تلفن سایت

افزایش قیمت قیر

تاریخ ۹ آبان ۱۳۹۱

معضل تازه پروژه‌هاي عمراني بعد از افزايش قيمت مصالح‌ساختماني
نوبت به قير رسيد

مديركل راه‌وترابري تهران: افزايش قيمت قير و كمبود نقدينگي، پيمانكاران را زمين‌گير كرده است
گراني قير به روايت ریيس انجمن آسفالت
 بعد از شوك ناشي از افزايش قيمت «مصالح‌ساختماني» كه نيمه‌اول امسال به پروژه‌هاي عمراني وارد شد، حالا نوبت به «قير» رسيده تا كار پيمانكاران اين عرصه را به مرحله توقف كامل نزديك كند.

هم‌اكنون نبود قير در بازار، گراني يك ماه گذشته اين كالا را به حاشيه برده، طوري‌كه به‌رغم افزايش حداقل 40درصدي قيمت فروش قير، عرضه اين محصول نفتي به دلايل نامعلوم محدود و در بازار ناياب شده است.
پيش‌تر قيمت مصالح‌ساختماني پرمصرف در ساخت‌وساز 55درصد افزايش پيدا كرده بود و باعث بهم‌ريختن محاسبات قيمتي انبوه‌سازان شده بود.
 به دنبال رشد قيمت مصالح ساختماني، ماده اوليه توليد آسفالت نيز طي ماه‌هاي اخير با افزايش قيمت مواجه شد اما هم‌اكنون هم گراني و هم نبود قير به قدري مشهود شده كه مديركل راه‌وترابري استان تهران ادامه اين وضعيت را به ورشكستگي پيمانكاران اين حوزه و تاخير در اجراي پروژه‌هاي بزرگ عمراني در پايتخت منتهي مي‌داند.
فريبرز واحدي در اين باره گفت: پيمانكاران عمراني راهساز در تهران به دليل نبود نقدينگي امكان خريد قير را ندارند و در طرف مقابل، كارخانه‌هاي توليد قير نيز براي فروش محصولاتشان شرط پرداخت‌نقدي را جلوي پاي پيمانكاران گذاشته‌اند و اين دو اتفاق متضاد باعث كندشدن شديد سرعت اجراي پروژ‌ه‌ها شده است.
واحدي افزود: قيمت هر تن قير از حدود 570 هزار تومان در آبان‌ماه سال گذشته به بيش از 770 هزار تومان در آبان‌ماه امسال رسيده است و توليدكننده‌هاي قير در طول اين مدت به‌صورت تدريجي و نامحسوس نسبت به افزايش ماهانه قيمت قير اقدام كردند تا اينكه الان شاهد افزايش 40 درصدي قيمت آن هستيم.
مديركل راه و ترابري استان تهران با اشاره به اينكه نبود قير، پيمانكاران را زمين‌گير كرده است، تصريح كرد: مصرف آسفالت در تهران سالي 700 هزار تن است كه براي توليد آن، حداقل 40 تا 50 هزار تن قير لازم است.
واحدي از سوءاستفاده بازار در اثر افزايش ناگهاني قيمت قير و محدودشدن عرضه آن خبر داد و گفت: اخيرا به خاطر گراني قير، يكسري واحدهاي توليدي متفرقه اقدام به توليد قير بي‌كيفيت و فاقد استاندارد كرده‌اند و آن را تني 150 هزار تومان مي‌فروشند كه مصرف چنين قيرهايي براي پروژه‌هاي عمراني ملي كشور خطرناك خواهد بود.
در اين باره جليل طباطبايي ریيس انجمن آسفالت تهران نيز گفت: توقف عرضه و فروش قير باعث شده دلالانی كه اوایل شهریور بیش از 100 هزار تن با قیمت دلار ارزان به صورت اعتباری خریده بودند قیرهای خود را با دلار گران بفروشند و قیمت 692 هزار تومان قیر جلوی پالایشگاه به تنی 850 هزار تومان برسد. با اين اقدام، کارخانه‌داران آسفالت که قرارداد دارند و در مقابل کارفرمای خود متعهد هستند که آسفالت تحویل دهند، مجبور شده‌اند براي ادامه فعاليت قیر را تنی 150 هزار تومان گران‌تر بخرند.
وي افزود: با این وضعیت که وزارت راه، وزارت کشور، انجمن شرکت‌های راهسازی و انجمن آسفالت کلی زحمت کشیده‌اند تا تحویل مقدار 3 میلیون تومان قیر برای کارهای عمرانی را در دستور کار قرار بدهند آخر مجبور می شوند قیر را با قیمت تنی 700 هزار تومان خریداری نمایند، زیرا تصور می‌شود برخي شرکت‌هاي تولیدکننده قیر می‌خواهند با ایجاد بازار سیاه بر‌ای قیر آن را به تنی يك میلیون تومان برسانند تا وقتی که موضوع 3 میلیون تن قیری که قرار است به وزارت راه و وزارت کشور برای طرح‌های نیمه تمام عمراني بدهند مصوب و قطعی شد با قیمت تنی 700 هزار تومان بفروشند و بر این دو وزارتخانه منت بگذارند که قیر را تنی 300 هزار تومان ارزان‌تر فروخته‌اند.
در این مهم همین‌اندازه که شرکت‌هاي تولیدکننده قیر باید به تعهدات تولیدی خود به عنوان یک صنعتگر در جهت تامین قیر واحدهای تولید کننده آسفالت و بر اساس نرخ واقعی، عرضه و تحویل به موقع قیر را عملیاتی بنماید، تولیدکنندگان آسفالت نیز باید نسبت به خرید کلی قیر برای زمان وفور کار، اقدامات اصولی و پایه‌ای که تاکنون نداشته‌اند را در فصل زمستان انجام بدهند، در اینجا لازم است از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی که اخیرا جلوی صادرات قیر را گرفته قدردانی و از اینکه با تاکید بر فروش قیر فقط به کارخانه آسفالت دارای مجوز، در نظر دارند جلوی رونق و واسطه پروری دلال‌گری را بگیرند، تقدیر و تشکر كرد.
ریيس انجمن آسفالت در ادامه گفت: در حالی که کمبود قیر در ایران وجود دارد و انحصار در تولید قیر به جهت کمبود کارخانه تولید قیر کاملا مشهود و آشکار می باشد، بايد از صدور مجوز تاسیس واحد جدید و دائمی کردن پروانه‌های موقت تولید آسفالت در استان‌هاي تهران و البرز جلوگیری شود و کارخانه‌هاي آسفالت بدون مجوز برچیده و جمع‌آوری شود.
وي براي جمع‌آوري بساط دلالي در بازار قير به دولت پيشنهاد كرد: مجوز تاسیس کارخانه تولید قیر را صادر کنند و برای بخش خصوصی تسهیلات لازم را فراهم نمایند تا بخش خصوصی رغبت و توانایی سرمایه گذاری در صنعت قیر را داشته باشد، زیرا این کالا غیرازتامین بازار داخلی که باعث خواهد شد کیفیت آسفالت و دغدغه خاطر مسوولان فنی و عمرانی صنعت راه برطرف گردد، ارز آوری زیادی برای کشور نیز به همراه خواهد داشت.
در حال حاضر 120 کارخانه توليد آسفالت در استان‌هاي تهران و البرز فعال هستند که 40 واحد آنها بدون مجوز هستند. این کارخانه ها در روز نیاز به بازار مصرفی به مقدار حداقل 200 هزار تن آسفالت دارند در حالي که اکنون کل مصرف آسفالت در این دو استان حداکثر روزانه 60 هزار تن است.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت