محمدعلی نجفی شهردار تهران با اشاره به بررسی‌های انجام شده درباره میزان دقیق بدهی شهرداری به بانک‌ها اعلام کرده است که از سال ۸۳ تا نیمه مرداد امسال، رقمی بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان به ۹ بانک دولتی و خصوصی بدهکار است.

این رقم بدهی در ۶ سرفصل اصلی شامل اخذ وام برای اتوبان و تونل صدر-نیایش، اتوبان امام علی، خطوط مترو، خرید واگن، نوسازی بافت فرسوده شهری و پروژه‌های شهری (کلیه مناطق و...) خلاصه می‌شود. در این میان شهرداری تهران به بانک‌ها بابت اتوبان صدر-نیایش معادل یک هزار و ۳۷۴ میلیارد تومان، بابت اتوبان امام علی معادل ۲۰۷ میلیارد تومان و برای خرید واگن مترو معادل ۱۳۱ میلیارد تومان بدهکار است.

در عین حال بدهی شهرداری به بانک‌ها برای توسعه خطوط مترو معادل ۴ هزار و ۱۹۱ میلیارد تومان است. همینطور شهرداری تهران بابت نوسازی بافت فرسوده شهری مجموعا رقمی معادل ۶۹۷ میلیارد تومان از سه بانک وام گرفته است. کارشناسان شهری معتقدند با توجه به آنکه در حال‌حاضر شهرداری رقمی بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان از دولت بابت تخفیف‌های ارائه شده در محدوده بافت فرسوده طلب دارد، چه بهتر بود این رقم به‌جای آنکه در قالب اخذ وام از بانک تامین شود از طریق دولت تامین می‌شد.

همچنین یکی از سرفصل‌های جالب‌توجه در جدول بدهی‌های شهرداری به بانک‌ها تحت عنوان «پروژه‌های شهری» است که بزرگترین رقم بدهی شهرداری معادل ۱۰هزار و ۲۵۸ میلیارد تومان را شامل می‌شود.

نکته جالب آنکه سهم قابل‌توجهی از بزرگ‌ترین سرفصل بدهی شهرداری به بانک‌ها، مربوط به اخذ اعتبار ویژه شهرداری از بانک شهر در قالب یک عنوان کلی یعنی پروژه‌های شهری است. مطابق با جدول منتشر شده از لیست بدهی شهرداری به بانک، در حال‌حاضر شهرداری برای پروژه‌های شهری رقمی معادل ۱۰ هزار و ۲۵۴ میلیارد تومان از این بانک وام دریافت کرده‌است. در سایر سرفصل‌های بدهی دولت به بانک‌ها اگرچه وام‌گیرنده و پروژه در خانواده شهرداری مشخص است اما این رقم که طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵ اخذ شده به‌طور مشخص محل هزینه‌کرد آن مشخص نیست.

از دیگر نکات قابل‌توجه در این جدول مشخص نبودن رقم دقیق اخذ وام از یکی از بانک‌ها برای توسعه خطوط مترو است. در حالی که در بقیه سرفصل‌های بدهی شهرداری به بانک، مشخص است دقیقا چه رقمی از بانک دریافت شده اما این محور با وجود آنکه محل هزینه‌کرد آن مشخص است اما فاقد رقم دقیق دریافتی از بانک است. به این ترتیب جمع بدهی شهرداری به بانک‌ها معادل ۱۶ هزار و ۸۶۰ میلیارد تومان می‌شود که به اشتباه در گزارش شهرداری معادل ۱۶ هزار و ۴۱۳ میلیارد تومان محاسبه شده است.

منبع: دنیای اقتصاد