تلفن سایت

چشم‌انداز راهبردي بانك تخصصي- توسعه‌اي در بخش مسكن

تاریخ ۲۰ تیر ۱۳۹۶

علی چگینی

مدیرکل برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن

مساله تامين مالي مسكن و كاستي يا ناكارآمدي ابزارهاي تامين منابع (مالي) در اين بخش از ديرباز به‌عنوان يك چالش جدي پيش روي سياست‌گذاران و فعالان اين حوزه قرار داشته است. علاوه بر كژكارکردي‌هاي نظام تامين مالي مسكن و نيز مشكلات مبتلا به اين بخش كه عمدتا منبعث از مسائل اقتصاد كلان بوده (مواردي همچون دوره‌هاي رشد حبابي قيمت و ركودهاي عميق كه منجر به پديده شكست بازار شده است)، گسترش ابزارهاي جديد تامين مالي مسكن در دولت يازدهم، ضرورت تشكيل يك نهاد توسعه‌اي تامين مالي در اين بخش را بيش از پيش نمايان کرده است. اين نهاد از يكسو مي‌تواند در جهت انسجام‌بخشي، هماهنگي و پشتيباني از ابزارهاي تامين مالي و از سوي ديگر بهبود عملكرد بازار در راستاي حمايت از اقشار كم درآمد و تحقق سياست‌هاي توسعه‌اي دولت، ايفاي نقش کند. به عبارتي نهاد توسعه‌اي-تخصصي تامين مالي مسكن موضعي‌ هدايتگرايانه در پاسخگويي به نيازهاي مالي و اقتصادي، فراتر از صرف مساله تامين مالي خواهد داشت.

شايد بتوان به جرات ادعا كرد كه بانك مسكن به لحاظ تخصص و تجربه طولاني مدت، در تامين مالي بخش مسكن و همكاري نزديك با حوزه‌هاي سياست‌گذار و تصميم‌ساز در اين بخش، بهترين يا بي‌مثال‌ترين گزينه براي ايفاي نقش هدايتگري و انسجام‌بخشي به ابزارهاي تامين مالي مسكن است. انتظار بر آن است كه اين هدايتگري به گونه‌اي باشد كه بتواند هر يك از ابزارها را متناسب با كاركرد منحصر به خود تنظيم کرده و با پوشش كژكاركردي‌هاي هر كدام، آنها را به‌صورت مكمل به بازار عرضه و هدايت کند.

بديهي است كه تحقق اين مهم، مستلزم تدوين استراتژي‌ها و راهبردهاي مناسب و همسو با سياست‌هاي توسعه‌اي بخش مسكن و تدوين يك نقشه راه است كه بانك مسكن گام در اين سو نهاده و با تدوين سند چشم‌انداز، استراتژي‌ها و راهبردهاي اصلي، تا افق 1400 و خط‌مشي كلي خود در چگونگي حمايت از توسعه بخش مسكن را تعيين کرده است. البته كه سند حاضر مستلزم تكميل و تدوين برنامه‌هاي اجرايي در قالب ساختار خوشه‌اي حاكم بر هر نظام برنامه‌ريزي است كه بانك مسكن توجه لازم را به تكميل آن بر پايه سياست‌هاي توسعه‌اي بخش مسكن معطوف داشته و گام بعدي را بر آن استوار خواهد کرد. اين اقدام شايسته علاوه بر ارتقاي عملكرد نظام تامين مالي و خلق اهداف جديد و پايدارتر، مي‌تواند توجه بانك مسكن را به تقويت کارآفرينان و کمک به ايجاد بسترهاي مناسب براي بخش خصوصي جهت اجراي طرح‌ها معطوف دارد و علاوه بر وجه مادي فرآيند توسعه، وجه غيرمادي آن را نيز مورد عنايت قرار دهد. به این ترتيب زمينه نقش‌آفريني بيشتر بانك مسكن در توسعه اقتصادی كشور فراهم خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت