تلفن سایت

شناسنامه فنی ساختمان چیست؟

تاریخ ۹ آذر ۱۳۹۱

شناسنامه فنی ساختمان چیست؟

  آيا شناسنامه فني و ملكي چنانكه به شرح گفته شده در فصل ششم مبحث دوم مقررات ملي ساختمان تهيه و تنظيم شود، مي‌تواند به‌عنوان سندي براي تضمين پايداري و استحكام ساختمان‌ها محسوب شود؟

 

در حالي كه مدت‌ها است وضعيت و روند كنوني ارائه خدمات مهندسي جهت ساخت‌وساز دچار مشكل است، متاسفانه و كماكان اصلاح امور از سوي مسوولان مدام از امروز به فردا مي‌افتد. شايد دليل عدم رسيدگي به موضوع اين است كه مسوولان مطلعند چرخه ارائه خدمات مهندسي همچنان مي‌چرخد و تا به حال هم براي آنها مشكلي به وجود نيامده، اما مطلب به اين سادگي نيست و بايد توجه داشت كه هر كجا چرخشي در كار است نمي‌توان گفت كه ايرادي نيست و اگر چيزي در مورد ايراد و اشكال شنيده مي‌شود حتما نق زدني معمولي است كه برخي گوشه‌نشينان گهگاهي بايد بزنند تا چند مدتي راحت باشند! در حقيقت اگر نگرشي دقيق به موضوع چگونگي ارائه خدمات مهندسي در زمينه ساخت‌وساز بشود ملاحظه مي‌گردد كه امر اساسي يعني تعريف چرخه دقيقي براي اطمينان از سلامت و صحت نتيجه و توليد (يعني ساختمان ايجاد شده) مورد غفلت قرار گرفته است، همان كه به نظر گروهي از دست‌اندركاران شايد با تهيه شناسنامه فني و ملكي ساختمان و ارائه آن به صاحبان خانه‌ها محقق گردد، حال در اينجا دو سوال مطرح مي‌شود؛ اول آنكه اين شناسنامه فني و ملكي عاقبت كي تهيه خواهد شد؟
دوم آنكه آيا شناسنامه فني و ملكي به معناي سندي جهت تضمين استحكام و پايداري بنا است يا نه؟
در حالي كه با توجه به جدول‌هاي آن (در فصل ششم مبحث دوم مقررات ملي ساختمان) مشخص مي‌گردد، شناسنامه مذكور در بخش فني آن چيزي نيست، مگر چك ليست‌هايي كه كارهاي قانوني مورد تعهد سازمان نظام مهندسي، طراح، مجري و ناظر را به‌صورت ريز نشان مي‌دهد.
لذا همچنان اين سوال مطرح مي‌شود كه اگر تعهدنامه‌هايي كه در حال حاضر از طراح، مجري و ناظر مي‌گيرند و كارهايي كه سازمان نظام مهندسي بايد بر طبق قانون انجام دهد منجر به تضمين كيفيت و پايداري ساختمان نمي‌شود، آيا ريز كردن كارها و تيك زدن آنها (كه نتيجه آن توليد شناسنامه فني و ملكي است) مي‌تواند موجبات تضمين كيفيت، پايداري و استحكام ساختمان را فراهم كند يا نه؟
از سوی دیگر، لازم است فرم شناسنامه فنی و ملکی بار دیگر مورد مطالعه قرار گیرد و سنجیده شود تا چه حد عملی و در نهایت قابل استفاده است و به‌خصوص عنایت شود که وقتی قرار است شناسنامه فنی تهیه شود دیگر در جدول قید درست و نادرست معنایی ندارد (مگر می‌خواهیم چک لیستی برای مراجعه بعدی و برطرف کردن اشکالات و ایرادات درست کنیم!) زیرا بدیهی است همه مواردباید درست انجام شوند و درست انجام شده باشند و فقط درست بودن‌ها تایید گردند و به هر حال نمی‌توان شناسنامه فنی برای مالکان یا صاحب‌خانه‌ها تهیه کرد که مثلا در برابر ردیف 5 جدول 1-12 شناسنامه فنی که قید شده است «ارتفاع طبقات ساختمان طبق نقشه مصوب» گزینه نادرست تیک بخورد! یا نوع لوله‌های مصرفی استاندارد نباشد یا به عنوان نمونه قید شود جوشکار مربوطه فاقد کارت مهارت فنی برای کار بوده است!؟
پیشنهاد می‌شود گروهی از مسوولان مجرب و دست‌اندرکاران در یک بازبینی از قوانین و مقررات، اعلام کنند که در نهایت چه بخشی از قانون و اجرای آن تضمین پایداری و کیفیت ساختمان را تضمین می‌کند و چه سندی از طریق چه ارگانی برای این موضوع باید تهیه و به صاحبان خانه‌ها ارائه شود.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت