تلفن سایت

مراقب اقدامات سودجویان در بازار مسکن باشید!

تاریخ ۷ آبان ۱۳۹۱

 یک کارشناس مسکن نسبت به اقدامات سودجویان در بازار مسکن هشدار داد و گفت: بسیاری از صحبت‌هایی که درباره مشکلات در بازار مطرح می‌شود جنگ‌های تبلیغاتی افراد یا مراکزی است که می‌خواهند فضا را‌ مه‌آلود کنند تا سود ببرند.
سیامک جولایی با انتقاد به نگاه کالایی به زمین و مسکن اظهار کرد: مشکلات نوسان در بهای مسکن باعث شده در جامعه ما به زمین و مسکن نگاه کالایی داشته باشند و هیچ تلاشی هم برای اصلاح آن نمی‌شود.
وی افزود: در شرایطی که در قانون اساسی ما تاکید شده که داشتن مسکن حق هر ایرانی است، مسکن را به شکل کالایی سودآور تلقی و آن را وسیله‌ی دلالی و بورس‌بازی کرده‌ایم و به عواقب آن نیز هیج توجهی نمی‌کنیم.
این کارشناس گفت: ساخت هر متر مربع ساختمان‌های معمولی با مصالح ممتاز ایرانی، درشهرهای مهم کشور بیش از 500 هزار تومان هزینه نمی‌برد در حالیکه در زمان فروش، حداقل قیمت هر متر ساختمان در بازار، بیش از سه یا چهار و حتی گاهی چند ده برابر این رقم ارائه می‌شود که این موضوع نشان می‌دهد بازار بدون در نظر گرفتن تأمین نیاز مردم در بخش مسکن، تنها به دلالی‌های سودآورانه و بازی با قیمت زمین فکر می‌کند.
جولایی نقش افزایش قیمت دلار را در قیمت تمام شده‌ی ساخت و سازها اگرچه مهم اما کم‌ تأثیرتر از صنایع دیگر دانست و تاکید کرد: اگرچه افزایش قیمت طلا یا ارز درنوسان قیمت همه‌ی عرصه‌های تولید و تجارت موثر است اما باید توجه داشت جنگ تبلیغاتی دلالان نیز وجود دارد که سعی می‌کنند با ایجاد فضای روانی مردم را فریب دهند.
او ادامه داد: مثلاً در سال‌های گذشته که در مواردی بهای مسکن ناگهان چند برابر شد، آیا قیمت ارز بالا رفته بود؟! حالا هم با از نفس افتادن بازی‌هایی که با ارز و طلا شد، زمزمه‌هایی از گوشه و کنار شنیده می‌شود که با مطرح کردن افزایش حتمی قیمت زمین و ساختمان در روزهای آینده، این بار مردم را به خرید و فروش خانه و زمین تحریک می‌کند.
وی پیش‌بینی کرد: با کمتر شدن تلاطمات بازار ارز، بار دیگر بازار سرمایه خیز برداشته تا به سوی خرید و فروش‌های کاذب و دلال مسلکانه در بخش مسکن روی آورد و البته باید توجه داشت این امر با این که سرمایه‌ها به روش متعارف در ساختمان سازی به کاربیفتند فرق دارد.
جولایی نقش دولت را در این حوزه مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: دولت می‌تواند با در نظر گرفتن سیاست‌های حمایتی، قدرت خرید مردم را افزایش دهد. متاسفانه در حوزه مسکن سیاست‌های بانکی ما تاکنون مناسب نبودند. در حال حاضر حداکثر تسهیلاتی که برای خرید خانه در اختیار مردم قرار می گیرد حتی یک سوم هزینه‌های خرید یک خانه‌ی بسیار معمولی را نیز تامین نمی‌کند و در بسیاری موارد نیز به دلیل نبود نظارت کافی، افراد سودجو ازهمین اندک تسهیلات نیز استفاده‌هایی خلاف مقصود اصلی آن کرده‌اند.
این کارشناس نقش دیگر دولت را این‌گونه عنوان کرد که دولت می‌تواند با وارد شدن به طرح‌های اجرایی مانند آنچه در مسکن مهر انجام داده وضعیت عرضه و تقاضا را بهبود بخشد. طرحی مانند مسکن مهر هرچند ایراداتی هم دارد اما چارچوبی درست دارد و دولت باید با قوی کردن اهرم‌های نظارتی و مقابله با سودجویی‌های پیدا و پنهان در چنین طرح‌هایی جنبه‌های سودمند آن را به نفع مصرف‌کنندگان و نیازمندان واقعی گسترش دهد.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت