تلفن سایت

کانون اصلی تقاضا در بازار املاک نقلی

تاریخ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶

دنیای اقتصاد : کانون اصلی تقاضا در بازار آپارتمان‌های نقلی در نیمه دوم امسال، تحت تاثیر دو رخداد تغییر کرده است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، از میان حدود ۱۹ هزار فقره معامله آپارتمان مسکونی در پایتخت طی ماه گذشته، ۱/ ۹ درصد مربوط به واحدهای تا ۵۰ مترمربع بوده است. این سهم کمتر از یک واحد درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته تنزل یافته که علت عمده آن کاهش تعداد فایل‌های مناسب در این دامنه متراژ در مقایسه با پارسال است. بررسی فایل‌های آپارتمان‌های نقلی در بازار املاک تهران نشان می‌دهد فایل نوساز در این دامنه متراژ بسیار نایاب بوده و فایل‌های معدود موجود نیز به بهای بیش از ارزش واقعی ملک (بر اساس آخرین قیمت معاملات) قیمت‌گذاری شده‌اند.

بنابر اظهار مشاوران املاک، از ابتدای مهرماه امسال تحت تاثیر دو رخداد، کانون اصلی تقاضا در بازار آپارتمان‌های نقلی دستخوش تغییراتی شد. در حالی که تا سال گذشته بسیاری از مشتریان آپارتمان‌های زیر ۵۰ مترمربع، این ابنیه را برای سکونت انتخاب می‌کردند و با توجه به بودجه محدودی که در اختیار داشتند، به سراغ این دامنه متراژ برای خرید در بازار می‌رفتند، اما با کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد از شهریور ماه، بخشی از سپرده‌های بانکی برای سرمایه‌گذاری روانه بازار ملک شد. به این ترتیب با شروع پاییز جنس تقاضای خرید آپارتمان‌های نقلی قدری متفاوت شد و متقاضیان این واحدها فقط قصد سکونت ندارند، بلکه گروهی از سپرده‌گذاران بانکی با سپرده‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان روانه این بازار شدند. در میان آنها افرادی با سپرده‌های کمتر از ۵۰ میلیون تومان نیز کم نیستند. آنها از طریق رهن آپارتمان و استفاده از تسهیلات بدون سپرده از محل اوراق مسکن، کسری نقدینگی خود برای خرید آپارتمان‌های نقلی را جبران می‌کنند و به این ترتیب سرمایه‌گذاری در بازار مسکن را جایگزین سود بانکی می‌کنند.

رخداد دوم که موجب شد کانون تقاضای آپارتمان‌های نقلی تغییر کند، باور عمومی مبنی بر خروج کامل بازار مسکن از رکود به ویژه از آبان‌ماه به بعد است. با رشد چشمگیر حجم معاملات از نیمه پاییز تاکنون، تقریبا هیچ کس ادعا نمی‌کند که بازار همچنان درگیر رکود است. این وضعیت موجب رشد تدریجی قیمت مسکن در نیمه دوم امسال شد و چشم‌انداز افزایشی قیمت را پیش‌روی بازار قرار داد که در نتیجه، سبب افزایش تقاضای خرید آپارتمان در بازار شد. اما از آنجا که بنیه مالی بسیاری از متقاضیان خانه دومی که قصد دارند برای جا نماندن از سود احتمالی رشد قیمت مسکن در ماه‌های پیش‌رو، خانه‌ای تملک کنند، برای خرید آپارتمان‌های میان‌متراژ کافی نیست، آنها ناگزیر به سراغ آپارتمان‌های نقلی رفته‌اند. با تغییر کانون تقاضای آپارتمان‌های نقلی، سهم این املاک از معاملات مسکن همچنان حفظ شده اما مشاوران املاک می‌گویند بازار این آپارتمان‌ها با کمبود فایل مناسب روبه‌رو شده و به همین خاطر سهم واحدهای تا ۵۰ مترمربع در مقایسه با ماه مشابه سال قبل اندکی کاهش یافته است.

07-02

منبع: دنیای اقتصاد


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت