تلفن سایت

کم کاری درباره زلزله پایتخت

تاریخ ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶

دنیای اقتصاد: رئیس بخش زلزله‌شناسی مرکز تحقیقات راه، مسکن‌ و شهرسازی با انتقاد از کم‌کاری برخی دستگاه‌های مسوول درباره زلزله احتمالی شهر تهران از تشکیل «کارگروه مخاطرات زلزله و لغزش لایه‌های زمین شهر تهران» خبر داد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، علی بیت اللهی، با بیان اینکه به‌رغم تهدید آشکار زلزله احتمالی پایتخت و خطرپذیری شهر تهران به جهت قرار‌گیری روی چندین گسل اصلی وفرعی، هنوز موضوع زلزله تهران و مخاطرات حاصل از آن، آن‌طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است، افزود: هم‌اکنون بیش از 25 دستگاه و نهاد دولتی و غیردولتی در ارتباط با موضوع زلزله در پایتخت مسوولیت دارند این در حالی است که موضوع زلزله آن‌طور که باید به‌عنوان مهم‌ترین مخاطره شهر تهران مورد توجه قرار ندارد. وی تاکید کرد: مهم‌ترین انتقادی که هم‌اکنون در ارتباط با زلزله احتمالی شهر تهران مطرح است این است که تقریبا هیچ کدام از دستاوردهای مطالعاتی در این‌باره به دستورالعمل‌های لازم‌الاجرا برای دستگاه‌های تصمیم‌ساز و موثر در ارتقای تاب‌آوری شهر تهران تبدیل نشده است. بیت‌اللهی گفت: هم‌اکنون در کشور و به‌خصوص در شهر تهران تنها تعداد محدودی از کارشناسان و مسوولان موضوع خطرپذیری پایتخت را در برابر زلزله بزرگ احتمالی دنبال می‌کنند و به این موضوع به‌عنوان چالشی تهدید‌آمیز می‌اندیشند.

وی تاکید کرد: زلزله احتمالی شهر تهران که سال‌ها است محققان‌وزلزله شناسان نسبت به احتمال وقوع آن در آینده نزدیک هشدار می‌دهند، نه‌تنها یک موضوع در مقیاس پایتخت، بلکه مساله‌ای ملی محسوب می‌شود که در صورت وقوع می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به شهر تهران و کل کشور وارد کند. بیت‌اللهی گفت: با وقوع چند زمین‌لرزه در اطراف شهر تهران طی یکسال گذشته هرچند، بار دیگر موضوع زلزله احتمالی شهر تهران با بزرگای تخریب‌کننده –بیش از 7 ریشتر-مورد توجه قرار گرفت اما عملا اقدامات مشخصی در راستای کاهش خطرپذیری شهر تهران و افزایش ایمنی پایتخت از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مسوول صورت نگرفته است. وی تاکید کرد:زمین لرزه احتمالی شهر تهران نه‌تنها برای شهر تهران، بلکه برای کل کشور مخاطره‌انگیز است و لازم است همه نهادها و دستگاه‌های مسوول در این‌باره احساس مسوولیت کنند.

وی در اولین جلسه کارگروه مخاطرات زلزله ‌‌ولغزش لایه‌های زمین شهر تهران، موضوع فرونشست‌های پایتخت را که در سال گذشته منجر به بروز آسیب‌های جدی به پایتخت وبرخی شهروندان شد از دیگر مسوولیت‌های مهم دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط عنوان کرد و گفت: در تلاش هستیم با تشکیل این کارگروه و برگزاری جلسات منظم، مدیریت بحران شهر تهران را در برابر زلزله و فرونشست‌های احتمالی با همکاری همه سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های مسوول ساماندهی کنیم. بیت‌اللهی گفت:حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو نشان داد هم‌اکنون حساسیت‌های بیشتری نسبت به مخاطرات پنهان شهر تهران جلب شده است؛ این‌در‌حالی است که حادثه پلاسکو تنها مختص یک ساختمان بود، حال آنکه زلزله احتمالی شهر تهران می‌تواند هزاران برابر مخرب‌تر و نابودکننده‌تر باشد. بیت‌اللهی افزود: در چارچوب تصویب ضوابط مربوط به ساخت‌وساز در کارگروه ملی زلزله، برج‌سازی و احداث ساختمان‌های مهم در حریم گسل‌ها ممنوع شد و این یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اخیر در حوزه کاهش خطرپذیری پایتخت محسوب می‌شود.

 

زلزله، تهدید اصلی تهران

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن‌ وشهرسازی نیز با بیان اینکه کاهش خطرپذیری شهر تهران در برابر زلزله و سایر آسیب‌های مخاطره‌آمیز همچون فرونشست‌ها، مسوولیت مهمی است که متوجه همه دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه است، گفت:حادثه آتش‌سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو نشان داد تهران شهری تاب‌آور و کاملا ایمن برای زندگی شهروندان نیست. محمد شکرچی‌زاده افزود: هرچند به دنبال این حادثه، مساله آتش‌سوزی برای مدتی مورد توجه قرار گرفت اما نباید فراموش کنیم که هم‌اکنون مخاطره اصلی شهر تهران تهدید ناشی از وقوع زلزله بزرگ احتمالی است که می‌تواند بیش از هر عامل دیگری سرنوشت تهران و کل کشور را تحت‌تاثیر قرار دهد. وی مسوولیت‌های اصلی کارگروه مخاطرات زلزله و لغزش لایه‌های زمین شهر تهران را در چند موضوع اصلی طبقه‌بندی کرد و گفت: هریک از دستگاه‌های مسوول می‌توانند فراخور نقش و فعالیتی که انجام می‌دهند اقدامات ضروری برای کاهش خطرپذیری شهر تهران در برابر زلزله احتمالی را فهرست کرده و در این کارگروه به معرض بحث و بررسی و چاره اندیشی بگذارند.

شکرچی‌زاده شناسایی ساختمان‌های مهم با اولویت مقاوم‌سازی لرزه‌ای را یکی از اولویت‌های مهم کاری کارگروه مخاطرات زلزله ‌ولغزش لایه‌های زمین شهر تهران عنوان و خاطرنشان کرد:لازم است با شناسایی این ساختمان‌ها در صورت لزوم نسبت به تخلیه و جابه‌جایی آنها به مکان‌های ایمن و دارای مقاومت کافی اقدام شود که در این زمینه نقش وزارتخانه‌هایی همچون وزارت بهداشت و درمان، وزارت نیرو، راه وشهرسازی، نفت و... بسیار مهم و کلیدی است. وی با بیان اینکه هم‌اکنون شهرهای تهران، کرج، تبریز، کرمان و مشهد به عنوان 5 شهر بزرگ و مهم به لحاظ خطرپذیری زلزله در اولویت برنامه‌های کاهش خطرپذیری قرار گرفته‌اند، گفت: با توجه به تبعات ناگوار و ضریب خطرپذیری بالا در کلان‌شهرها و شهرهای بزرگ در صورت وقوع زلزله این 5 شهر در اولویت برنامه‌های کاهش خطرپذیری قرار گرفته‌اند که بعد از آنها سایر شهرهای بزرگ و سپس شهرهای کوچک به لحاظ ضوابط مقاوم‌سازی و ممنوعیت ساخت در پهنه‌های گسلی مورد مطالعه قرار خواهند گرفت.

شکرچی زاده تاکید کرد:با توجه به مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری درخصوص ممنوعیت بلندمرتبه‌سازی و ساخت‌وسازهای مهم در حریم گسل‌ها، امیدواریم تا چند سال آینده پهنه‌های خطرناک گسلی از هرگونه ساخت‌ وساز مهم خالی شود.‌

منبع: دنیای اقتصاد


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت