تلفن سایت

هر متر آپارتمان در تهران چقدر سود دارد

تاریخ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵

هر متر آپارتمان در تهران چقدر سود دارد؟

مهدیس فرقانی - 500 هزار تا 2 میلیون تومان، سودی است که این روزها فروشنده های دسته اول یعنی سازنده ها در ازای هر متر مربع از آپارتمان فروشی در تهران به عنوان سود ، برآورد می کنند و ناگفته نماند که سود 50 درصدی هم در شرایط کنونی بازار مسکن برای برخی سازنده ها خواسته معقولی است!

همانظور که می توان حدس زد کمترین میزان سود یعنی 500 هزار تومان به بازار خرید و فروش مسکن در جنوب تهران مربوط می شود و همچنین بالاترین میزان سود به مناطق شمالی و همچنین محله های سرشناس تهران مربوط می شود.

بسیاری از بنگاهداران املاک درباره میزان برآورد سوددهی سرمایه طی فرآیند ساخت و ساز در بازار مسکن به 30 تا 50 درصد سود اشاره می کنند.

شاید 50 درصد سود برای فروش یک ساختمان یا سازه در شرایط فعلی که اغلب فعالان بازار مسکن تاکید دارند هنوز رکود در حال مانور است ، درصد عجیبی باشد اما باید خاطر نشان کرد که چنین سودهای سرسام آور مربوط به سازنده های بنام و به اصطلاح کارنامه دار در بازار مسکن هستند.

این دسته از سازنده ها که ساختمان یا برج های خود را بالای 32 درصد سود ارزیابی می کنند به دلیل شناخته بودن در بازار ساخت و ساز و همچنین اعتبارشان از لحاظ رعایت اصول و مقررات ساخت و ساز و استفاده از اقلام و مصالح مرغوب، تامین این میزان سود را این چنین با فروش واحدهای خود تضمین می کنند.

در همین حال اکثر مشاوران املاک فعال در بازار املاک کلنگی درباره چگونگی تصمیم گیری سازنده بر تعیین میزان سود حاصل از ساخت واحدهای مسکونی، اظهار کردند : در حال حاضر سود سپرده گذاری بلند مدت (یکساله) در بانک ها بین 20 تا 22 درصد است این درحالیست که سرمایه گذار با سپرده گذاری در بانک بدون هیچ فعالیت و دغدغه ای از این میزان سود برخوردار می شود اما سازنده ها با در نظر گرفتن این میزان سود بانکی و به علاوه میزان فعالیتی و هزینه ای که آنها بابت ساخت یک ساختمان می کنند، سود حاصل از سرمایه گذاری در بازار ساخت و ساز مسکن را محاسبه می کنند.

با این حساب اکنون اغلب سازنده ها 20 درصد سود بانکی را به اضافه 10 درصد بابت سخت کوشی خود در بازار ساخت و ساز در نظر می گیرند. 30 درصد سود درصدی است که اکنون در اکثر مناطق مختلف تهران شامل حال سازنده ها می شود.

برخی از دلالان بازار مسکن معتقدند که همیشه بازار ساخت و ساز برای سازنده ها با سود همراه نیست حتی گاهی اوقات سازنده فقط سرمایه خود را در اتمام کار بدون هیچ سودی برداشت می کند و این موضوع به اوضاع و احوال بازار خرید و فروش مربوط می شود زیرا در مواقعی که رکود و کسادی بطور مطلق در بازار معاملات سایه انداخته باشد چنین اتفاقی برای سازنده ها قابل پیش بینی است اما گاهی هم که بازار با رونق مواجه است و همانطور که گفته شد سازنده های شناخته شده از بالاترین سود ها برخوردار می شوند.

به همین خاطر این دسته از دلالان تاکید براین مساله دارند که سود در بازار ساخت و ساز مسکن شناور است و از رقم ثابت و مشخصی بهره مند نیست و بطور کلی میزان سود حاصل از ساخت و ساز بر اساس سود بانکی، قیمت ملک کلنگی تعیین می شود.

طبق بررسی های صورت گرفته در مرکز تهران یعنی خیابان امیرآباد حدود یک میلیون و500 هزار تا 2میلیون تومان، در خیابان زمزم (جنوب تهران) حدود 500 هزار تومان در خیابان نارمک بین یک میلیون تا یک1 میلیون و 500 هزار تومان هزار تومان و در شمال تهران بالای 2 میلیون تومان سود هر متر مربع از سوی سازنده ها برآورد می شود.


نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت