تلفن سایت

دولت به ۵ گروه خانوار زمين می دهد

تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۹۱

با ابلاغيه جديد معاون اول ریيس‌جمهور
دولت به 5 گروه خانوار زمين مي‌دهد

بانك‌مركزي موظف شد به ايثارگران وام خريد مسكن 45 ميليوني بدهد
 بعد از حداقل دو دهه خودداري دولت از واگذاري زمين به مردم، به موجب آنچه روز گذشته توسط معاون اول ریيس‌جمهور ابلاغ شد، 5 گروه خانوار در كشور مي‌توانند از دولت زمين مسكوني دريافت كنند.

با تصويب هيات دولت وزارت راه‌وشهرسازي موظف شده است به خانوارهايي كه در بانك‌اطلاعاتي بنياد‌شهيد تحت يكي از عناوين «جانباز، آزاده، فرزند شهيد، فرزند جانباز فوت‌شده، فرزند جانباز بالاي 70درصد» داراي كارت ايثارگري هستند، يك قطعه زمين با مساحت حداكثر 100 مترمربع واگذار كند.
اين زمين‌ها بايد با قيمت‌منطقه‌اي –حداقل يك‌دهم قيمت روز بازار- به خانوارهاي مشمول اين مصوبه واگذار شود. همچنين علاوه بر زمين، بانك‌مركزي نيز موظف است معادل 45 ميليون تومان وام خريد يا ساخت مسكن‌ به خانوارهاي ايثارگر پرداخت كند.
تجربه واگذاري زمين توسط دولت به مردم به اوايل انقلاب برمي‌گردد. در آن سال‌ها دولت مناطقي از تهران امروزي كه آن زمان جزو نقاط خام پايتخت محسوب مي‌شد و حتي خارج از محدوده اصلي شهر بود را به قطعات تفكيكي تقسيم كرد و با قيمت‌منطقه‌اي به تعاوني‌هاي مسكن كارمندي واگذار كرد. اين زمين‌ها اگر چه همان موقع تبديل به مجتمع‌هاي مسكوني 4 طبقه شد و الان به‌رغم گذشت حداقل 20 سال از عمر بنايشان در رديف ساختمان‌‌هاي مسكوني مرغوب شهر قرار دارد، اما از دهه 70 به اين طرف، دولت‌ها با نقد تند نسبت به سياست واگذاري زمين به مردم، نتيجه آنچه پيش‌تر واگذار شده بود را سفته‌بازي در بازار زمين و خريد‌و‌فروش آن توسط تعاوني‌ها بدون آنكه زمين تبديل به آپارتمان شود، عنوان كردند و با مردود اعلام كردن اين سياست، به اجراي طرح‌هاي جديدتري تحت عنوان «اجاره به شرط تمليك»، «مسكن‌ اجاره‌اي» و بالاخره «مسكن‌مهر» روآوردند. اما حالا دولت دوباره به سياست قديمي واگذاري زمين به خانوارها متوسل شده و اين بار، مجوز اعطاي زمين را بصورت موردي – فقط براي ايثارگران- احيا كرده است.
البته مصوبه جديد هيات دولت در شرايطي سازمان ملي زمين و مسكن را مكلف به تامين زمين‌هاي 100 براي واگذاري به خانوارهاي ايثارگر كرده كه در قانون ساماندهي مسكن كه زودتر از قانون برنامه پنجم تصويب شده است، به دولت براي واگذاري زمين جز در قالب مسكن‌مهر، اجازه‌اي داده نشده است.
متن كامل آنچه روز گذشته توسط معاون اول ریيس‌جمهور ابلاغ شد به شرح زير است:
وزارت راه و شهرسازی در اجرای بند (ل) ماده (44) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران موظف است با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران نسبت به تامین مسکن جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر، آزادگان، خانواده شهدا (همسر، فرزندان، والدین)، خانواده جانبازان و آزادگان متوفی، فرزندان جانبازان هفتاد درصد تا پایان برنامه پنجم توسعه در قالب تحویل زمین (با رعایت الگوی مصوب مسکن) تا سقف یکصد مترمربع براساس قیمت منطقه‌ای به منظور ساخت مسکن یا واگذاری واحد مسکونی اجاره به شرط تملیک اقدام كند. وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) مجاز است در مناطقی که امکان واگذاری زمین مناسب وجود ندارد به جای زمین به ازای هر فرد واجد شرایط معرفی شده از سوی بنیاد مبلغ یکصد میلیون ریال (100.000.000) در کلانشهرها و مبلغ هفتاد میلیون (70.000.000) ریال برای سایر شهرستان‌ها از محل اعتبارات مصوب مربوط به حساب ایثارگر واریز و به هزینه منظور نماید.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است برابر بند (69) قانون بودجه سال 1391 کل کشور از طریق بانک‌های عامل با معرفی بنیاد و تایید وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) به یکصدهزار نفر از مشمولین اين مصوبه، تسهیلات خرید یا احداث مسکن پرداخت نماید. میزان تسهیلات پرداختی برای خرید یا ساخت مسکن به مشمولین برابر مفاد بند (69) قانون بودجه سال 1391 کل کشور در شهرستان‌های با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، چهارصد و پنجاه میلیون (450.000.000) ریال، در مراکز استان‌ها سیصد و پنجاه میلیـون (350.000.000) ریال، سایـر شهـرها دویست و پنجاه میلیـون (250.000.000) ریال و برای روستاها یکصد و پنجاه میلیون (150.000.000) ریال و با نرخ چهار درصد با مدت بازپرداخت بیست ساله بدون رعایت الگوی مصوب مسکن و نوساز بودن تعیین می‌شود. زمان پذیرش تقاضای این تسهیلات توسط بانک‌های عامل از ابتدای شهریورماه سال 1391 لغایت پایان تیرماه سال 1392 می‌باشد. در صورتی که مشمولان این ماده از طریق خرید واحدهای احداثی سازمان ملی زمین و مسکن یا انبوه‌سازان طرف قرارداد وزارت راه و شهرسازی یا واحدهای درحال ساخت شخصی نسبت به تامین مسکن خود اقدام کنند، می‌توانند با تبدیل تسهیلات مشارکت مدنی به فروش اقساطی از ضوابط مندرج در این آیین‌نامه استفاده نمایند. بنیاد می‌تواند تعداد دو هزار نفر از ایثارگران مشمول این مصوبه را که در پروژه‌های واگذار شده ساکن و قبلا از تسهیلات متعلقه استفاده كرده‌اند و هم‌اکنون دارای مسکن نامناسب هستند، مجددا برای دریافت تسهیلات پس از تسویه اصل و یارانه آن معرفی كند.
این تصویب‌نامه در تاریخ 16/8/1391 به تایید ریيس‌جمهور رسیده است.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت