تلفن سایت

روند شاخص‌ها در بازار مسكن

تاریخ ۱۹ شهریور ۱۳۹۱

 قيمت سه گروه از املاك مسكوني-زمين، آپارتمان‌هاي فروشي و آپارتمان‌هاي اجاره‌اي- به گونه‌اي در حال تغيير است كه فعلا فقط در گروه دوم، «رشد همپاي تورم» به چشم مي‌خورد. مركز آمار ايران با انتشار گزارش جديدي از تحولات يكساله قيمت مسكن، اين بار متفاوت از هميشه كه بازار مسكن تهران را رصد مي‌كرده، بازار كل كشور را مورد تجزيه و تحليل قرار داده و اعلام كرده است: در سال90 قيمت زمين بعد از رشد 25 درصدي در نيمه‌اول، 43 درصد در نيمه دوم ارزان شد؛ اما اجاره‌بهاي مسكن در اين يك سال بيش از 40 درصد افزايش داشته است.


مركز آمار از بازار مسكن گزارش يكساله داد
تغييرات كشوري قيمت مسكن

بازگشت زمين، رشد متعادل مسكن و پرواز ناگهاني اجاره‌بها
گروه مسكن- فريد قديري: از بين سه گروه ملك مسكوني در كل كشور، اين فقط قيمت خريد آپارتمان‌ها است كه طي يك سال گذشته در مقايسه با نرخ تورم عمومي، رشد متعادل‌تري داشته است؛ اما در گروه زمين مسكوني و همچنين گروه آپارتمان‌هاي اجاره‌اي مسكوني به ترتيب دو نوع افت شديد و جهش شديد به نرخ‌هاي اين دو گروه وارد آمده است.
مركز آمار ايران با انتشار گزارشي درباره قيمت مسكن، زمين و نرخ اجاره‌بها اعلام كرد: در سال90 قيمت زمين مسكوني در كشور طي نيمه‌اول سال 25 درصد افزايش يافت؛ اما در نيمه‌دوم بازگشت قيمت‌ها در اين گروه از املاك اتفاق افتاد؛ طوري كه ميانگين قيمت زمين مسكوني در كل كشور در نيمه دوم پارسال با 43 درصد كاهش نسبت به نيمه‌دوم سال89 به مترمربعي 257 هزار تومان رسيد. ميانگين قيمت زمين مسكوني خريدوفروش شده در كل سال90 مترمربعي 223 هزار تومان اعلام شده است. مركز آمار معتقد است: علت كاهش شديد قيمت زمين به افت شديد خريد و فروش زمين در تهران و برخي شهرهاي بزرگ برمي‌گردد.
بانك‌مركزي پيش‌تر اعلام كرده بود: در نيمه اول سال90 انبوه‌سازاني كه اقدام به تامين زمين براي ساخت‌وساز كرده بودند، 60 درصد بيشتر از سال 89، براي خريد زمين هزينه كردند. (نرخ بانك‌مركزي با نرخ مركز آمار همخواني ندارد)
براساس بخش ديگري از گزارش جديد مركز آمار، در سال گذشته قيمت مسكن در كشور، در سرتاسر سال رشد 19 تا حداكثر 24 درصدي نسبت به سال قبل از آن را تجربه كرده و از مترمربعي 870 هزار تومان در نيمه اول90 به مترمربعي يك ميليون تومان در نيمه دوم تبديل شده است؛ طوري كه مركز آمار ميانگين قيمت مسكن در كشور در سال90 را مترمربعي 935 هزار تومان برآورد كرده و نرخ رشد يكسال آن را 22درصد اعلام كرده است كه در مقايسه با نرخ تورم 20 درصدي در آن سال، اين رشد قيمت مسكن تاحدود زيادي منطقي و قابل انتظار مي‌تواند ارزيابي شود.
مركز آمار ايران در عين حال از پرواز وسيع اجاره‌بهاي مسكن در سال90 آن هم نه در تهران كه در كل كشور خبر داده است. در سال گذشته در حالي كه اجاره‌بهاي واحدمسكوني در شهر تهران 20 درصد افزايش داشته، در كل كشور رشد 43 درصدي پيدا كرده است.
اين مركز علت دو برابر شدن نرخ رشد اجاره‌بها در كشور در مقايسه با تهران را «افزايش سهم معاملات آپارتمان‌هاي اجاره‌اي در شهرهاي بزرگ به خصوص شهر تهران در مقايسه با شهرهاي كوچك» عنوان كرده است. در گزارش مركز آمار تصريح شده است: 44 درصد از كل معاملات اجاره مسكن كشور در شهر تهران انجام مي‌شود.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت