تلفن سایت

توتستان ستارخان هیچستان شد

تاریخ ۷ تیر ۱۳۹۴

باغ سه‌هکتاری ستارخان تبدیل به پاتوق معتادان، زمین بایر و... شده و از درختان پربار میوه‌اش جز انبوهی تنه خشک‌شده و سوخته باقی نمانده است. باغ درختان توت، انجیر و... که سایه درختانش اندک آرامشی برای اهالی محل به ارمغان می‌آورد، در ظرف دو سال تبدیل به بلای جان اهالی محل شد، آن‌هم به‌خاطر رسیدگی‌نکردن به درختان و خشک‌شدنشان. رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران در حاشیه بازدید از این باغ خشک‌شده و در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه چندی‌پیش در جلسه شورای شهر تصاویری از خشک‌شدن باغی به نمایش گذاشتم اما مسئولان شهرداری مدعی شدند این تصاویر جعلی و مربوط به چند سال قبل است، به‌کنایه گفت: حالا باور می‌کنید که ما نیز در راستای سخنان شهردار تهران تعدادی درخت خشک کرده و به این منطقه آورده‌ایم و از خبرنگاران خواسته‌ایم تصاویر آن را منتشر کنند. وی با بیان اینکه براساس درخواست اهالی محل مبنی بر اینکه یک باغ سه هکتاری در طول حدودا دو سال خشک شده است، نسبت به بازدید از این محل اقدام کردیم، گفت: براساس گفته اهالی، در گذشته نه‌چندان دور این باغ سرسبز بوده است و محصولاتی همچون انار، انجیر و توت داشت اما حالا فقط می‌توان میان بقایای این باغ تردد کرد.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری یک مجموعه و نهاد خدماتی است، گفت: بااین‌حال شهردار تهران مدعی است در دو، سه سال گذشته شهرداری را به یک نهاد اجتماعی ارتقا داده است اما متأسفانه می‌بینیم که شهرداری در حوزه ارائه خدمات شهری نمره قابل‌قبولی ندارد و شما می‌توانید با تردد در سطح شهر نمونه‌های زیادی از باغاتی که در حال خشک‌شدن هستند را پیدا کنید. حافظی با بیان اینکه براساس قانون شهرداری موظف است اگر باغی دارای مالک خصوصی است اما در آبیاری و تأمین آب آن تعلل می‌کند، وارد شود و نسبت به آبیاری آن باغ اقدام کند، گفت: متأسفانه شاهد آن هستیم که شهرداری به وظیفه قانونی خود در راستای آبیاری باغات عمل نکرده و حاصل این اقدام نیز ایجاد قتلگاه درختانی است که ایستاده جان باخته‌اند و این تعلل قابل‌قبول نیست و شهرداری به‌جای تراکم‌فروشی و به‌جای آنکه منتظر باشد درختان خشک‌شده و قطعات آن را تفکیک کند و به فروش برساند، برای حفظ فضای سبز و صیانت از آن اقدامی مؤثر انجام دهد.

وی با بیان اینکه ساختمان‌های جنب این زمین نیز روزگاری باغ بودند گفت: پس از ساخت یکی از این ساختمان‌های بلندمرتبه آبیاری درختان متوقف شده است و حالا شاهد تبدیل این باغ به زمینی بایر هستیم و مطمئن باشید اگر به داد این باغ نرسیم، تا دو سال دیگر به‌جای این فضای سبز، شاهد آپارتمان‌های متعدد هستیم. رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه شهردار تهران درباره صیانت از باغات کارنامه خوبی ندارد، گفت: در حالی ده‌ها و صدها‌ میلیارد تومان هزینه نصب بنرهایی باعنوان «آسمان آبی و زمین پاک» کرده‌اند که باید گفت زیرساخت ایجاد هوای پاک، صیانت از درختان و جلوگیری از قلع‌وقمع آنهاست و باید بگویم با حلوا‌حلواکردن دهان شیرین نمی‌شود.

وی با بیان اینکه نمی‌توان ثابت کرد که تخریب این باغ به‌صورت تعمدی صورت گرفته است یا خیر، ادامه داد: بااین‌حال شهرداری از وظیفه قانونی خود مبنی بر آبیاری باغات تعلل کرده است. ضمن اینکه شورای شهر نیز فضای مناسبی برای رصدکردن ندارد، چراکه دسته‌بندی و رفتارهای سیاسی عملا نظارت را بی‌نتیجه می‌گذارد و وقتی شهردار از یک جناح سیاسی انتخاب می‌شود، افراد مجبور هستند از آن دفاع کنند و امیدواریم روزی برسد که در انتخابات شهرداران کشور، به‌دنبال انتخاب مدیر اجرائی قوی باشیم نه اینکه فرد انتخاب‌شده مربوط به یک جناح سیاسی باشد. همچنین محمد حقانی، رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز در جریان بازدید از این باغ سه هکتاری در منطقه ستارخان در جمع خبرنگاران گفت: براساس اعلام اهالی این محل تا چند سال قبل درختان این باغ باربر بودند اما پس از مدتی موردتضعیف و بی‌توجهی و همچنین مورد‌هجوم آفات گیاهی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه این باغ حالا به پاتوقی برای معتادان تبدیل شده است، گفت: ٩٥‌ درصد از درختان این باغ در سن ٨٠ سالگی قرار داشتند که به‌طورکامل ازبین رفته‌اند. رئیس کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه این زمین حالا به‌صورت بایر و بلااستفاده رها شده است، گفت: به‌نظر می‌رسد با توجه به اتفاقات رخ‌داده در این باغ، این زمین مالکی نداشته باشد و وظیفه شهرداری است که از طریق محاکم قضائی این زمین بایر را تملک و به محلی برای ارائه خدمات مردمی تبدیل ‌کند.

 




نظر بدهید:

نام دریای جنوبی ایران چیست؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت