تلفن سایت

«يارانه‌ويژه» به مسكن‌مهر

تاریخ ۲۹ مهر ۱۳۹۱

اثر ارز روي مصالح ‌ساختماني براي انبوه‌سازان جبران مي‌شود
«يارانه‌ويژه» به مسكن‌مهر

حمايت سه‌جانبه وزارت راه‌وشهرسازي از پروژه 80 هزار واحدي پرديس: توزيع مصالح زير قيمت بازار در بين سازنده‌ها
جزئيات پيشرفت فيزيكي محله جديد مستاجران پايتخت: چند نفر در پرديس ثبت‌نام كردند، واحدها كي تحويل داده مي‌شود؟

  به جوان‌ترين پروژه مسكن‌مهر كه احداث آن سه ماه پيش با ظرفيت 80 هزار واحد مسكوني‌ در نزديك‌ترين نقطه به پايتخت شروع شده بود، «يارانه‌ويژه» تعلق مي‌گيرد.
وزارت راه‌وشهرسازي براي محافظت سري آخر ساخت‌وسازهاي مسكن‌مهر از تورم ناشي از افزايش قيمت ارز، مسووليت تامين مصالح‌ساختماني در آن را برعهده گرفته است و با حذف واسطه‌هاي فروش مصالح –كه در شرايط افزايش تقاضا در بازاري با وسعت مسكن‌مهر، بودنشان فقط به متورم‌شدن قيمت مصالح ساختماني منجر مي‌شود- اقدام به تامين و عرضه مصالح پرمصرف با نرخ پايين‌تر از بازار كرده است.
تصميم دولت به قبول مسووليت تامين مصالح با قيمت يارانه‌اي براي انبوه‌سازان سري آخر مسكن‌مهر، هم‌اكنون با خريد بيش از 1500 تن ميلگرد از درب كارخانه‌هاي توليد فولاد و توزيع پاي كارگا‌ه‌هاي سازنده‌ها حالت اجرايي به خود گرفته است.
 بهار امسال كلنگ ساخت 80 هزار واحد مسكوني‌مهر در شهر جديد پرديس براي واگذاري به اجاره‌نشين‌هاي فاقد مسكن ساكن پايتخت به زمين زده شد و همزمان پيش‌فروش آنها آغاز شد، اما افزايش ناگهاني قيمت آهن در بازار، تامين ميلگرد و تيرآهن - به عنوان دو گروه از مصالح پايه‌اي- را براي انبوه‌سازان پروژه با مشكل روبه‌رو كرد و سرعت ساخت در ابتداي مسير را پايين آورد.طبق صورت‌هزينه‌هاي سازنده‌ها قيمت ميلگرد از كيلويي 1700 تومان در ابتداي امسال به بيش از 2 هزار تومان در تابستان رسيد. اين افزايش قيمت در شرايطي كه قراردادهاي ساخت مسكن‌مهر با «قيمت مقطوع» امضا شده، حالا دولت را به تامين‌كننده مصالح‌ساختماني صرفا براي پروژه‌ پرديس كه جوان‌تر از ساير 2 ميليون مسكن‌‌مهر در حال ساخت در كشور محسوب مي‌شود، تبديل كرده است. هر چند اين روزها برخي شركت‌هاي ساختماني فعال در مسكن‌مهر، گراني مصالح را بهانه توقف كار قرارداده‌اند و دنبال اخذ مجوز افزايش قيمت فروش به متقاضيان هستند، اما به غير از پروژه پرديس، ساير پروژه‌هاي مسكن‌مهر ماه‌ها است از مرحله خريد مصالح عبور كرده‌اند.
قرار است با اختصاص «يارانه‌ويژه» به پروژه مسكن‌مهر پرديس، قيمت پيش‌فروش اين واحدها كه به تبع قيمت ساخت، به شكل مقطوع بين دولت و متقاضيان تعيين شده است، دستكاري نشود و تا حد امكان تغيير افزايشي به خود نبيند.
براي اين 80 هزار واحد كه در سه نقطه شهر جديد پرديس ساخته مي‌شود، بيش از 100 هزار خانوار ثبت‌نام كرده‌اند.
در متن قرارداد پيش‌فروش اين واحدها، حداكثر آورده نقدي پيش‌خريداران 30 تا 35 ميليون تومان برآورد شده است.
تحويل واحدهاي پرديس از آخر امسال
 وزير راه‌وشهرسازي پنج‌شنبه گذشته از مراحل ساخت محله جديد مستاجر‌هاي تهراني كه در سه نقطه شهر جديد پرديس –كوزو، 164 هكتاري و دره‌بهشت- احداث مي‌شود، بازديد كرد.
انبوه‌سازان اين سه محله متعهد شده‌اند در مدت حداكثر 18 ماه، 80 هزار واحد مسكوني را به صورت مرحله‌‌اي تحويل متقاضيان واجد شرايط دهند. در جريان پيش‌فروش واحدهاي پرديس، به قدري در اخذ مدارك چهارگانه مسكن‌مهر از متقاضيان سخت‌گيري شده كه بعيد است همچون پرند احتمال واگذاري واحد به افراد غيرتهراني –مهاجران جديد به پايتخت- مطرح باشد.مدير پروژه كوزو پنج‌شنبه به وزير قول داد 10 هزار واحد از 35 هزار واحدي را كه در نقطه اول پرديس در حال احداث است فروردين 92 تحويل دهد.
در قالب پروژه 80 هزار واحدي مسكن‌مهر پرديس، 35 هزار واحد توسط شركت كوزو در شمال پرديس –مجاور لواسان- 10 هزار واحد در زمين 164 هكتاري و 35 هزار واحد نيز در دره‌بهشت در جنوب پرديس احداث مي‌شود كه در دره‌بهشت، عمده خانه‌ها به صورت ويلايي خواهد بود.
علي نيكزاد با يادآوري به انبوه‌سازان بابت فراهم شدن تقريبا همه شرايط ساخت‌وساز اعم از منابع مالي و مصالح‌ ساختماني صرفا در پروژه پرديس، به آنها تاكيد كرد: بايد تا پيش از شروع فصل سرما اسكلت ساختمان‌هاي مسكن‌مهر را تكميل كنند تا بتوانند در ايام زمستان مابقي عمليات را زير سقف و بدون تعطيلي انجام دهند.
مذاكره بعد از تثبيت دلار
در جلسه پنج‌شنبه گذشته انبوه‌سازان پروژه پرديس با وزير راه‌وشهرسازي، تعدادي از سازنده‌ها درخواست تجديدنظر بر قيمت مقطوع مترمربعي 300 هزار تومان براي ساخت‌ مسكن‌مهر را خطاب به وزير مطرح كردند و گفتند، اين قيمت مربوط به ساخت‌وسازهاي سال89 مسكن‌مهر در كل كشور بود، اما الان در سال 91 كه هزينه ساخت نسبت به دو سال پيش دو برابر شده، بايد قيمت ساخت مسكن‌مهر لااقل 50 درصد افزايش پيدا كند.علي نيكزاد در پاسخ به اين خواسته سازنده‌ها اعلام كرد: كميته‌اي مركب از انبوه‌سازان و معاونين وزارت راه‌وشهرسازي تشكيل شود و بر روي موضوع هزينه‌هاي ساخت‌وساز بررسي كند تا در چند روز آينده بعد از اجراي يكسري تصميم‌های جديد دولت در حوزه بازار ارز و تثبيت نرخ‌ دلار، درصورت لزوم، نسبت به تعيين نرخ جديد ساخت تصميم‌گيري كنيم.
در پرديس كدام پروژه جلوتر است؟
كساني كه در پروژه 80 هزار واحدي مسكن‌مهر پرديس ثبت‌نام و پيش‌خريد كرده‌اند، برخلاف ساير پروژه‌هاي اين طرح، حق‌انتخاب داشتند طوريكه هر متقاضي از بين سه نقطه كوزو، 164 هزار هكتاري و دره‌بهشت، به دلخواه يكي از اين پروژه‌ها را انتخاب و در آن ثبت‌نام كرده است.
اكنون كه سه ماه از مراحل ساخت‌وساز محله جديد سكونت‌ تهراني‌ها در پرديس مي‌گذرد، سرعت متفاوت اين سه پروژه، باعث رتبه‌بندي آنها به لحاظ ميزان پيشرفت فيزيكي شده است. مهدي هدايت مديرعامل شهر جديد پرديس در اين باره اعلام كرد: هم‌اكنون پروژه 35 هزار واحدي كوزو در مقايسه با دو پروژه ديگر جلوتر است و زمان‌بندي تحويل واحدهاي آن نيز مشخص و مورد تاييد قرار گرفته است.هدايت درباره پروژه كوزو گفت: تاكنون 30 برج مسكوني در اين پروژه از زمين بلند‌شده است. هر برج 59 واحدمسكوني را شامل مي‌شود. هدايت با تاكيد براينكه در هر يك از سه پروژه مسكن‌مهر پرديس، خدمات روبنايي و زيربنايي پا به پاي ساخت‌وساز توسط خود انبوه‌ساز اجرا مي‌شود، تصريح كرد: در داخل محوطه كوزو قرار است يك فروشگاه بزرگ تجاري خدماتي ساخته شود. مديرعامل پرديس در ادامه گفت: دره‌بهشت بعد از كوزو بيشترين پيشرفت فيزيكي را دارد و پروژه 164 هكتاري در رتبه آخر قرار دارد.
بيشترين ثبت‌نام براي دره‌بهشت
مديرعامل شهر جديد پرديس درباره آمار پيش‌فروش واحدها نيز گفت: 105 هزار نفر ثبت‌نام كرده‌اند كه تاكنون مدارك 40 هزار نفر از آنها مورد تاييد قرار گرفته است و مابقي نيز در دست بررسي صلاحيت قرار دارد.
همچنين تاكنون از اين تعداد، 15 هزار نفر نسبت به واريز آورده اوليه 5 تا 10 ميليوني توماني خود اقدام و مرحله پيش‌‌خريد واحدها را تكميل كرده‌اند. هدايت افزود: بيشتر اين افراد دره‌بهشت را انتخاب كرده‌اند و كمترين پيش‌خريد نيز براي پروژه 164 هكتاري بوده است. از بين 15 هزار نفري كه مبلغ اوليه را پرداخت كرده‌اند و پيش‌خريدار قطعي شناخته شده‌اند، 6500 نفر دره‌بهشت، حدود 6 هزار نفر كوزو و مابقي افراد پروژه 164 هكتاري را انتخاب كرده‌اند.اين در حالي است كه واحدهاي كوزو با توجه به سرعت بالا در اين پروژه، زودتر از دو پروژه ديگر، تحويل خواهد شد.
توزيع مصالح زير قيمت بازار
مديرعامل شهر جديد پرديس همچنين تصريح كرد: براي اين پروژه با توجه به حساسيت آن براي تحويل واحدها قبل از پايان دولت فعلي، علاوه بر پرداخت تسهيلات بانكي و آورده‌نقدي مردم به سازنده‌ها، تامين مصالح‌ساختماني زير قيمت بازار را نيز برعهده گرفته‌ايم.
جريمه روزانه انبوه‌ساز
هدايت مدير شهر جديد پرديس در عين حال گفت: در قراردادهاي انبوه‌سازان مسكن‌مهر، يك بند براي جريمه تاخير در ساخت‌وساز قيد شده است طوري كه اگر سازنده‌هاي اين 80 هزار واحد به هر دليل عمدي يا سهوي، مراحل ساخت‌وساز را با تاخير مواجه كنند، به صورت روزانه معادل مبلغي از ارزش كل قرارداد جريمه خواهند شد.


نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت