تلفن سایت

بازار خانه‌های ویلایی در تهران

تاریخ ۱۹ مرداد ۱۳۹۶

دنیای اقتصاد: کلنگی‌های قابل سکونت عموما یک تا دو طبقه با متراژ وسیع که در بازار مسکن از آنها به عنوان «خانه‌های ویلایی» نیز یاد می‌شود، اگرچه انتخاب برخی خانواده‌های تهرانی برای سکونت هستند، اما این روزها بازار راکدی را تجربه می‌کنند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، شهر تهران با یک واقعیت تلخ روبه‌رو است و آن، کمبود زمین است. طی دو دهه اخیر بسیاری از زمین‌ها و املاک کلنگی بزرگ‌متراژ به مجتمع‌های مسکونی، تجاری و اداری تبدیل شده و حتی ملک کلنگی ویلایی که یادگار بیش از 30 سال گذشته باشد هم در تهران به سختی پیدا می‌شود. صرف‌نظر از سازندگانی که همواره به دنبال یافتن املاک کلنگی با موقعیت مناسب برای ساخت هستند، عده‌ای این بناها را برای سکونت برمی‌گزینند.

آن دسته از املاک کلنگی یک تا دو طبقه با مساحت لوکس و عموما بیش از 200 مترمربع و دارای حیاط که بازسازی شده یا به‌وسیله بازسازی آتی، قابلیت سکونت دارند، به‌عنوان خانه ویلایی در بازار مسکن فایل می‌شوند. البته فرمول قیمت‌گذاری این املاک که عموما به صورت یکجا فروخته یا اجاره داده می‌شود، از فرمول قیمت زمین در هر منطقه پیروی می‌کند، به این معنا که با قیمت‌های بالاتر از آپارتمان معامله می‌شوند.

با این حال برخی خانه‌های ویلایی نیز در میان فایل‌ها وجود دارند که قیمت آنها از قیمت زمین در منطقه پایین‌تر است. تحقیقات «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد، این قبیل ویلاها به صورت یکجا به فروش نمی‌رسد و مالک بنا را به شکلی بازسازی کرده که دو یا چند طبقه مستقل برای فروش یا اجاره فراهم شود و از این‌رو، قیمت‌گذاری نیز مبتنی بر فرمول قیمت زمین نیست.

هرچند با بررسی آگهی املاک، در تمام مناطق تهران ویلاهای فایل‌شده به چشم می‌خورد، اما عموم خانه‌های ویلایی پر متقاضی در مناطقی نظیر یک و سه هستند که در زمره مناطق سبزتر شهر به‌شمار می‌روند و از گذشته حاوی ویلاهای متعددی بوده‌اند، اما به مرور بافت سکونت در آنها تغییر کرده است. در این میان مالکانی که نسبت به این تغییرات مقاومت نشان داده و اکنون مالک ویلاهای محدود شهر هستند، با قیمت‌گذاری به روز معادل قیمت زمین، می‌توانند از ثمره این صبر برخوردار شوند.

با این همه واسطه‌های ملکی از سایه سنگین رکود در بازار خانه‌های ویلایی خبر می‌دهند و اعتقاد دارند مشتریان این گروه از املاک در حال‌حاضر، بسیار اندک هستند. اغلب مشتریان خانه‌های ویلایی در بازار کنونی، سازنده‌هایی هستند که عموما قصد دارند در زمینی که به‌دست می‌آورند، ساخت‌وساز، آن هم از جنس لوکس انجام دهند و از مشتریان سکونت در خانه‌های ویلایی با بودجه خوبی که در اختیار دارند، به‌راحتی عبور می‌کنند.

بازار خانه های ویلایی در تهران

منبع: دنیای اقتصاد


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت