تلفن سایت

اخلاق مهندسی و توسعه پایدار

تاریخ ۱۳ بهمن ۱۳۹۵

توسعه پایدار فرآیندی است که در آن جهت‌گیری سرمایه‌گذاری، فناوری، اختصاص منابع، توسعه و عملکرد موسسات به نحوی است که نیازها و خواسته‌های حاضر بدون به مخاطره انداختن ظرفیت سیستم‌های طبیعی برای جذب آثار بیشتر و بدون گرفتن توان نسل‌های آینده برای رفع نیازها و خواسته‌هایشان تامین شود. توسعه پایدار دارای سه بعد است: توسعه اقتصادی، توسعه اجتماعی و حفط محیط‌زیست. این ابعاد در ارتباطات بسیار گسترده با یکدیگر قرار دارند.

محیط زیست به‌عنوان فرآیندی همه شمول در ابعاد مختلف و تاثیرگذار بر بستر حیات از جایگاه و خصوصیات ویژه‌ای برخوردار است و اساس رشد و تکامل جوامع انسانی منوط به بهره‌برداری معقول از منابع طبیعی در حد توسعه پایدار است. در صورتی‌که نگرش تک‌بعدی ناشی از بهره‌برداری غیراصولی و آزمندانه از منابع طبیعی، مخاطرات بی‌شماری را متوجه حیات انسان و سایر جانداران می‌کند. طبق اصل پنجاهم قانون اساسی، در کشور ما حفاظت از محیط‌زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌شود. از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.

مهندسان و حرفه مهندسی در فعالیت‌های خود با دو فرآیند دو سویه و متضاد در توسعه جوامع روبه‌رو هستند. سویه نخست و مثبت آن سازندگی جهان و تامین منافع جوامع و بشریت است و سویه دوم و منفی، تخریب جهان و محیط زیست است که در روندهایی همچون ایجاد آلودگی‌های هوا، آب و خاک با توسعه صنایع، تخریب جنگل‌ها و بوم‌ها با توسعه شهرها و جاده‌ها و مصرف بی‌رویه انرژی و منابع انجام می‌گیرد. از این‌رو و منطبق با اصول توسعه پایدار، حفاظت از محیط‌زیست از مسوولیت‌های حرفه‌ای مهندسان ساختمان محسوب می‌شود. مهندسی ساختمان اطلاقی بر هفت رشته مهندسی عمران، برق، مکانیک، معماری، شهرسازی، ترافیک و نقشه‌برداری است که در صنعت ساختمان به طراحی، اجرا و نظارت پروژه‌ها مشغول هستند.

به لحاظ تعداد نیروی انسانی شاغل، میزان سرمایه در گردش و تاثیرات کلان اقتصادی، صنعت ساختمان چه در بخش خصوصی و ساخت‌و‌سازهای شهری و چه در بخش دولتی و پروژه‌های عمرانی در رتبه نخست صنایع کشور قرار داد. به جهت وسعت ساخت‌و‌سازهای شهری و پروژه‌های عمرانی، تاثیرات این صنعت بر محیط زیست نیز قابل توجه است. از این‌رو لازم است که مهندسان ساختمان در طراحی و اجرای پروژه‌های عمرانی، ملاحظات زیست‌محیطی این صنعت را مورد توجه قرار داده و به رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاق مهندسی در این زمینه مبادرت ورزند. موارد زیر بخشی از ملاحظات اخلاقی مرتبط با محیط زیست در صنعت ساختمان محسوب می‌شود:

  1. توجه به جانمایی و محل استقرار ساختمان و تاثیر آن بر محیط زیست
  2. توجه به حداکثر بهره‌گیری از نور و جریان هوا در تامین روشنایی و تهویه ساختمان
  3. توجه به سازگاری مصالح مصرفی با آب و هوای منطقه
  4. توجه به امکان بازیافت در کاربرد مصالح
  5.  استفاده از مصالح و به کارگیری روش‌های نوین اجرای ساختمان
  6. استفاده از مصالح با حداقل مصرف انرژی در مراحل تولید
  7.  استفاده از مصالح با حداقل آلودگی‌های کربنی در مراحل تولید
  8. به کارگیری روش‌های طراحی و ساخت با حداکثر دوام و پایایی مصالح
  9.  توجه به میزان مصرف آب در زمان ساخت
  10. توجه به میزان مصرف منابع طبیعی همچون مصالح سنگی
  11. توجه به الزامات صرفه جویی در مصرف انرژی در زمان بهره‌برداری 

                             منبع: دنیای اقتصاد


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت