تلفن سایت

خانه ای از آب در بوداپست

تاریخ ۱۸ تیر ۱۳۹۴

ماتیاس گوتای معماری مجار است که اعتقاد دارد برای حفظ دمای خانه‌های مسکونی در بهترین حد ممکن،‌آب بهترین ماده است.

معماری که با آب خانه می‌سازد

 

براساس گزارش CNN، اگرچه اين اعتقاد به آن معني نيست كه وي در طرح‌هايش از مواد ساختمان‌سازي اوليه مانند آجر، سيمان و پلاستر استفاده نمي‌كند، نشان از آن دارد كه وي روندي كاملا نوين را در مهندسي ساختمان خلق كرده‌است.

وي پس از سال‌ها تحقيق و بررسي به همراه دوست و همكارش در جنوب بوداپست نمونه خانه‌اي ساخته‌ كه هزينه ساخت آن توسط اتحاديه اروپا تامين شده‌است و شمايل مهندسي مايعات گوتاي را در خانه‌سازي به نمايش مي‌گذارد.

بدنه اصلي اين خانه از جنس صفحات شيشه‌اي و فولادي است درحالي كه لايه‌اي آب در ميان اين صفحات محبوس شده‌اند و مي‌توانند دماي سرتاسر ساختمان را ثابت نگه دارد. در حقيقت اين خانه مي‌تواند حرارت اضافي را در فونداسيون و يا در مركز ذخيره‌سازي جداگانه‌اي ذخيره‌سازي كرده و در صورت لزوم،‌ در هنگام سرد شدن خانه از اين حرارت براي گرم كردن دوباره ديوارهاي آن استفاده كند.

دماي دروني خانه را همچنين مي‌توان با استفاده از يك سيستم نظارت مركزي كنترل كرد. اين سيستم بسيار كارامد و پايدار است: مي‌تواند انرژي خود را تامين كرده و وابستگي خود را از منابع ديگر انرژي قطع كند و به اين شكل از ميزان هزينه مورد نياز براي تامين انرژي و همچنين انتشار كربن بكاهد.

ايده بناي چنين ساختماني زماني به ذهن گوتاي آمد كه وي در دانشگاه توكيو مشغول تحصيل بود. بازديد از حمام‌هاي سرباز آب گرم در ژاپن الهام‌بخش وي بود، زيرا وي در اين حمام‌ها متوجه اهميت دماي سطحي آب در حفظ دماي محيط و امكان به‌كارگيري اين ويژگي در معماري شد.

گوتاي مي‌گويد به عنوان يك معمار فكر مي‌كنم بازتعريف مفهوم ثبات و تداوم توسط اين خانه جديد بسيار اهميت دارد، عباراتي كه هزاران سال است در معماري نقشي كليدي ايفا كرده‌اند. رويكرد ما نسبت به ثبات و تداوم چندان تغييري نكرده‌است، اما اكنون به جاي بناي ساختماني كه در برابر همه‌چيز پايدار و مقاوم است، درحال ساخت بناهايي هستيم كه خود را با محيط و شرايط وفق مي‌دهند.

گوتاي مي‌گويد هفت تا هشت سال براي طراحي اين بنا وقت صرف كرده‌است و در اين دوران با چالش‌ها و پرسش‌هاي زيادي مواجه بوده‌است، از جمله اينكه اگر هواي بيرون بنا به اندازه‌اي سرد باشد كه آب ميان صفحات منجمد شود، و يا اينكه اگر يكي از صفحات دچار نشتي شوند، چه رخ خواهد‌داد؟

وي با تركيب آب و محلول‌هاي طبيعي كه آلاينده محيط‌زيست نيستند،‌ دماي انجماد آب را تا حد قابل قبولي پايين مي‌آورد، اين به آن معني است كه حتي اگر سيستم گرمايش خانه با كمك آب از كار بيافتد، دست‌كم آب منجمد نخواهد‌شد. راه‌حل گوتاي براي احتمال نشت يا شكستن يكي از صفحات نيز استفاده از واحد‌هاي مشترك و متصل است، به اين معني كه اگر يكي از صفحات بشكند،‌صفحه ديگر بلافاصله آن را پوشش خواهد‌داد، اين راه‌حل مبتني بر ديناميك مايعات ارائه شده و مي‌تواند احتمال بروز خطا را كاهش دهد.


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت