد.
سخنگوي كميسيون عمران در عين حال گفت: اگر واحدهاي مسكوني‌مهر سر موقع تحويل متقاضيان نشود، سازنده‌هاي اين واحدها طبق قراردادهايشان اجازه دارند واحدها را با قيمت آزاد به افراد معمولي بفروشند و در اين صورت، اهداف اوليه اين طرح مخدوش مي‌شود.
اين نماينده مجلس افزود: در شهر ما حدود 2 هزار مسكن‌مهر در حال ساخت، اما متوقف است و سازنده‌ها منتظر هستند اين واحدها را به ساكنان تهران كه ميل به خريد ويلا در شمال را دارند بفروشند.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت