تلفن سایت

شرط برج‌سازی در بافت فرسوده

تاریخ ۲۹ مهر ۱۳۹۶

دنیای اقتصاد : روز گذشته یک خبر تلگرامی با مضمون «ابلاغ طرح برج‌سازی در بافت فرسوده از سوی رئیس‌جمهور»، باعث تعجب فعالان بازار مسکن و در عین حال برداشت ناظران بازار مبنی بر «انتخاب نهایی یکی از دو شیوه نوسازی هسته شهرها در دولت» شد.

اصل خبر به مصاحبه رئیس سازمان برنامه و بودجه برمی‌گردد که در آن، محمدباقر نوبخت با اشاره به «اولویت نوسازی بافت فرسوده از نگاه رئیس‌جمهور» به خبرگزاری تسنیم گفته است: «بخش‌هایی از شهرها نیازمند مرمت است و باید بتوانیم این بافت‌های فرسوده را قطعه‌قطعه بازسازی کنیم. شاید این کار خیلی به پول دولتی نیازی نداشته باشد،‌ افرادی آمادگی سرمایه‌‌گذاری دارند تا در واحدهای کوچک برج یا ساختمان‌های بلند مرتبه‌ای را بسازند و پس از ساخت، نیمی از واحدها را سازنده و نیمی دیگر از واحدها را به ساکنان ‌دهند.»

نوبخت در عین حال، در ادامه این خبر مجددا از تاکید رئیس‌جمهور بر نوسازی بافت فرسوده می‌گوید و آن را یک اولویت ابلاغی از سوی رئیس‌جمهوری به نهادهای ذی ربط از جمله وزارت راه و شهرسازی عنوان می‌کند.

با این حال در خبرهای تلگرامی، روز گذشته این مصاحبه تحت عنوان «برج‌سازی در بافت فرسوده توسط رئیس‌جمهوری ابلاغ شد» منعکس شد. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» در این باره نشان می‌دهد معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و همچنین متولی نوسازی بافت فرسوده در این وزارتخانه (شرکت عمران و بهسازی شهری ایران)، تاکنون ابلاغیه‌ای از جانب رئیس‌جمهوری تحت عنوان اجرای طرح برج‌سازی در بافت فرسوده دریافت نکرده‌اند؛ ضمن آنکه مذاکرات و جلسات کارشناسی در دولت و در سطوح بالا با حضور مقامات ارشد دولتی برای نحوه ورود (مداخله) دولت در بافت‌های فرسوده شهرها ادامه دارد و تاکنون، نتیجه نهایی یا جمع‌بندی از بابت انتخاب روش مورد اجماع طرفین مذاکرات، حاصل نشده است.

بر این اساس ماه گذشته، یک جلسه با حضور رئیس‌جمهور درمورد بافت فرسوده برگزار شد و در آن جلسه دو مدل مداخله در بافت مورد بررسی قرار گرفت. یکی به‌صورت نوسازی بزرگ مقیاس محله‌ای با تجمیع گسترده پلاک‌های کلنگی (برج‌سازی) و دیگری به شکل نوسازی تدریجی ناشی از جلب مشارکت موثر مالکان املاک کلنگی (نوسازی به کمک ساکنان) ارائه شد.

اگر چه تجربه اجرای هر کدام از این دو مدل هم در تهران و هم در سایر کشورها وجود دارد، اما شهرسازان و جامعه‌شناسان با اشاره به تبعات مدل اول که باعث مهاجرت همیشگی ساکنان قدیمی از بافت، بعد از نوسازی می‌شود، مدل دوم را توصیه می‌کنند.

حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی روز گذشته درباره آخرین نتیجه‌گیری از تصمیمات دولت برای بافت فرسوده به جلسه اخیر با حضور رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت:‌ مقرر شد سه کمیته حقوقی، تامین مالی و کالبدی تشکیل شود تا درباره ابعاد مختلف نوسازی در بافت فرسوده و انتخاب نهایی مدل ورود، نظرات خود را به دولت ارائه کند. بنابراین هنوز جمع‌بندی نهایی و طرح قابل اجرا تهیه نشده است. مظاهریان در عین حال گفت:‌ قرار است شورایی مرکب از همه مسوولان ارشد دولت مرتبط با بخش مسکن و مالی مسکن در دولت با حضور رئیس‌جمهوری به‌صورت منظم جلسه تشکیل دهد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» شرط تصویب طرح برج‌سازی در بافت فرسوده یا مشابه آن، علاوه بر جمع‌بندی نهایی در دولت، تعیین تکلیف یکسری تضامین اجرایی همچون «وام ساخت بدون سپرده، منابع پرداخت ۳۰۰ هزار فقره وام نوسازی مصوبه سال ۹۳ دولت، یارانه نرخ سود تسهیلات نوسازی و همچنین سقف تراکم ساختمانی قیدشده در طرح تفصیلی شهر تهران در محدوده بافت فرسوده» است.

منبع: دنیای اقتصاد


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت