تلفن سایت

امتیاز مضاعف خریداران کلنگی

تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷

دنیای اقتصاد : خریداران آپارتمان‌های کلنگی در بازار مسکن اگرچه از مزایای واحدهای نوساز و تازه‌ساز محروم هستند، اما در عین حال با تملک این قبیل آپارتمان‌ها، از امتیاز «قدرالسهم» در وقت ساخت‌وساز برخوردار می‌شوند و در آینده نزدیک چشم‌انداز کسب سود بیشتری نسبت به مالکان واحدهای نوساز دارند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در چند ماه گذشته با نوسان افزایشی قیمت مسکن تحت‌تاثیر خروج کامل معاملات مسکن از رکود، رفته‌رفته میزان تقاضای واحدهای نوساز و تازه‌ساز در بازار کم و بر میزان تقاضای آپارتمان‌های با عمر بیش از ۱۵ سال اضافه شد. این وضعیت در فروردین ماه امسال به اوج خود رسید طوری که معاملات آپارتمان‌های ۱۶ تا ۲۰ سال ساخت نسبت به اوایل دوره پیش‌رونق دوبرابر شد. قطعا آپارتمان نوساز برای سکونت مطلوبیت بیشتری نسبت به واحدهای قدیمی‌ساز و کلنگی دارد، اما انگیزه خریداران مسکن از این تغییر مسیر در انتخاب، دور زدن افزایش قیمت‌قابل توجه در گروه آپارتمان‌های نوساز و به‌ویژه کلیدنخورده بوده است. طبیعی است خریداران واحدهای نوساز از مزایای زیادی برخوردار می‌شوند. آنها در بنایی سکونت می‌کنند که نمای خوب و مشاعات تمیز و مناسبی دارد و شکل بیرونی ساختمان از وضعیت خوبی برخوردار است. به لحاظ امکانات داخلی نیز اغلب ساختمان‌های نوساز و تازه‌ساز به کابینت با طرح‌های به‌روز مجهز هستند و امکاناتی از قبیل پنجره‌های دو جداره، سقف کاذب،‌ نورمخفی و کمد دیواری‌های ریلی که برای استفاده بهینه از فضا کارکرد زیادی دارد، برخوردار هستند. همه این موارد موجب می‌شود خرید یک آپارتمان نوساز تا سال‌ها خریدار را از جابه‌جایی بی‌نیاز کند.

اما در مقابل خریداران املاک قدیمی‌ساز که این روزها در بازار تعدادشان کم نیست هم از امتیازی برخوردارند که فقدان امکانات واحدهای نوساز را برایشان جبران می‌کند. این افراد از قدر‌السهم ملک در زمان ساخت‌وساز برخوردار شده و در نتیجه می‌توانند خیلی زود و بعضا بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای، از طریق شراکت با یک سازنده صاحب واحد نوساز شوند. هرچند بسیاری از این آپارتمان‌ها با بازسازی قابل سکونت شده و سپس به فروش می‌رسند اما خریداران آنها قطعا چشم‌انداز نوساز ملک در میان‌مدت را در نظر دارند و به همین خاطر در وقت خرید به میزان قدرالسهم توجه می‌کنند. آنها آپارتمان با عمر بنای بیش از ۱۵ سال را به بهای بسیار ارزان‌تر از میانگین قیمت منطقه خریداری می‌کنند و چند سال بعد در توافق با دیگر ساکنان ساختمان، نسبت به نوسازی اقدام می‌کنند و با کمترین هزینه صاحب یک واحد نوساز در منطقه می‌شوند. این موضوع سبب شده حتی در مورد آپارتمان‌های ۱۷-۱۶ ساله نیز، میزان قدرالسهم در آگهی‌های ملکی اعلام شود تا متقاضیان خرید با دید روشن درباره آینده ملک خود، تصمیم بگیرند. از این‌رو خریداران املاک کلنگی نیز در بازار کنونی مسکن می‌توانند به سود قابل‌قبولی در سال‌های آینده دست پیدا کرده و ملک خود را به این ترتیب تبدیل به‌احسن کنند.

07-02

منبع: دنیای اقتصاد


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت