تلفن سایت

دومین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی «پروژه ایران»

تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۹۴

دومین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی «پروژه ایران» اردیبهشت سال آینده در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش سرویس بازار ایسنا، گروه IFP  که خرداد امسال با همکاری سازمان توسعه تجارت، شرکت سهامی نمایشگاه‌ها و شرکت نوژن‌راد اولین نمایشگاه تخصصی پروژه ایران را با حضور بیش از 400 شرکت خارجی از 20 کشور برگزار کرد، قصد دارد با توجه به فضای جدیدی که پیش روی اقتصاد ایران باز شده، دومین نمایشگاه را در سطح گسترده‌تری برگزار کند.

حیدر، نماینده گروه  IFP در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به معرفی این گروه پرداخت و گفت: گروه IFP، بزرگترین شرکت برگزارکننده نمایشگاه‌های تجاری در منطقه خاورمیانه است. این مجموعه 35 سال است که نمایشگاه‌های بزرگی را در کشورهای مهم منطقه خاورمیانه از جمله عراق، قطر، عربستان، مصر، لبنان و امارات برگزار می‌کند.

وی افزود: مهمترین نمایشگاهی که این گروه برگزار می‌کند، «مجموعه نمایشگاه‌های پروژه» است که تاکنون چندین دوره در کشورهای قطر، مصر، لبنان و عراق (اربیل و بغداد) برگزار شده است. این نمایشگاه تمرکز زیادی بر حوزه ساختمان دارد و به شرکت‌های بزرگ و معتبر جهان که قصد دارند در بازار خاورمیانه فعالیت کنند، فرصت می‌دهد تا به صورت مستقیم با فعالان این صنعت ارتباط برقرار کنند. اولین دوره نمایشگاه پروژه ایران که خرداد امسال برگزار شد نیز در راستای همین نمایشگاه‌های بین‌المللی بود.

نماینده گروه  IFP در ایران خاطر نشان کرد: یکی از بزرگترین مزیت‌های  IFP ارتباط‌های قدرتمندی است که با بیش از 50 شرکت هماهنگ‌کننده نمایشگاه‌های بین‌المللی و سازمان‌های دولتی توسعه تجارت در اروپا، آسیا و آفریقا دارند و آنها را برای حضور در نمایشگاه‌های خاورمیانه ترغیب و تشویق می‌کنند. در نمایشگاه‌هایی که  IFP برگزار کرده است، بیش از 80 درصد شرکت‌کنندگان خارجی و حدود 20 درصد دیگر شرکت‌های همان کشور بوده‌اند. اعتبار نمایشگاه‌های این گروه به دلیل حضور پرشمار و پرقدرت شرکت‌های خارجی است. در آخرین نمایشگاهی که این شرکت در قطر برگزار کرد بیش از 2هزار شرکت از 50 کشور مختلف دنیا حضور داشتند. برای برگزاری این نمایشگاه 30 نهاد دولتی و سازمانی از  IFP حمایت و همکاری کردند.

بازار ایران برای شرکت‌های بین‌المللی جذاب است

حیدر در مورد دلیل حضور  IFP در بازار ایران گفت: ایران یکی از مهمترین کشورهای خاورمیانه است. چون بازار اصلی فعالیت ما خاورمیانه کار است، ترجیح می‌دهیم در ایران هم حضور پرقدرتی داشته باشیم. ناگفته نماند که بازار ایران برای شرکت‌های بین‌المللی جذابیت بسیار زیادی دارد و حضور پیاپی هیات‌های تجاری از کشورهای اروپایی در تهران، نشان‌دهنده علاقه فعالان اقتصادی این کشورها برای حضور در بازار ایران است. با توجه به توافقی که پس از مذاکرات هسته‌ای حاصل شده، جذابیت بازار ایران، برای شرکتهای بین‌المللی دوچندان شده است.

وی افزود: ایران در صنعت نمایشگاهی، کشور با تجربه‌ است و گروه  IFP حدود 15 سال است که با سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه‌های ایران ارتباط دارد. ما با توجه به 35 سال سابقه کاری که داریم بر این باور هستیم که می‌توانیم تجربه‌های خودمان و فرصت‌هایی را که در اختیار داریم، به صنعت نمایشگاهی و به بازار ایران اضافه کنیم. نمایشگاه‌هایی که در ایران برگزار می‌شوند هرچند تحت عنوان بین‌المللی برگزار می‌شوند اما بیشتر فرصتی برای ارتباط شرکت‌های داخلی با یکدیگر است و شرکت‌های خارجی محدودی در این نمایشگاه‌های حضور پیدا می‌کنند. به همین دلیل نمایشگاه‌های ایران بیشتر به گردهمایی فعالان صنف شبیه است و به ندرت حرف تازه، تکنولوژی جدید یا پدیده نوظهوری از خارج از بازار ایران در این نمایشگاه‌ها ظهور می‌کند.

نماینده گروه  IFP در ایران خاطر نشان کرد: در نمایشگاه‌هایی که در ایران برگزار می‌شود فقط امر خرید و فروش اتفاق می‌افتد. به دلیل اینکه بیشتر شرکت‌ها ایرانی هستند، فرصت‌های شغلی جدید یا فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید ایجاد نمی‌شود. در حالی که اگر نمایشگاه‌ها با حضور پرشمار شرکت‌های خارجی برگزار شود، فرصت‌های کسب و کار جدیدی ایجاد می‌شود و رونق چشمگیری در صنایع ایران رخ می‌دهد.

وی تاکید کرد: ما باور داریم که می‌توانیم با برگزاری نمایشگاه‌هایی که بیش از نیمی از شرکت‌های حاضر در آن خارجی هستند، تکنولوژی‌های جدید، شیوه‌های جدید، مواد اولیه جدید، کسب و کارهای جدید، ماشین‌آلات جدید و تجربه‌های جدید به بازار ایران وارد کنیم. در شرایط فعلی که درهای اقتصاد جهانی، به روی ایران باز شده است، صنایع و بازار ایران بیش از هر زمانی به این موارد نیاز دارد. شرکت‌هایی که به ایران می‌آوریم تاکنون هیچ تجربه همکاری با ایشان نداشتند اما اطلاعات کافی از بازار ایران دارند و آماده هستند با شرکت‌های ایرانی، همکاری‌های تجاری پایداری را ایجاد کنند. برای شرکت‌های ایرانی نیز همکاری با شرکت‌های معتبر خارجی یک فرصت مناسب است تا کسب و کار خود را توسعه دهند. ما در تلاش هستیم با برگزاری «نمایشگاه پروژه ایران»، یک فضای کسب و کار جدید برای هر دو طرف ایجاد کنیم تا هم شرکت‌های ایرانی و هم شرکت‌های بین‌المللی به منافع ارزشمندی دست پیدا کنند.

حضور بیش از 400 شرکت در دومین نمایشگاه پروژه ایران

حیدر به دستاوردهای اولین دوره نمایشگاه پروژه ایران اشاره کرد و گفت: برخی از شرکت‌های اروپایی که امسال در نمایشگاه شرکت کرده بودند، در همین چندماه اخیر با شرکای ایرانی‌شان توانسته‌اند خطوط تولید جدیدی را در زمینه‌هایی مانند بتن فعال کنند؛ جالب است بدانید که تمام شرکت‌هایی که در اولین دوره نمایشگاه حضور داشتند برای حضور در دومین دوره نیز اعلام آمادگی کردند.

وی افزود: در اولین دوره حدود 100 شرکت از 15 کشور در ایران شرکت کرده بودند. در آن دوره هنوز مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نرسیده بود و شرکت‌ها آمده بودند تا ارزیابی اولیه‌ای داشته باشند.  IFP در همان شرایط تصمیم گرفت پیش‌قدم شود و معطل نتایج مذاکره نشود. به همین خاطر جایگاه  IFP در بازار ایران تثبیت شده و اعتماد بیشتری نسبت به آن وجود دارد. در اولین دوره شرکت‌هایی از آلمان، ایتالیا، بلژیک، فرانسه و اتریش حضور داشتند.

حیدر خاطر نشان کرد: کشور ایتالیا در اولین دوره با 30 شرکت در فضایی به وسعت 100 مترمربع شرکت کرد اما برای دومین دوره این کشور با 50 شرکت و در فضایی به وسعت 400 مترمربع حضور خواهد داشت. همچنین در اولین دوره، کمتر از 10 کشور از این نمایشگاه حمایت کردند اما اکنون بیش از 20 کشور، شرکت‌های خود را برای حضور در این نمایشگاه تشویق کرده و به آن‌ها یارانه پرداخت می‌کنند. تا به امروز 400 شرکت از 30 کشور مانند انگلستان، آلمان، فرانسه، ایتالیا، بلژیک، هلند، اکراین، چک، ایتالیا، چین، هند، امارات و سوریه برای حضور در نمایشگاه سال آینده اعلام آمادگی و ثبت نام کرده‌اند.

بازدید از کارخانه‌ها و برنامه‌های جانبی نمایشگاه

کیان معتمدی‌کیا، مدیرعامل شرکت نوژن‌راد نیز به خبرنگار سرویس بازار ایسنا گفت: در حاشیه نمایشگاه پروژه ایران، سمینارها و کارگاه‌هایی برگزار می‌شود تا نمایندگان شرکت‌های خارجی آشنایی بیشتری با بازار ایران و نیازهای صنایع و اهداف درازمدت ایران در حوزه تجارت خارجی پیدا کنند. همچنین برنامه بازدید از شهرک‌های مسکونی در حال ساخت مانند پروژه چیتگر نیز در دستور کار قرار دارد تا شرکت‌های خارجی از نزدیک حجم و بزرگی و پویایی بازار ایران را ببینند.

وی افزود: نوژن راد به همراه  IFP قصد دارد اواسط سال آینده نمایشگاه هاسپیتالیتی را که به صنعت هتلداری و خدمات اقامتی و بیمارستانی مربوط است برگزار کند. در آن نمایشگاه نیز بیش از اینکه شرکت‌های ایرانی حضور داشته باشند، شرکت‌های اروپایی و آسیایی حاضر هستند. با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال 2016، 5 میلیون گردشگر به تهران سفر کنند، شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی، صنعت هتلداری ایران را فرصت مناسبی برای فعالیت تجاری تشخیص داده‌اند. کمبود هتل‌های 5 ستاره در تهران، ضرورت توسعه صنعت هتلداری را به خوبی نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت نوژن‌راد در ادامه به سابقه فعالیت این شرکت در نمایشگاه‌های خارجی اشاره کرد و گفت: نوژن‌راد از سال 2000 میلادی با شرکت  IFP برای حضور در بازار عربستان همکاری خود را آغاز کرد. ما به مدت 10 سال، با حمایت سازمان توسعه تجارت، تعداد زیادی از شرکت‌های دولتی و خصوصی ایران را به نمایشگاه‌های صنایع غذایی، خودرو، ساختمان، صنایع پلاستیک و پتروشیمی عربستان اعزام کردیم. این همکاری تا سال 2010 که عربستان صدور ویزا را به دلایل سیاسی متوقف کرد، ادامه داشت

نظر بدهید:

پایتخت ایران چه شهری است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت