تلفن سایت

ساخت‌وساز سازه میدان سپاه همچنان ادامه دارد

تاریخ ۲۱ تیر ۱۳۹۴

ساخت‌وساز سازه میدان سپاه همچنان خبرساز است. این سازه که عملیات ساخت آن از پاییز سال گذشته سرعت بیشتری گرفته است هم‌اکنون بی‌اعتنا به رأی کمیسیون ماده ۵ همچنان بالا می‌رود.

اين درحالي است كه به گفته پژمان پشمچي‌زاده معاون معماري و شهرسازي شهرداري مخالفت با ساخت اين بنا 5 سال قبل هم اعلام شده بود. پژمان پشمچي‌زاده در پاسخ به اظهارات معاون حقوقي و امور مجلس سپاه كه گفته بود ساخت‌وساز ميدان عشرت‌آباد براساس تشريفات خاص نيروهاي مسلح صورت مي‌گيرد، گفت: «شهرداري تهران به‌ويژه شهرداري منطقه7 تلاش زيادي كرد تا نهاد نظامي مربوطه را مجاب كند كه اين بنا بايد مطابق با ضوابط ساخت‌وساز در محوطه‌هاي تاريخي و پهنه G321 احداث شود اما متأسفانه در طول اين سال‌ها توجهي به اين مسئله نشد.»

به گفته وي مسئولان سپاه به مستندات پروتكلي اشاره مي‌كنند كه سال‌ها قبل بين شهرداري و مجموعه‌هاي نظامي وجود دارد. براساس اين پروتكل اگر يك‌نهاد نظامي طي نامه‌اي درخواست ساخت‌وساز در محوطه خود را داشت و در مدت زمان مشخص جوابي از سوي شهرداري منطقه به اين درخواست داده نشد، اين نهاد مجاز به ساخت‌وساز است.

معاون معماري و شهرسازي شهردار تهران اما اعلام كرد كه قبل از ارسال اين درخواست از سوي نهاد مذكور، شهرداري منطقه طي يك ابلاغ كتبي هشدار داده بود كه هرگونه ساخت‌وسازي در پهنه G321 با كاربري فضاي سبز و گردشگري غيرمجاز است. پشمچي‌زاده همچنين اظهارات معاون حقوقي و پارلماني سپاه مبني بر اينكه در 30مرداد سال92 با شهرداري تهران مكاتبه شده و مديركل پيگيري امور نهادها و سازمان‌هاي معاونت امور مناطق شهرداري تهران در 13شهريور سال92 به شهرداري منطقه7 اعلام كرده، اين نهاد مجاز به انجام اقدامات لازم خواهد بود رارد كرد.

وي افزود: «زماني كه به‌عنوان شهردار منطقه 7مشغول انجام وظيفه بودم نامه‌‌اي مورخ18/3/89 به معاونت پدافند غيرعامل اين نهاد نظامي ارسال شد، مبني بر اينكه محدوده مورد نظر طبق پهنه‌بندي طرح تفصيلي داراي كاربري فضاي سبز است و در طرح تفصيلي جديد شهر تهران كه به تصويب شوراي اسلامي‌شهر تهران و ساير مبادي ذيربط رسيده، اين پهنه با همان كاربري فضاي سبز تصويب شده است.

بنابراين صدور هرگونه مجوز ساخت‌وساز از نظر اين شهرداري ميسر نيست.» وي به تذكرات ديگري در سال‌91 اشاره كرد و گفت كه نهاد نظامي مربوط در طول سال‌هاي اخير هيچ توجهي به تذكرات كتبي شهرداري مبني بر ساخت غيرمجاز اين بنا نداشته است.

حداكثر ارتفاع 16متر است و عمليات اجرايي بايد متوقف شود

طبق رأي كميسيون ماده5 ارتفاع مجاز ساخت‌وساز در محدوده شمالي ميدان سپاه با توجه به موقعيت بناي تاريخي عشرت‌آباد حداكثر 16متر تعيين شده است. پژمان پشمچي‌زاده، معاون معماري و شهرسازي شهردار تهران بر اين اساس عنوان كرد كه تمامي مصوبه‌هاي كميسيون ماده5 و شوراي‌عالي شهرسازي در رعايت ارتفاع مجاز براي ابلاغ به مسئولان نظامي به دژباني اين نهاد نظامي هم داده شده اما توجهي به تصميمات نشده است. بي‌توجهي به رعايت ضوابطي كه معاون شهردار به آن اشاره كرد باعث شده تا سازه در حال ساخت شمال ميدان سپاه هر روز بالاتر رود و ارتفاعش بيشتر از 16متر شود.

به همين منظور تخلف مورد نظر ابتدا از سوي دادسراي ناحيه7 پيگيري شده كه حكم توقف عمليات ساخت‌وساز از سوي معاونت داستاني تهران را در پي داشته است. اين حكم نيز به مسئولان ذيربط نظامي ابلاغ شده اما با وجود اين آنها ساخت‌وساز را ادامه داده‌اند. البته شهرداري گام ديگري براي توقف ساخت برداشته كه مراجعه به دادگاه نظامي بوده است. پس از اين اقدام، شعبه سوم دادسراي نظامي هم رأي به توقف عمليات اجرايي صادر كرده است.

پشمچي‌زاده در پي صدور اين رأي اظهار اميدواري كرد مسئولان مربوطه سپاه از دستورات قضايي تمكين كنند. اين در حالي است كه سردار يزدي، معاون حقوقي و امور مجلس سپاه پيش از اين اعلام كرده بود كار ساخت‌و‌ساز تنها در شب‌هاي قدر، با توجه به هماهنگي با بازپرس شعبه3 دادسراي نظامي متوقف مي‌شود. به گفته وي توقف رسمي مستلزم دستور ستاد كل نيروهاي مسلح است و اگر تخلفي صورت نگرفته باشد و مخالف مقررات شهرداري نباشد كار ادامه خواهد يافت زيرا اين نهاد نظامي خلاف قانون اقدامي انجام نمي‌دهد.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت