تلفن سایت

تغيير احتمالی مسير نقدينگی به مسکن

تاریخ ۲ آذر ۱۳۹۱

علائم اوليه تغيير فاز در بازار مسكن از حالت آرامش‌نسبي معاملات به ناپايداري در توافقي كه فروشنده‌ها برسر «قيمت» با خريداران انجام مي‌دهند، طبق گفته مشاوران‌املاك قابل رويت شده است.
 ظاهرا با فروكش‌كردن تدريجي تب دلار و تاحدودي هم سكه، آدرس تازه‌اي در اختيار دارندگان نقدينگي قرار گرفته كه مقصد آن، تقاضاي رو به افزايش براي خريد واحدمسكوني در بنگاه‌هاي مسكن است، اما به خاطر آنچه دلالان، «جوزدگي فروشنده‌ها» توصيف مي‌كنند، هم‌اكنون اين حجم تقاضا با كمبود عرضه به دليل حذف فايل‌فروش از بنگاه‌ها روبه‌رو شده است.
طرف عرضه در بازار مسكن با اين پيش‌بيني كه افت محسوس نرخ دلار و ثبات چندهفته‌اي قيمت سكه سفته‌بازها را به زودي به خروج از اين دو بازار مصمم مي‌كند، تصميم گرفته قيمت پيشنهادي فروش را تغيير دهد.
مشاوران‌املاك در مناطق مختلف تهران در تشريح شرايط كنوني بازار مي‌گويند: غالب فروشنده‌ها به تجديدنظر بابت قيمتي كه چندساعت يا چندروز قبل با مشتري توافق‌ كرده بودند، رو آورده‌اند.
البته فعلا قيمت‌هاي جديد در لحظه اعلام به طرف تقاضا، واكنش منفي خريداران را در پي دارد، اما در عين حال مشاوران‌املاك از روي تجربه‌اي كه بابت شروع موج خريدمسكن در سال‌هاي گذشته كسب كرده‌اند، تاكيد مي‌كنند: اگر ورود نقدينگي به بازار مسكن كنترل‌شده و تدريجي نباشد، ذائقه فروشنده‌ها در تعيين قيمت، در بازار مسلط خواهد شد.
فرج‌ا... كلانتري مشاوراملاكي در منطقه سعادت‌آباد درباره وضعيت كنوني بازار معاملات مسكن گفت: به دليل افزايش قيمت‌ها ظرف ماه‌هاي اخير، معاملات در حال حاضر در ركود است.
وي افزود: ميانگين قيمت واحدمسكوني 10‌سال ساخت در سعادت‌آباد مترمربعي 5‌ميليون تومان است و قيمت نوسازها نيز تا 13 ميليون تومان در نوسان است.
وي درباره وضعيت ماه‌هاي آينده نيز گفت: براي ماه‌هاي آينده هيچ پيش‌بيني‌ای نمي‌شود ارائه كرد.
كلانتري همچنين افزود: خيابان‌هاي بالاي ميدان كاج جزو گران‌ترين نقاط سعادت‌آباد محسوب مي‌شوند. همچنين منوچهر صراحي يك مشاور املاكي در شرق تهران نيز درباره وضعيت حال حاضر معاملات مسكن گفت: از يك ماه قبل به دليل روند نزولي قيمت ارز، سرمايه‌ها و نقدينگي‌هاي سرگردان از بازار ارز و دلار به سمت بازار معاملات مسكن در حال حركت است. وي افزود: هم‌اكنون تعداد خريداران در بازار افزايش يافته و تعداد فروشنده‌ها كم شده است؛ طوري كه تعداد كساني كه به عنوان فروشنده، از بابت فروش ملك‌شان منصرف شده‌اند رو به افزايش گذاشته است. صراحي ميانگين قيمت آپارتمان نوساز در شرق تهران به‌خصوص حوالي تهرانپارس را مترمربعي 3 تا 6 ميليون تومان اعلام كرد و گفت: پارسال اين‌ قيمت‌ها بين 2 ميليون و 500 هزار تا حداكثر 4 ميليون تومان در نوسان بود.
از سوي ديگر، عليرضا محمدي مشاور املاكي در سمت شميران و تجريش نيز در اين باره گفت: در بازار خريد و فروش ملك در شميران با توجه به توهم مالكان و اقدام آنها براي افزايش قيمت، نقل‌ و انتقال كاهش پيدا كرده است.
وي افزود: البته نوسانات نرخ دلار و قيمت مصالح‌ساختماني در اين اتفاق موثر بوده است و باعث شده مالكان به‌صورت غيركارشناسي، قيمت فروش ملك‌شان را تعيين و به بازار پيشنهاد كنند. وي ميانگين قيمت فروش واحدمسكوني در اين منطقه را مترمربعي بين 3 تا 9 ميليون تومان عنوان كرد.
قهرمان شريفي رییس اتحاديه مشاوران‌املاك شهرري نیز معتقد است: هم‌اكنون قيمت مسكن در شهرري نسبت به سال قبل دو برابر شده است، طوري‌كه قيمت واحدهاي مسكوني كه اخيرا فروخته شده مترمربعي 2 ميليون و 200 هزار تومان بوده، در حالي‌كه سال گذشته چنين آپارتمان‌هايي با قيمت مترمربعي يك ميليون و 300 هزار تومان خريد و فروش مي‌شد.
شريفي تاكيد مي‌كند: پول‌هاي سرگردان در حال آمدن به طرف بازار مسكن هستند.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت