تلفن سایت

وضعیت قیمت نهاده‌های ساختمانی شهر تهران

تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶

وضعیت قیمت نهاده‌های ساختمانی شهر تهران

دنیای اقتصاد : مرکز آمار ایران وضعیت قیمت نهاده‌های ساختمانی شهر تهران در پاییز ۹۶ را اعلام کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، شاخص کل قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران بر مبنای سال پایه ۱۳۹۰،در فصل پاییز امسال به عدد ۷/ ۲۱۶ رسید که نسبت به فصل قبل ۴/ ۲ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل معادل ۱۲ درصد افزایش یافت. این در حالی است که درصد تغییرات شاخص کل قیمت نهاده‌های ساختمانی در چهار فصل منتهی به فصل پاییز سال ۹۶ نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل ۴/ ۱۰ درصد بوده که نسبت به فصل قبل ۵/ ۱ درصد افزایش یافته است.

بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد،اگر چه شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در پاییز امسال در مقایسه با فصل قبل و فصل مشابه سال قبل روند افزایشی داشته است اما شیب رشد شاخص قیمت نهاده‌های ساختمانی در فصل پاییز نسبت به فصل تابستان امسال در مقایسه با شیب رشد شاخص در تابستان نسبت به بهار و همچنین تابستان امسال نسبت به تابستان ۹۵ کاهش یافته است. شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در حالی پاییز امسال در مقایسه با یک فصل قبل-تابستان ۹۶-معادل ۴/ ۲ درصد افزایش یافت که تغییرات شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی در دوره مشابه قبلی-تابستان ۹۶ به بهار ۹۶-معادل ۳/ ۷ درصد، برابر با ۹/ ۴ واحد درصد بیشتر بوده است.

این در حالی است که بررسی درصد تغییرات شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در پاییز امسال نسبت به پاییز سال گذشته و مقایسه آن با درصد تغییرات این شاخص در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته حاکی از کاهش ۴/ ۱ واحد درصدی تغییرات شاخص در پاییز سال ۹۶ است. این موضوع نشان می‌دهد اگرچه روند تغییرات شاخص قیمت‌ نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در پاییز امسال همچنان روندی افزایشی بوده است اما در مقایسه با دوره‌های قبلی شیب رشد شاخص قیمت،ملایم‌تر شده وروند کاهشی به خود گرفته است. بر اساس این گزارش،تغییرات مربوط به شاخص قیمت نهاده‌های ساختمانی شهر تهران در پاییز ۹۶ در گروه «آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل در و پنجره و نرده» بیش از سایر گروه‌های تفکیک شده نهاده‌های ساختمانی بوده است؛ شاخص قیمت نهاده‌های ساختمانی در این گروه پاییز امسال در مقایسه با پاییز سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. همچنین شاخص قیمت در گروه «شیرآلات بهداشتی» بعد از گروه آهن‌آلات بیشترین تغییرات را داشته است؛ طوری که این شاخص پاییز امسال در مقایسه با پاییز سال گذشته با رشد ۶/ ۱۹ درصدی همراه شده است. سومین گروه پرنوسان به لحاظ تغییرات شاخص قیمت مربوط به گروه «سیمان،بتن،شن و ماسه» است که در دوره ذکر شده-پاییز امسال در مقایسه با پاییز سال گذشته-با ۵/ ۱۵ درصد افزایش مواجه شده است. گروه «چوب» و همچنین گروه «نقاشی ساختمان» بعد ازسه گروه گفته شده با رشد ۷/ ۱۲ درصدی در شاخص قیمت نهاده‌های ساختمانی، به‌عنوان چهارمین گروه پرنوسان اعلام شده‌اند. شاخص کل قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در ۱۵ گروه اصلی نهاده‌های ساختمانی در پاییز امسال در مقایسه با پاییز سال گذشته ۱۲ درصد رشد کرده است که این شاخص پاییز سال گذشته در مقایسه با پاییز سال ۹۴ معادل ۹/ ۹ درصد افزایش یافته بود.

منبع: دنیای اقتصاد


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت