مطابق با این گزارش، در نیمه اول سال جاری از مجموع بودجه 17 هزار و 900 میلیارد تومانی سال 96 باید رقمی معادل 8 هزار و 950 میلیارد تومان درآمد کسب می‌شد و در مقابل رقم هزینه‌کرد شهرداری در نیمه اول سال جاری نیز معادل همین رقم پیش‌بینی شده بود. اما از درآمد پیش‌بینی شده برای شش ماهه نخست سال جاری، فقط 6 هزار و 567 میلیارد تومان یعنی معادل 72 درصد درآمد پیش‌بینی شده محقق شده است. نکته مهم آنکه در این بازه زمانی هزینه‌کرد شهرداری هزار و 300 میلیارد تومان بیش از درآمدهای کسب شده بوده است. به عبارت دیگر نه تنها در نیمه اول امسال 28 درصد از درآمدهای مصوب شورای شهر برای شهرداری محقق نشده بلکه مجموع درآمدهای وصولی کفاف 80 درصد از هزینه‌های نیمه اول سال جاری را داده است. موضوع دیگر بنا بر جزئیات منتشر شده از عملکرد شهرداری در نیمه نخست سال جاری مربوط به ردیف‌های درآمدی است.

طبق این ردیف بنا بوده بخشی از منابع و درآمدهای بودجه از محل فروش املاک و پروژه‌های مشارکتی محقق شود اما فقط 20 درصد این بخش درآمدی محقق شده با این حال به دلیل تحرکات مثبت شبیه به پیش رونق در ساخت‌وساز شهری، 95 درصد از منابع ناشی از ساخت‌وساز مصوب نیمه اول سال جاری محقق شده است. نکته جالب دیگر آنکه به جز بخش درآمدهای غیرنقد شهرداری تهران در نیمه اول امسال، از مجموع 4 هزار و 600 میلیارد تومان درآمد نقد شهرداری در نیمه اول سال، هزار میلیارد تومان در قالب عوارض صدور پروانه ساختمانی برای بانک‌ها و نهادهایی بوده که شهرداری به آنها بدهکار بوده است. از رقم 3 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد باقی مانده نیز، معادل هزار میلیارد تومان صرف پرداخت حقوق و دستمزدها و نزدیک به 400 میلیارد تومان هزینه نگهداشت شهر شده است. به عبارت دیگر با این وضعیت دامنه عمل و تصمیم‌گیری شهرداری با توجه به مابه‌التفاوت درآمد نقدی و هزینه‌های جاری در شش ماهه اول امسال محدود شده است.

آنچه تصویر واضح‌تری از وضعیت فوق‌العاده بودجه شهرداری در ادامه سال جاری را نشان می‌دهد دو بند آخر این گزارش است که تاکید شده با توجه به روند سال‌های گذشته برخی از پرداخت‌ها در شش ماهه دوم سال اتفاق می‌افتد که هر ساله باید مدنظر قرار گیرد مانند هزینه‌های ناشی از مسائل جوی و پیش‌بینی نشده همچون سیل، برف‌روبی، یخبندان‌ها که باید آمادگی لازم وجود داشته باشد و نقدینگی برای آن پیش‌بینی شود ضمن آنکه هزینه‌های استقبال از بهار و هزینه‌های مربوط به ایام پایان سال موضوعی است که باید برای آن برنامه‌ریزی شود. اما محور اصلی که نقاب از چهره واقعی بودجه پایتخت بر می‌دارد سهم 21 درصدی درآمدهای پایدار در مقابل 79 درصدی درآمدهای ناپایدار سالانه شهر است. این در حالی است که پیش از این مدیران شهرداری سهم درآمدهای پایدار در بودجه سالانه شهر را حدود 40 درصد اعلام می‌کردند. طوری که در جریان گزارشی که از سوی مدیران شهرداری در دوره قبلی در صحن شورا در مورد وضعیت مالیه شهرداری ارائه شد، سهم درآمدهای پایدار در سال‌های گذشته حدود 32 درصد برآورد شده بود.

منبع: دنیای اقتصاد