تلفن سایت

«تغییر کاربری فضای سبز» در اکباتان

تاریخ ۷ تیر ۱۳۹۴

در پی اعتراض اهالی شهرک اکباتان، دیوان عدالت اداری دستور توقف ادامه ساخت و ساز و عملیات اجرایی زمینی را داد که در آن قرار بود به جای احداث فضای سبز، دارالقران ساخته شود.

تخریب محیط » و «تغییر کاربری فضای سبز» جزو واژه هایی است که در دهه گذشته بسیار از آن شنیده ایم.

مهم نیست به جای آن چه چیزی ساخته شود. مجتمع تجاری و مال، یا مدرسه و دانشگاه و یا هر چیز دیگر. مهم تخریب و نابودی یک لکه دیگر فضای سبز پایتخت است.

نمونه ها فراوانند اما آنچه جای تامل دارد، دامنه اعتراضات شهروندان در جهت احقاق حقوق اولیه شهروندی به عملکرد غلط مدیران شهری طی دهه اخیر در تخریب محیط زیست و فضای سبز باقیمانده شهر است.

نمونه اخیر آن هم اعتراض اهالی اکباتان و هیات مدیره مجتمع های اکباتان به ساخت یک «دارالقرآن» بود. آنهم در زمینی که کاربری فضای سبز دارد.

آنچه اعتراض آنها را برانگیخته، اقدام برای ساخت یک ساختمان جدید در این شهرک به نام دارالقرآن توسط یک هیأت به نام هیأت عشاق المهدی است. معترضان می‌گویند این ساختمان در بخشی از اراضی مشاع شهرک که قرار بوده به فضای سبز تبدیل شود و درختکاری در آن انجام شده، صورت گرفته و این درحالی است که قرار نبوده در این زمین‌ها ساخت و سازی صورت بگیرد.

هر چند شهرداری تهران و مهدی چمران رئیس شورای شهر از ساخت دارالقران در این زمین حمایت می کنند؛ اما شهروندان این شهرک علاوه بر اعتراض به شهرداری و شورای شهر، از آیت اله صافی گلپایگانی نیز در این خصوص اسفتفتاء کردند.

آیت الله صافی در پاسخ به استفتایی درباره بنای مسجد یا هر مکان مذهبی در محلی مشاع و غصبی نوشته اند: ساخت مسجد و یا هر مکان مذهبی دیگر بدون رضایت صاحب زمین غصب است.

در ادامه اما شهرداری تهران، طی روزهای اخیر، تعدادی از درختان فضای سبز شهرک اکباتان در بلوک ١٩ فاز ٢ را قطع کرد و به جایش بلوک سیمانی گذاشت. هر چند در جوابیه شهرداری اعلام شد که فقط حذف شاخه های خشکیده، پاجوش وتنه جوش های درختان موجود انجام شده.


اما بر اساس سندی که به دست ما رسیده، دیوان عدالت اداری طی حکمی، دستور توقف ادامه ساخت و ساز و عملیات اجرایی در احداث بنا در آن زمین را صادر کرد.

این حکم دیوان بر اساس شکایت موسسه مجتمع مسکونی بلوکهای 17 و 19 فاز 2 شهرک اکباتان از شهرداری منطقه 5  صادر شده که در آن خواستار صدور دستور توقف مبنی بر جلوگیری از اجرای مفاد صورتجلسه 92/11/29-111306505/9214 شده بودند که بر این اساس دیوان عدالت اداری دستور توقف عملیات اجرایی احداث بنا در فضای سبز و مشاعات شکاک تا تعیین تکلیف قطعی شکایت داد.

در متن کامل رای دیوان که به امضاء علی اکابری رئیس شعبه 31 دیوان عدالت اداری رسیده، آمده است:

با توجه به سوابق و مدراک ابزاری شکات نظر به اینکه اجرای تصمیم فوق الاشاره پیش از رسیدگی و صدور رای در ماهیت امر موجب ورود خسارت به شکات خواهد شد بنحویکه جبران آن در آتیه متعسر خواهد بود لذا با احراز ضروریت و فوریت امر به تجویز مادتین 34 و 35 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 92/3/25 مجمع تشخیص مصلحت نظام دستور توقف عملیات اجرایی آن با عنایت به احداث بنا در فضای سبز و مشاعات شکات تا تعیین تکلیف قطعی شکایت صادر و اعلام می گردد.

 


نظر بدهید:

مرقد مطهر امام رضا (ع) در کدام شهر است؟
telegram
طراحی سایت با طراحی سایت توسط آتی سایت